När ett Arlanda Express-tåg spårade ur i helgen blev det totalstopp i all tågtrafik till och från Arlanda. Det har inneburit att resenärer och de som vanligtvis tågpendlar till sitt jobb på Arlanda behövt hitta alternativa resvägar – däribland UL:s buss 801:an.
Arlandapersonal som pendlar från Uppsala vittnar nu om överfulla bussar och att passagerare lämnas kvar på busstationer när resurserna inte räcker till. Katherine Johansson som arbetar på Arlanda berättar för UNT att personer har stått i busskorridoren ända fram till chaufförens säte under flera av de bussturer hon åkt i veckan.
– Jag har suttit på flera bussar den här veckan som varit helt galna. En av bussarna fick inte ens in fler människor, så de som stod på terminalen längst bort kom inte in överhuvud taget, säger hon.
Det är framförallt tidigt på morgonen och under eftermiddagen som hon upplevt trycket som högst. I veckan har hon därför valt att ta en senare buss, och då komma sent till jobbet, för att undanfly den värsta trängseln.
UNT har pratat med fler personer som arbetar på Arlanda och ger en liknande bild av situationen.
– Jag och fler på jobbet går runt på jobbet och är oroliga för att vi inte ska komma hem när dagen arbetsdagen är slut, säger en man som vill vara anonym.
Katherine Johansson berättar att hon har kontaktat UL flera gånger om problem, men har då fått svaret att det inte finns några inrapporterade fall om överfulla bussar. Det är samma svar som UNT fått tidigare i veckan när vi kontaktat UL.
När UNT ringer upp UL igen hänvisar de till företaget Keolis som kör bussarna. Ann-Sofie Myrén, som är presskommunikatör på Keolis, bekräftar att bussarna varit fulla som följd av urspårningen.
Innebär det att alla inte kommer med bussen?
– Det har jag inga uppgifter om på rak arm, det jag vet är att de går fulla hela tiden, säger hon.
Sätter ni in extrabussar?
– Det beror på de dagliga förutsättningarna, någon dag har vi gjort det på eftermiddagen, funkar det så gör vi ju det så klart.
Huruvida de har denna möjlighet beror på hur många fordon och förare som finns tillgängliga.
– Det är trist att det blir fullt, men vi gör vårt bästa för att så många som möjligt ska kunna åka med oss.
Lagningen av spårrälsen är fortfarande pågående och enligt Trafikverket beräknas rälsen tidigast vara körbar igen den 6 juni.