Kostnaden stiger för stora tunnelbygget i centrum

De försenade planerna för att bygga bort de sista järnvägsbommarna i centrala Uppsala tar ett steg framåt. Prislappen har höjts sedan sist.

Korsningen vid S:t Olofsgatanstängs för trafik under en stor del av tunnelbygget.

Korsningen vid S:t Olofsgatanstängs för trafik under en stor del av tunnelbygget.

Foto: Patrik Lundin

Uppsala2018-05-28 18:00

Trafikverkets förslag till järnvägsplan för den stora ombyggnaden är nu färdig. Dagens korsningar med järnvägen vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan ska enligt planerna ersättas med tunnlar under spåren. Idéerna har varit aktuella i mer än femton år och planerad byggstart har flyttats fram i flera omgångar. Samtidigt stiger kostnaderna för projektet. Den nya beräkningen landar på cirka 450 miljoner kronor, en ökning med 150 miljoner sedan senaste prognosen. Byggkostnaden ska delas mellan Trafikverket och Uppsala kommun.

LÄS MER: Rusningstid - då är det bomfällning

Trafikverkets förslag till järnvägsplan sänds på tisdagen ut på samråd då grannar, myndigheter och andra kan lämna synpunkter på byggplanerna. På tisdagskvällen hålls ett öppet hus i Vaksalaskolan, där Trafikverket och Uppsala kommun finns på plats för att informera och svara på frågor om projektet.

– Vi vill få in synpunkter och frågeställningar från allmänheten. Meningen är ju att vi ska arbeta fram en lösning som blir riktigt bra, säger Trafikverkets projektledare Leif Haagensen.

Ett viktigt skäl till ombyggnaden är den täta tågtrafiken med långa väntetider vid bommarna som följd. Enligt Trafikverket och kommunen kryper många fotgängare och cyklister under bommarna, vilket är en stor säkerhetsrisk.  Samtidigt upplever många människor att tunnlar är mer otrygga än korsningar i marknivå.

Byggtiden har beräknats till cirka tre år. Under stor del av tunnelbygget stängs båda korsningarna med stora följder för innerstadstrafiken, både cyklar och bilar.

Boende och hyresgäster i området har bland annat befarat att tunnelbygget ska orsaka sättningar i marken och skador på husen. Kritik har också riktats mot trafiklösningarna på S:t Persgatan, väster om järnvägen, där cyklister och fotgängare kan få samsas med biltrafik och transporter till grannhusen. Ärendet har gått till högsta juridiska instans, där kommunens modell slutligen fick klartecken.

LÄS MER: Grönt ljus för tunnel i city

Under planeringens gång har tunnelplanerna dessutom visat sig mer problematiska än man först trodde, med frågetecken kring grundvatten, buller och siktlinjer. Förutom tunnlarna vill Trafikverket höja banvallen på sträckan med nästan en meter för att räta ut sättningar. Dessutom planeras ny gång- och cykelväg på östra sidan om spåren, med broar över tunnlarna.

Samrådet för järnvägsplanen pågår till 26 juni. Därefter sammanställs de synpunkter som kommer in, innan eventuella justeringar och en ny remissomgång i höst. Kring årsskiftet 2019-2020 kan planen vinna laga kraft, därefter krävs bland annat mer detaljerade bygghandlingar och upphandlingar av entreprenörer innan arbetet kan börja.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!