Grönt ljus för tunnel i city

Uppsala kommun får klartecken i högsta instans för tunnelbygget under järnvägen i centrala Uppsala. Men när arbetet kan starta är oklart.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2016-04-15 15:03

De två sista järnvägskorsningarna med bommar i centrum ska byggas om till planskilda korsningar i tunnel under spåren. Kommunens detaljplan för ombyggnad av korsningen vid S:t Olofsgatan har redan fått klartecken. Ombyggnaden av korsningen vid S:t Persgatan, som är ett av Uppsalas mest trafikerade cykelstråk, överklagades av Frälsningsarmén, med lokaler på västra sidan om järnvägen.

Ärendet har gått till högsta instans, mark- och miljööverdomstolen, som nu avslår Frälsningsarméns överklagande. Därmed har kommunens detaljplan fått slutligt klartecken.

– Det är oerhört glädjande att vi kan gå vidare med byggplanerna, säger Michael Eriksson, gatu- och parkchef i Uppsala kommun.

Frälsningsarmén har bland annat pekat på att olycksriskerna ökar efter ombyggnaden när godsleveranser och bilburna besökare ska ta sig till lokalerna via den befintliga gång- och cykelvägen längs spåren. De har också pekat på risken att äldre hus i området får sättningsskador vid tunnelbygget och att kulturmiljön påverkas negativt.

Mark- och miljööverdomstolen konstaterar att ombyggnaden medför vissa försämringar för transporterna men slår samtidigt fast att allmänhetens intresse av en planskild korsning på platsen väger tyngre. Domstolen räknar med att kommunen kommer att underlätta för transporterna så långt det är möjligt vid en ombyggnad.

Trots domstolens besked kommer det att dröja innan grävskoporna rullar fram till korsningarna. Tidigare byggstart planerades i år, men flyttades fram till 2017. Kommunen hoppas ännu på att tunnlarna kan öppnas för trafik senast i början av 2020 men Trafikverket, som ansvarar för merparten av ombyggnaden, ser nu över tidplanen. Ombyggnaden anses så omfattande att det krävs en järnvägsplan innan arbetet kan starta. Frågor som behöver klaras ut gäller bland annat buller, siktlinjer och påverkan på grundvattennivåerna.

– Det finns så stor omgivningspåverkan på det kulturhistoriska området och så viktiga miljöaspekter att vi behöver ta fram en järnvägsplan. Vi räknar med att genomföra upphandling av konsulter under hösten, säger Trafikverkets projektledare Mikael Ringkvist.

Järnvägsplanen måste ställas ut för granskning innan den kan antas. Därefter kan den överklagas av berörda parter. Hur tidplanen påverkas är för närvarande oklart. Senare i år väntas besked om när arbetet kan komma igång. Byggtiden har beräknats till omkring tre år.

Förutom nya tunnlar planeras ett parkeringsgarage vid S:t Olofsgatan, öster om järnvägen, samt en ny gång- och cykelväg på järnvägens östra sida med broar över tunnlarna.

– Det ger ett förbättrat flöde till och från Resecentrum. Vid p-garaget kan det bli några elstolpar i markplan för laddning. Vi tittar just nu på hur det bäst ska utföras, säger Michael Eriksson.

När ombyggnaden pågår kommer både bil- och cykeltrafik i centrum att påverkas kraftigt. Under stor del av byggtiden kommer båda korsningarna att stängas av. Kostnaden för tunnelprojektet beräknas till omkring 300 miljoner kronor, som finansieras av kommunen och Trafikverket gemensamt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om