Kommunanställda utpekades för brott – frias i rapport

Enligt en utredning mot kommunanställda i Attendohärvan tyder inget på att tjänstemännen varit inblandade i bedrägerier. Men granskningen påvisar allvarliga brister.

Fotot är från kommunens spaningar vintern 2022 då hemtjänstpersonal från Attendo ertappades med fusk under hembesöken.

Fotot är från kommunens spaningar vintern 2022 då hemtjänstpersonal från Attendo ertappades med fusk under hembesöken.

Foto: TT Uppsala kommun

Uppsala2022-05-04 05:00

I mitten av mars avslöjades misstankar om omfattande fusk inom vårdjätten Attendos hemtjänst i Gottsunda och Sunnersta. Spaningsbilder avslöjade att hemtjänstanställda från Attendo kom hem till vårdtagare och registrerade att de utfört vårdinsatser. Men i själva verket lämnade de vårdtagarnas hem efter bara några minuter.

Attendo framförde anklagelser om att fusket iscensatts av två Attendo-chefer i samråd med två biståndshandläggare vid Uppsala kommun. Det finns indikationer på att de båda biståndshandläggarna "är delaktiga i eller utsatta för påtryckningar", skrev Attendo i en rapport. Vad som egentligen hänt utreds av åklagare.

undefined
Attendo är ett av Sveriges största företag för vård och omsorg. 2021 var omsättningen 13 miljarder kronor.

Kommunen har låtit en konsult granska de 42 ärenden som handlagts i Attendohärvan av totalt 15 biståndshandläggare. Konsulten skriver att man "inte kunnat styrka att brott har begåtts i handläggningen". Däremot har det framkommit brister varav vissa betecknas som "mycket allvarliga". Åtta ärenden har överlämnats till förvaltningen som uppmanas "säkerställa att det inte funnits någon otillbörlig påverkan".

Här är några av de brister som lyfts fram:

* Bedömningar av brukarnas behov av hemtjänst är i flera fall många år gamla. Om deras behov förändrats har inte följts upp. 

* Viss dokumentation är så dålig att det inte går att avgöra om brukare fått för stora insatser efter medvetet agerande av handläggarna. 

* I en del ärenden har handläggaren inte haft kontakt med brukaren utan enbart med anhöriga.

Konsulten anser att flera vårdtagare beviljats anmärkningsvärt stora insatser. Var tredje brukare har haft över 100 timmars insats per månad. Dessa insatser har dock beviljats av tio olika handläggare och ingen har fattat mer än två sådana beslut var.

undefined
Äldrenämndens ordförande Eva Christiernin (S) menar att organisationen för biståndshandläggarna kan ha varit så nedskuren att alla kontroller inte hunnits med.

Äldrenämndens ordförande Eva Christiernin (S) säger att förvaltningen fått i uppdrag att styra upp de brister som framkommit under granskningen.

– Rutinerna kommer att ses över, uppger hon.

Borde ni inte haft bra rutiner på plats tidigare?

– Uppsalas äldreomsorg har varit alltför slimmad och då tänker man ofta på att vårdpersonalen inte hunnit med. Men det kan vara så att även myndighetssidan inom förvaltningen haft för små resurser, säger Eva Christiernin.

På grund av fusket hävde kommunen avtalet med Attendo och 500 äldre i Uppsala tvingades skaffa ny hemtjänst. Hälften har valt kommunen och hälften har valt privata hemtjänstföretag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!