Järnvägskorsning kan ersättas med tunnlar

Dagens vägkorsning med järnvägen i Bergsbrunna kan i framtiden ersättas med två tunnlar under spåren. Biltrafiken kan flyttas till en ny passage söder om tegelbruket.

Dagens plankorsning med järnvägen vid Gårdsvägen i Bergsbrunna föreslås bli ersatt med tunnel.

Dagens plankorsning med järnvägen vid Gårdsvägen i Bergsbrunna föreslås bli ersatt med tunnel.

Foto: Ola Lindqvist

Uppsala2023-02-09 19:00

Den planerade utbyggnaden från två till fyra järnvägsspår söder om Uppsala kräver bland annat att dagens plankorsningar, där bil- och järnväg korsas i markplan, byggs om. Fyra spår ger ett alltför brett område att korsa i markplan.

I Bergsbrunna är Trafikverkets och kommunens huvudalternativ att ersätta plankorsningen vid Gårdsvägen med två tunnlar. Den ena tunneln placeras enligt förslaget cirka 20 meter söder om dagens plankorsning, men blir enbart för gång- och cykeltrafik. Gårdsvägen planeras samtidigt få en ny sträckning norrut intill spåren, för att ansluta till den planerade järnvägsstationen Uppsala södra.

Enligt kommunens projektledare för fyrspårsavtalet, Gabriella Burel, är nivåskillnaden vid Gårdsvägen för brant för att medge en biltunnel på platsen. 

– Trafiksäkerheten förbättras när vi och Trafikverket gör planskilda korsningar av det som i dag är en plankorsning, säger hon.

undefined
Dagens plankorsning med järnvägen vid Gårdsvägen i Bergsbrunna föreslås bli ersatt med tunnel.

För motorfordon planeras i stället en ny tunnel strax söder om Bergsbrunna tegelbruk, cirka 450 meter från dagens plankorsning. Den tunneln ska även kunna användas av fotgängare och cyklister. Crossbanan vid platsen tas bort om tunneln byggs enligt förslaget.

Många barn och ungdomar korsar järnvägen på väg till och från fotbollsplanerna i Bergsbrunna. Enligt Gabriella Burel är det ännu för tidigt att säga hur framkomligheten påverkas under byggtiden:

– Det är en av de frågor man kommer att arbeta med, men ambitionen är att man även under byggskedet ska kunna ta sig till och från fotbollsplanerna, säger hon. 

undefined
En ny gång- och cykeltunnel (GC-passage) planeras strax söder om nuvarande korsning vid Gårdsvägen. En biltunnel planeras söder om tegelbruket.

Kommunens plan- och byggnadsnämnd har nu gett positivt förhandsbesked för planerna. Ett förslag till detaljplan beräknas kunna sändas ut på en första remissomgång under fjärde kvartalet i år. Siktet är inställt på att politikerna i fullmäktige ska klubba en färdig plan i början av 2025. 

Som UNT tidigare rapporterat behöver även korsningen vid Vimpelgatan i Boländerna byggas om till tunnel under spåren när fyrspåret ska byggas. Där bedöms byggtiden bli omkring åtta år, med start 2027. Kostnaden beräknas preliminärt till cirka 225 miljoner kronor. Enligt Gabriella Burel är det för tidigt att ha någon klar bild av kostnaden för de två planerade tunnlarna i Bergsbrunna. Notan ska betalas av Trafikverket och kommunen gemensamt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!