– Vi har självklart förstått att efter det beslut som Uppsala Airport tog på sin bolagsstämma, så behöver Försvarsmakten analysera de förutsättningar som nu finns, säger Mats Gyllander, kommunikationschef på Uppsala garnison luftflygsskola.
Det har gått en vecka sedan bolaget gick ut med beslutet om att planerna på civilflyg på Ärna flygplats läggs ned.
LÄS MER: Planerna på civilt flyg på Ärna skrotas
Hur ställer sig Försvarsmakten till beslutet?
– Det pågår ett analysarbete hos personalen på centrala högkvarteret i Stockholm med stöd från lokala kompetenser i Uppsala. Så har det varit under hela processen när vi tidigare har utvecklat de övriga förutsättningarna för de avtal vi upprättat med Uppsala Airport, säger Mats Gyllander.
Om ett annat bolag skulle vilja driva frågan om civila flyg på Ärna, skulle ni vara öppna för det?
– Jag kan inte spekulera i det. Vi har satt igång ett arbete för att analysera konsekvenserna från bolagets beslut. Mer än så kan jag inte säga för stunden.
LÄS MER: Pelling (S) "En illa genomtänkt idé från början"
Sedan år 2004 har bolaget drivit frågan om att civila flyg ska kunna landa i Uppsala. Det har varit en omdebatterad fråga och olika beslut i processen har överklagats gång på gång. Uppsala Airport har under hela tiden stått fast vid att det är en bra plan och att civilflyg skulle gynna Uppsalaborna.
– Vi tycker fortfarande att det här är en bra plan men nu gick det inte längre, sa Frode Skulbru till tidningen samma dag som pressmeddelandet om nedläggningen kom.
Bolaget meddelade att nedläggningen bland annat beror på att de många förseningarna och ekonomiska kostnaderna inte längre är försvarbara.