Härom veckan blev det klart att Uppsala vatten planerar att höja vattentaxan för Uppsalaborna med 28 procent vid årsskiftet.
För en familj med normal förbrukning blir det en ökning med nästan 2 000 kronor nästa år. Detta mitt i den pågående lågkonjunkturen, där många andra kostnader också ökar.
Beslutet har fattats av Uppsala vattens politiska styrelse, som anger flera skäl. Dels påverkas även bolaget av inflation och höjda priser. Dessutom ställer planerade nybyggen krav på fler vattenledningar, det finns ett stort behov av att reparera befintliga ledningar, Uppsalaåsen ska renas från PFAS – och så har personalkostnaderna ökat.
Men prishöjningen får kritik. Den borde inte behöva vara så drastisk, tycker bland andra Ehsan Nasari (C), oppositionsråd.
– Det här är en verksamhet där kommunen har monopol, då måste den vara effektiv och de måste kunna motivera prisökningen. Hur stort ska bolaget bli och ska Uppsalaborna ta kostnaden för det? undrar han.
Sedan 2017 har Uppsala vatten ökat sin personalstyrka med 64 procent – från 206 till 320 personer. Kommunens styre (S, V, MP) har planerat en översyn av bolagets kostnader i sin budget för 2024. Det är bra, men borde ha gjorts för flera år sedan, menar Nasari.
Han har själv flera förslag på vad som borde ses över. Bland annat vill han ha en motivering till varför all personal behövs.
– Och man har fyra kommunikatörer i dag, behövs det? Man har också guider på museet Pumphuset, som jag i och för sig tycker är en bra verksamhet, men det är den typen av tuffa frågor vi måste ställa oss.
Ehsan Nasari är inte den enda som reagerar på det höjda priset. Under måndagens kommunfullmäktige skickade Moderaterna – med stöd av C, KD och SD – tillbaka förslaget om högre taxa för att utredas en gång till. Partiernas förhoppning är att bolaget ska återkomma med ett nytt förslag, och en lägre taxa.
– Vi kan konstatera att kostnaderna har ökat, men den här storleken är inte rimlig. Som ägare måste vi få veta vad det beror på, säger Therez Almerfors (M).
Rickard Malmström (MP), ordförande för Uppsala vattens politiska styrelse, säger att han arbetar för att medborgare och politiker ska få större insyn i bolaget.
Men att hoppas på en lägre taxa är lönlöst.
Malmström betonar att det är lagstadgat vilka kostnader som ska täckas av vattentaxan. Och styrelsen har redan gjort vad de kunnat för att hålla priset nere, menar han.
Uppsala vattens tjänstemän argumenterade för att en höjning på 30 procent var nödvändig, men den politiska styrelsen sänkte nivån till 28 procent och har ställt krav på bolaget att hitta sätt att spara in de pengarna (ungefär tio miljoner).
– Vi har gett tjänstemännen i uppdrag att hitta smartare lösningar, ända ner till sista skruv och mutter. Det har man också fattat beslut om i kommunfullmäktige, så det är lite förvånande att oppositionen kommer med en återremiss som handlar om det vi redan beslutat.
Men om du själv tittar på bolaget, ser du att det finns mer att göra för att sänka kostnaderna och därmed taxan?
– Jag har inte den expertis som behövs för att avgöra det. Men jag har fullt förtroende för att organisationen kommer göra det på ett bra sätt. Vi är på tårna och känner ett enormt ansvar för att hålla nere kostnaderna för våra kunder.
Sigrid de Geyter, Uppsala vattens vd, ser inte heller någon möjlighet att sänka taxan. Att anställa så pass många fler personer på fem år, anser hon har varit motiverat.
– Vi har rustat upp bolaget för att mäkta med Uppsalas tillväxt, klara beredskapsfrågor och göra satsningar på anläggningsunderhåll, bland annat. Jag ser inte att vi skulle klara underhållet utan den här personalen. Det är klart att vi kan överleva ett tag till genom att lappa och laga rören, men ju längre vi väntar desto mer kommer vi behöva satsa senare.
– Men vi får ju titta på det nu, när vi ser att det finns en politisk diskussion.
Och guider, kommunikatörer och museiverksamhet, är det rimliga kostnader i så här hårda ekonomiska tider?
– Det får väl vara en del av den politiska diskussionen, vilken verksamhet vi ska bedriva. Men man får komma ihåg att höjningen är mellan 100 och 160 kronor i månaden per hushåll, och då får alla väldigt bra dricksvatten i kranen. Så vi levererar ju stora värden till kommunen också.