De tre järnvägsövergångar som kvalar in på den inte särskilt åtråvärda topplistan är övergångarna vid S:t Persgatan, S:t Olofsgatan och Vimpelgatan, enligt en granskning som SVT gjort. Enligt siffrorna, som SVT hämtat från Trafikverkets data, har det rapporterats in 109 incidenter sedan 2008 på dessa tre övergångar.
Två av övergångarna, S:t Persgatan och S:t Olofsgatan, kommer att byggas om med start 2024. Anledningarna till ombyggnationen är flera, men att höja säkerheten är den främsta anledningen, enligt Charlii Enström, som projektleder arbetet på Trafikverket.
Enligt Felicia Danielsson, kommunikatör på Trafikverket, är en starkt bidragande orsak till att de tre övergångarna placerar sig högt på listan dess geografiska läge.
– Generellt kan man säga att de övergångar som befinner sig i stadsmiljöer får ett större antal inrapporterade incidenter. Det är mer folk i rörelse, och därmed sker det fler incidenter, säger hon.
Projektet med att bygga om järnvägskorsningarna vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan har, åtminstone på idéstadiet, varit igång länge. Nu närmar sig det första spadtaget.
– Tankarna har funnits i flera årtionden, men det har varit i skarp planering sedan 2010, säger Charlii Enström.
En plankorsning innebär att trafikanter passerar rakt över järnvägen, och det är detta som nu kommer att byggas bort på S:t Olofsgatan och S:t Persgatan. I stället kommer trafiken att ledas under järnvägen genom tunnlar. Det väntas gynna både framkomligheten och säkerheten. Projektet ska vara klart 2027, enligt Trafikverket.
En Uppsalabo som ofrivilligt blivit varse om riskerna med en plankorsning är Thomas Waller, som bor i närheten av S:t Olofsgatans järnvägsövergång.
– För ett par år sedan fastnade jag med bilen på spåret. Allt gick bra då jag lyckades forcera bommen med bilen, men det är klart att paniken hann slå in, säger han.
Att tunnlarna kommer innebära att passerande slipper vänta vid bommarna tycker Thomas är positivt, även om han personligen inte störts jättemycket av väntetiden. Den känslan delar Jan Wärngren, som också bor i området.
– Jag jäktar inte så värst mycket. Men det är klart, om man arbetar som Foodorabud eller har bråttom till skolan eller liknande blir nog väntan frustrerande, säger han