Planeringen för att bygga tunnlar under järnvägen vid korsningarna med S:t Olofsgatan och S:t Persgatan i centrum har pågått i flera år, samtidigt som projektet överklagats till högsta instans. I våras fick kommunen klartecken för byggplanerna, men ännu återstår flera olösta tekniska frågor. Tidigare var siktet inställt på byggstart i år. Senare fanns förhoppningar om start nästa år. Nu meddelar kommunen och Trafikverket att den stora ombyggnaden kan starta tidigast 2019.
Projektet har visat sig mer komplicerat än man tidigare räknat med. Förutom tunnlarna under järnvägen behöver spårområdet höjas med mellan 30 och 80 centimeter på en kilometerlång sträcka i centrum. Dessutom planeras en ny gång- och cykelväg på järnvägens östra sida samt ett parkeringsgarage vid S:t Olofsgatan. Det ställer krav på fler utredningar av hur buller, grundvatten och siktlinjer påverkas.
– Vi behöver hitta hållbara lösningar och projektet behöver dessutom samordnas med andra byggprojekt i området, säger Michael Eriksson , avdelningschef för gata, park och natur vid Uppsala kommun.
I dag ligger bommarna nere 40 procent under dagtid på vardagar, med långa köer som följd. Korsningen vid S:t Olofsgatan är tätt trafikerad av bilar medan korsningen vid S:t Persgatan är ett av de största cykelstråken i centrum. Bygget kommer att inledas med ledningsarbeten men när arbetet med tunnlarna startar stängs trafiken av vid båda korsningarna. Byggtiden har tidigare beräknats till omkring tre år. Tunnelbygget beräknas kosta 300 miljoner kronor och samfinansieras av kommunen och Trafikverket.