Någon ska ta över Uppsalatågen – men alternativen är få

Det finns bara en knapp handfull aktörer som skulle kunna ta över tågtrafiken mellan Stockholm och Uppsala. Mycket talar för att politikernas missnöje hindrar att SJ får uppdraget.

Nu väntar förmodligen skroten för de 1980-talsvagnar som SJ kör mellan Stockholm och Uppsala.

Nu väntar förmodligen skroten för de 1980-talsvagnar som SJ kör mellan Stockholm och Uppsala.

Foto: Jeanina Santiago

Uppsala2024-09-18 16:30

Nyheten i korthet

  • SJ ska sluta köra regionaltågen på sträckan Uppsala-Stockholm från den 15 december. Endast tre tågbolag, Transdev/Snälltåget, Vy och VR, anses vara möjliga alternativ, men ingen av dem har visat intresse.
  • SJ har erbjudit sig att fortsätta köra tågen som en upphandlad aktör, men politikernas missnöje med bolaget gör att motståndet mot att teckna ett avtal med SJ är stort.
  • Mälardalstrafik, som fått uppgiften att lösa situationen, kan tvingas fördela befintliga tågvagnar till sträckan Uppsala-Stockholm från andra linjer, vilket kan leda till trängsel.

Många av de gamla 80-talsvagnarna som SJ använder på sträckan Stockholm–Uppsala står uppställda utanför vagnshallarna i Hagalund. Den 15 december är det färdigt. Då lägger SJ ner regionaltågen på den så kallade Uppsalapendeln.

Innan dess är det bråda dagar för Mälardalstrafik, som kör Mälartågen och nu fått uppgiften i knät att hitta en ersättare till SJ:s tåg. På onsdagskvällen hade Mälardalstrafiks ägarråd ett möte, där frågan om Uppsalatågen var uppe på bordet. Något beslut fattades dock inte, enligt vad UNT erfar.

Förutom SJ finns bara tre tågbolag som skulle kunna komma ifråga. De bolag det handlar om är fransk-tyskägda Transdev/Snälltåget, norska Vy och det finska VR.

– Vi kör rätt långväga trafik som är anpassad för fritidsmarknaden. Vår affärsidé är inte pendlartrafik eller affärsresande och sträckan Uppsala–Stockholm är långt ifrån vad Snälltåget sysslar med, säger Marco Andersson, kommersiell chef på Transdevägda Snälltåget.

Inte heller Vy är intresserade av att ta över stafettpinnen efter SJ, i alla fall inte på kort sikt.

– Problemet är att Vy Tåg inte äger några egna fordon, säger Marie Torneus, marknadschef på Vy Tåg.

Förutom de större aktörerna finns även Tågab, ett mindre tågbolag vars huvudfokus är godstrafik. Tågab kör även några regionaltågssträckor med utgångspunkt från Kristinehamn och Karlstad. Men de säger att de är en alltför liten aktör med sin bas för långt från Uppsala för att det ska vara intressant att köra tåg mellan Uppsala och Stockholm.

undefined
I november 2023 presenterade Anton Fendert (i mitten) tillsammans med SJ:s vd Monica Lingegård och David Lagneholm, trafikdirektör i Stockholm, en lösning som innebär att SJ från mars 2024 kör SL:s pendeltåg.

Som UNT berättat tidigare har SJ erbjudit sig att fortsätta köra sina tåg, men då som upphandlad aktör där Mälardalstrafik betalar dem för detta. Eftersom SJ har både personal och tågvagnar att erbjuda skulle detta vara den enklaste lösningen. 

Men politikernas missnöje med SJ gör att motståndet mot att teckna ett avtal med SJ är stort. Anton Fendert (MP), regionråd i Stockholm som nyligen valts till ordförande i Mälardalstrafiks styrelse, vädrar detta tydligt.

– Jag ser inte varför vi skulle vilja sluta avtal med SJ som inte kan leverera en attraktiv produkt. Det är inte särskilt konstigt att lönsamheten har sviktat för SJ. De kör tåg som är äldre än jag och de klarar inte att hålla den tidtabell som de lovat resenärerna. Då drar de på sig kostnader utan att få några nya intäkter, säger han.

Anton Fendert syftar då på SJ:s löfte förra hösten om att kraftigt utöka trafiken mellan Stockholm och Uppsala med nya direktavgångar, ett löfte som aldrig infriades. Enligt vad SJ själva redovisat för Mälardalstrafik var draget med direkttågen ett sätt att öka "effektiviteten med fordon/personal". Samtidigt erkände de att det skulle leda till för många avgångar i förhållande till antalet resenärer. I praktiken skulle det också ha inneburit att SJ fått en större del av intäkterna från Movingokorten, eftersom dessa fördelas mellan Mälartåg och SJ efter antalet avgångar.

undefined
Anton Fendert (MP) är regionråd i Stockholm och ny ordförande i Mälardalstrafiks styrelse.

Eftersom det inte finns någon annan än SJ som har tågvagnar till övers hamnar Mälardalstrafik i en knepig sits. Redan i dag har Mälardalstrafik svårt att få tågen att räcka till och tågen går med reducerad tidtabell.

– SJ har satt oss och pendlarna i en väldigt prekär situation när de levererar ett besked om att dra in trafiken, säger Anton Fendert.

I praktiken finns det bara en sak Mälardalstrafik kan göra för att få ihop ekvationen: Att fördela om befintliga tågvagnar till sträckan Uppsala-Stockholm från övriga linjer. Det riskerar då att bli trångt för Mälartågsresenärer som pendlar från Norrköping, Eskilstuna eller Tierp om det blir kortare tåg på dessa linjer.

Ska Mälardalstrafik hitta ett företag som mot betalning kan köra fler avgångar är alternativen samma aktörer som redan tackat nej till att köra tågen på eget bevåg.

Räknar man bort SJ är de möjliga aktörerna Transdev, som i dag kör Mälartåg, Vy, som till exempel kör X-tåg och Norrtåg, samt VR Tåg som kör Tåg i Bergslagen och de skånska Pågatågen. Då ligger det närmast till hands att ge Transdev ett utökat kontrakt – om de har personalen för att klara detta.

Transdev säger när UNT frågar att de fört diskussioner om saken, men att de ännu inte fått någon beställning från Mälardalstrafik.

undefined
Mälartåg körs i dag via ett så kallat nödavtal av Transdev sedan Mälardalstrafik sagt upp det tidigare avtalet med MTR.

Av allt att döma är det skroten som väntar för tågvagnarna i Hagalund. Enligt SJ själva ska de gamla vagnarna skrotas eller säljas när Uppsalapendeln läggs ner.

Marknadsintresset för tågvagnarna, som är från 1980-talet, är enligt de aktörer UNT talat med svagt eller obefintligt. Priset på tågen för en eventuell köpare hamnar därefter. Och enligt SJ själva är underhållsbehovet för de gamla vagnarna stort och driftskostnaderna höga.

Så fungerar tågmarknaden

Tågtrafiken i Sverige bedrivs i huvudsak på kommersiell basis. Även om SJ är ett statligt bolag har de inget samhällsuppdrag och tågen de kör ska i princip gå med vinst. Regionaltågen mellan Stockholm och Uppsala, eller Uppsalapendeln som den under lång tid kallats i dagligt tal, har enbart finansierats, direkt eller indirekt, med pengar som de fått in från biljettförsäljningen.

Den samhällssubvention som funnits på Uppsalapendeln är genom månadskortet movingo. Det lanserades 2017 och gör att man kan åka på både regionaltågen och i kollektivtrafiken bland annat mellan Stockholm och Uppsala. SJ får genom movingokortet betalt av Mälardalstrafik för tågresenärerna på sträckan. Hur mycket SJ får den vägen är dock inte känt. Mälardalstrafik har på SJ:s begäran sekretessbelagt de delar av movingoavtalet som reglerar ersättningen.

SJ menar att de verkar på en konkurrensutsatt marknad och att intäkterna är en affärshemlighet.

Konkurrensen på tågmarknaden är dock ytterst begränsad. Den enda egentliga konkurrenten till SJ på sträckan Uppsala-Stockholm är Mälartåg som körs på uppdrag av det regionägda bolaget Mälardalstrafik, som också ger ut movingobiljetterna.

Förutom SJ finns det i dag fyra tågbolag som kör kommersiell persontrafik på de svenska järnvägarna. Det är Snälltåget, ett bolag som ägs av det privata fransk-tyska tågbolaget Transdev, Finska VR Tåg, som nyligen tagit över MTR:s tåg på sträckan Stockholm-Göteborg, Tågab, ett Värmlandsbaserat bolag som kör några linjer med utgångspunkt från Karlstad och Kristinehamn, samt det norska tågbolaget Vy, som kör vissa avgångar på kommersiell basis mellan Oslo och Stockholm.

Fyra av tågbolagen, SJ, Transdev, Vy och VR, kör också upphandlad tågtrafik som regional kollektivtrafik under namn som till exempel Tåg i Bergslagen, Öresundståg, Norrtåg och X-tåg. Konceptet påminner då om upplägget för lokal och regional busstrafik. Mälartåg körs på detta sätt just nu av Transdev på uppdrag av Mälardalstrafik som i sin tur är ett bolag som ägs av sex regioner i Mälardalen, bland annat Region Uppsala. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!