Många av de gamla 80-talsvagnarna som SJ använder på sträckan Stockholm–Uppsala står uppställda utanför vagnshallarna i Hagalund. Den 15 december är det färdigt. Då lägger SJ ner regionaltågen på den så kallade Uppsalapendeln.
Innan dess är det bråda dagar för Mälardalstrafik, som kör Mälartågen och nu fått uppgiften i knät att hitta en ersättare till SJ:s tåg. På onsdagskvällen hade Mälardalstrafiks ägarråd ett möte, där frågan om Uppsalatågen var uppe på bordet. Något beslut fattades dock inte, enligt vad UNT erfar.
Förutom SJ finns bara tre tågbolag som skulle kunna komma ifråga. De bolag det handlar om är fransk-tyskägda Transdev/Snälltåget, norska Vy och det finska VR.
– Vi kör rätt långväga trafik som är anpassad för fritidsmarknaden. Vår affärsidé är inte pendlartrafik eller affärsresande och sträckan Uppsala–Stockholm är långt ifrån vad Snälltåget sysslar med, säger Marco Andersson, kommersiell chef på Transdevägda Snälltåget.
Inte heller Vy är intresserade av att ta över stafettpinnen efter SJ, i alla fall inte på kort sikt.
– Problemet är att Vy Tåg inte äger några egna fordon, säger Marie Torneus, marknadschef på Vy Tåg.
Förutom de större aktörerna finns även Tågab, ett mindre tågbolag vars huvudfokus är godstrafik. Tågab kör även några regionaltågssträckor med utgångspunkt från Kristinehamn och Karlstad. Men de säger att de är en alltför liten aktör med sin bas för långt från Uppsala för att det ska vara intressant att köra tåg mellan Uppsala och Stockholm.
Som UNT berättat tidigare har SJ erbjudit sig att fortsätta köra sina tåg, men då som upphandlad aktör där Mälardalstrafik betalar dem för detta. Eftersom SJ har både personal och tågvagnar att erbjuda skulle detta vara den enklaste lösningen.
Men politikernas missnöje med SJ gör att motståndet mot att teckna ett avtal med SJ är stort. Anton Fendert (MP), regionråd i Stockholm som nyligen valts till ordförande i Mälardalstrafiks styrelse, vädrar detta tydligt.
– Jag ser inte varför vi skulle vilja sluta avtal med SJ som inte kan leverera en attraktiv produkt. Det är inte särskilt konstigt att lönsamheten har sviktat för SJ. De kör tåg som är äldre än jag och de klarar inte att hålla den tidtabell som de lovat resenärerna. Då drar de på sig kostnader utan att få några nya intäkter, säger han.
Anton Fendert syftar då på SJ:s löfte förra hösten om att kraftigt utöka trafiken mellan Stockholm och Uppsala med nya direktavgångar, ett löfte som aldrig infriades. Enligt vad SJ själva redovisat för Mälardalstrafik var draget med direkttågen ett sätt att öka "effektiviteten med fordon/personal". Samtidigt erkände de att det skulle leda till för många avgångar i förhållande till antalet resenärer. I praktiken skulle det också ha inneburit att SJ fått en större del av intäkterna från Movingokorten, eftersom dessa fördelas mellan Mälartåg och SJ efter antalet avgångar.
Eftersom det inte finns någon annan än SJ som har tågvagnar till övers hamnar Mälardalstrafik i en knepig sits. Redan i dag har Mälardalstrafik svårt att få tågen att räcka till och tågen går med reducerad tidtabell.
– SJ har satt oss och pendlarna i en väldigt prekär situation när de levererar ett besked om att dra in trafiken, säger Anton Fendert.
I praktiken finns det bara en sak Mälardalstrafik kan göra för att få ihop ekvationen: Att fördela om befintliga tågvagnar till sträckan Uppsala-Stockholm från övriga linjer. Det riskerar då att bli trångt för Mälartågsresenärer som pendlar från Norrköping, Eskilstuna eller Tierp om det blir kortare tåg på dessa linjer.
Ska Mälardalstrafik hitta ett företag som mot betalning kan köra fler avgångar är alternativen samma aktörer som redan tackat nej till att köra tågen på eget bevåg.
Räknar man bort SJ är de möjliga aktörerna Transdev, som i dag kör Mälartåg, Vy, som till exempel kör X-tåg och Norrtåg, samt VR Tåg som kör Tåg i Bergslagen och de skånska Pågatågen. Då ligger det närmast till hands att ge Transdev ett utökat kontrakt – om de har personalen för att klara detta.
Transdev säger när UNT frågar att de fört diskussioner om saken, men att de ännu inte fått någon beställning från Mälardalstrafik.
Av allt att döma är det skroten som väntar för tågvagnarna i Hagalund. Enligt SJ själva ska de gamla vagnarna skrotas eller säljas när Uppsalapendeln läggs ner.
Marknadsintresset för tågvagnarna, som är från 1980-talet, är enligt de aktörer UNT talat med svagt eller obefintligt. Priset på tågen för en eventuell köpare hamnar därefter. Och enligt SJ själva är underhållsbehovet för de gamla vagnarna stort och driftskostnaderna höga.