Sommarens satsning på gratis busskort till alla barn och unga i regionen visar att det fanns en stor efterfrågan på att åka kollektivt. 730 000 resor har uppmätts när summeringen av kortets effekt nu är gjord.
– Under sommaren har ungdomar som är hemma ett stort behov av att transportera sig till aktiviteter, stränder och sommarjobb, och det är inte alla som har föräldrar som kan skjutsa eller har pengar till bussbiljetter, säger Jenny Lundström, ordförande i Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala.
86 procent av de kort som har aktiverats har använts minst en gång, vilket är 37 839 sommarkort.
Det har också gjorts mätningar över var korten används som mest och förutom de stora knutpunkterna som Uppsala centralstation, Vaksala torg och Dragarbrunn, så är det i Gottsunda de har aktiverats i störst uträckning. 19 744 blipp av korten har skett där.
Uppsala kommun tror också att sommarkorten är en anledning till att satsningen Uppsala Summer Zone i år slog rekord och hade dubbelt så många besökare i år som förra året.
– Det gör också att vi lär en ny generation att kollektivtrafiken är ett tryggt och bra sätt att färdas. Det har kommit fram både i responsen i våra sociala medier och genom att folk hört av sig till UL. Och vi hoppas att det smittar av sig även på föräldrar att resa kollektivt. Så på lång sikt är sommarkortet en satsning på klimatet, säger Jenny Lundström
I Göteborg och Stockholm är gratis resor på sommaren sedan flera år införda permanent. Kommer Uppsala att följa efter nu?
– Vår ambition är att vi ska fortsätta med detta.