Antalet orosanmälningar för unga i Uppsala har ökat med 340 procent sedan 2018. En av de som stöttar unga det finns oro kring är fältarbetaren Natalie Haddad från socialförvaltningen.
En isande kall tisdagkväll besöker UNT fritidsgården i Gränby tillsammans med Natalie Haddad. Det står snabbt klart att hon är välkänd bland ungdomarna som hänger där.
– Om jag känner mig bevakad för att Natalie från soc är här ibland? Nej, det är trygghet, säger en kille i nedre tonåren.
– Hon är bra att snacka med, tycker en annan kille.
Vad pratar ni om?
– Mina kärleksproblem, skrattar han. Och hon tipsade mig om ett sommarjobb som jag fick.
Natalie Haddads jobb utgörs av ett vardagligt, oglamoröst socialt fotarbete. Det kan tyckas enkelt men kan betyda mycket för den som får stöd.
– Det handlar om att uppmärksamma problemen i tid, säger hon.
Helt centralt i Natalie Haddads arbete är att bygga relationer med de unga. Det är genom att lära känna dem och vinna deras förtroende som hon kan få tidiga signaler om vilka som behöver hjälp.
Hon berättar hur ett ärende kan se ut. Det kan börja till exempel med att skolan signalerar att en elev har ökad frånvaro. Det kommer även fram att eleven fått nya kompisar varav en del är kända av polisen för våldsbrott och drogförsäljning.
– I det här läget tar jag kontakt med eleven och föräldrarna och ber dem komma till ett nätverksmöte, berättar Natalie Haddad.
I mötet deltar personal från skolan, polisen och fritidsgården och tillsammans diskuterar man igenom situationen med eleven och föräldrarna. Deltagarna enas om vilka förändringar som måste till och en plan för att ta sig dit.
I vissa fall erbjuder socialtjänsten insatser som drogbehandling, stödperson eller samtal om hur man bryter med kriminalitet.
– Mitt jobb är att plantera en vilja till förändring hos de unga, att hjälpa dem att öka sin förmåga. När någon hamnar rätt är det inte säkert att det beror på oss runt omkring, personen kan lika gärna ha ordnat det själv, framhåller Natalie Haddad.
Hon ser skolan som en viktig arena för att hitta de som behöver stöd. Merparten av sin arbetstid rör hon sig därför bland eleverna i skolorna i Gränby. Om ett specifikt problem blossar upp, säg kränkningar och mobbing, kan hon gå in i enskilda klasser och diskutera igenom frågan med eleverna.
– Genom att jag är så mycket ute i klasserna lär jag känna ungdomarna och de får en bild av vem jag är.
Natalie Haddad har arbetat i Gränby i tre år och säger att hon har bra kännedom om vilka ungdomar i området som behöver stöd.
– En viktig anledning är att det finns så många i Gränby som håller koll och arbetar ihop, från myndigheter till idrottsföreningar och fastighetsägare.
Vilka är de vanligaste orsakerna till att någon hamnar fel?
– Att inte gå i skolan är en risk, då försvinner både betyg och de sociala sammanhangen. Med dåliga betyg är det svårt att få de jobb man vill ha och man ser ingen framtid. En annan riskfaktor kan vara brist på bra förebilder bland föräldrar och andra vuxna.
Vad kan göra det svårt att bryta den negativa utvecklingen?
– Till exempel att personen inte inser de långsiktiga negativa konsekvenserna av kriminalitet och droger. Snabba pengar från drogförsäljning och annan brottslighet kan vara en alltför stark dragningskraft.