Antalet orosanmÀlningar för unga i Uppsala har ökat med 340 procent sedan 2018. En av de som stöttar unga det finns oro kring Àr fÀltarbetaren Natalie Haddad frÄn socialförvaltningen.
En isande kall tisdagkvÀll besöker UNT fritidsgÄrden i GrÀnby tillsammans med Natalie Haddad. Det stÄr snabbt klart att hon Àr vÀlkÀnd bland ungdomarna som hÀnger dÀr.
â Om jag kĂ€nner mig bevakad för att Natalie frĂ„n soc Ă€r hĂ€r ibland? Nej, det Ă€r trygghet, sĂ€ger en kille i nedre tonĂ„ren.
â Hon Ă€r bra att snacka med, tycker en annan kille.
Vad pratar ni om?
â Mina kĂ€rleksproblem, skrattar han. Och hon tipsade mig om ett sommarjobb som jag fick.
Natalie Haddads jobb utgörs av ett vardagligt, oglamoröst socialt fotarbete. Det kan tyckas enkelt men kan betyda mycket för den som fÄr stöd.
â Det handlar om att uppmĂ€rksamma problemen i tid, sĂ€ger hon.
Helt centralt i Natalie Haddads arbete Àr att bygga relationer med de unga. Det Àr genom att lÀra kÀnna dem och vinna deras förtroende som hon kan fÄ tidiga signaler om vilka som behöver hjÀlp.
Hon berÀttar hur ett Àrende kan se ut. Det kan börja till exempel med att skolan signalerar att en elev har ökad frÄnvaro. Det kommer Àven fram att eleven fÄtt nya kompisar varav en del Àr kÀnda av polisen för vÄldsbrott och drogförsÀljning.
â I det hĂ€r lĂ€get tar jag kontakt med eleven och förĂ€ldrarna och ber dem komma till ett nĂ€tverksmöte, berĂ€ttar Natalie Haddad.
I mötet deltar personal frÄn skolan, polisen och fritidsgÄrden och tillsammans diskuterar man igenom situationen med eleven och förÀldrarna. Deltagarna enas om vilka förÀndringar som mÄste till och en plan för att ta sig dit.
I vissa fall erbjuder socialtjÀnsten insatser som drogbehandling, stödperson eller samtal om hur man bryter med kriminalitet.
â Mitt jobb Ă€r att plantera en vilja till förĂ€ndring hos de unga, att hjĂ€lpa dem att öka sin förmĂ„ga. NĂ€r nĂ„gon hamnar rĂ€tt Ă€r det inte sĂ€kert att det beror pĂ„ oss runt omkring, personen kan lika gĂ€rna ha ordnat det sjĂ€lv, framhĂ„ller Natalie Haddad.
Hon ser skolan som en viktig arena för att hitta de som behöver stöd. Merparten av sin arbetstid rör hon sig dÀrför bland eleverna i skolorna i GrÀnby. Om ett specifikt problem blossar upp, sÀg krÀnkningar och mobbing, kan hon gÄ in i enskilda klasser och diskutera igenom frÄgan med eleverna.
â Genom att jag Ă€r sĂ„ mycket ute i klasserna lĂ€r jag kĂ€nna ungdomarna och de fĂ„r en bild av vem jag Ă€r.
Natalie Haddad har arbetat i GrÀnby i tre Är och sÀger att hon har bra kÀnnedom om vilka ungdomar i omrÄdet som behöver stöd.
â En viktig anledning Ă€r att det finns sĂ„ mĂ„nga i GrĂ€nby som hĂ„ller koll och arbetar ihop, frĂ„n myndigheter till idrottsföreningar och fastighetsĂ€gare.
Vilka Àr de vanligaste orsakerna till att nÄgon hamnar fel?
â Att inte gĂ„ i skolan Ă€r en risk, dĂ„ försvinner bĂ„de betyg och de sociala sammanhangen. Med dĂ„liga betyg Ă€r det svĂ„rt att fĂ„ de jobb man vill ha och man ser ingen framtid. En annan riskfaktor kan vara brist pĂ„ bra förebilder bland förĂ€ldrar och andra vuxna.
Vad kan göra det svÄrt att bryta den negativa utvecklingen?
â Till exempel att personen inte inser de lĂ„ngsiktiga negativa konsekvenserna av kriminalitet och droger. Snabba pengar frĂ„n drogförsĂ€ljning och annan brottslighet kan vara en alltför stark dragningskraft.