De 13 fakturorna som Region Uppsala betalat såg i princip identiska ut, samma kostnad 19 500 kronor skulle betalas med betalningsvillkor 30 dagar, annars riskerade regionen dröjsmålsränta på sex procent.
Det är Slöseriombudsmannen inom Skattebetalarna, Philip Syrén, som gjort en granskning av kommuner och regioner som betalat bluffakturor till ett specifikt företag med kriminella kopplingar. Han hittade blufföretagets fakturor i nio kommuner och regioner. Fyra synade bluffen, men fem gick på den, varav Uppsala betalade mest.
Beskrivningen av vad företaget ska ha utfört för uppdrag åt regionen var densamma på alla 13 och dessutom med samma stavfel "Exponeringsyta Företagskonmcept".
– Vad är ens det? Redan där borde ju ansvarig tjänsteman ha dragit öronen åt sig, menar Phillip Syrén.
Han menar att det fanns varningssignaler på fakturorna som borde ha triggat igång vaksamheten. Bland annat saknade företaget egen domän i e-posten och använde sig i stället av gmail.com.
– Det är ett underbetyg till kommunerna och regionerna, sådant här slöseri med skattebetalarnas pengar ska gå att stoppa. Men de här brottslingarna är samtidigt sluga. De ringer en person som är tillförordnad och hänvisar till avtal som ska ha ingåtts med den tidigare anställde, säger Philip Syrén.
Så var fallet i Uppsala. Där hörde en representant för det kriminella företaget av sig till en tillfälligt ansvarig på regionens fastighetsavdelning och lurade i honom att fakturorna var legala. Han godkände 13 av dem, men till slut synade även Region Uppsala bluffen och stoppade betalningarna. Saken är polisanmäld och regionen har begärt pengarna tillbaka, men utan framgång.
– Det ringde en ”säljare” från företaget då jag precis blivit tillförordnad förvaltningsdirektör, under pågående rekrytering av ny direktör. Säljaren informerade mig om avtalet som han hade ingått med föregående direktör, vilket senare visade sig vara en bluff. Det fanns inget avtal, berättar Tomas Eriksson, i dag fastighetschef.
– Jag har givetvis blivit mer misstänksam sedan jag blivit utsatt för detta. Nu stoppar jag fler fakturor för grundligare information, trots att de är okej, säger han.
Företaget hamnade på Svensk handels varningslista och har numera gått i konkurs.
På Region Uppsala har man vidtagit åtgärder för att förhindra att det sker igen.
– Utöver att generellt vara extra vaksamma så nyttjar vi varningslistor. Vi har också flera ögon som granskar och attesterar fakturor. Sedan tidigare ska avtal tecknas enligt principen ”två i förening”. Det är alltså minst två personer från vår sida som tecknar nya avtal inom fastighet och service, säger förvaltningsdirektör Patrik Häggstrand.
Slöseriombudsmannen Philip Syrén tror att det finns ett stort mörkertal när det gäller bluffakturor.
– Det här är ett enormt allvarligt problem, välfärdskassan töms på miljarder varje år genom felaktiga bidragsutbetalningar, men hur mycket som försvinner via bluffakturor till kommuner och regioner har vi ingen uppskattning på, eftersom ingen räknat på det, säger han.
Slöseriombudsmannen har tagit hjälp av it-entreprenören och analytikern Jens Nylanders arbete med att sammanställa kommunernas utgifter med stöd av AI. Det har UNT också gjort i en granskning av flera uppländska kommuners slarviga hantering av fakturor.