För tre år sedan etablerades en liten butik i Ultuna utan kassapersonal. Det innebar premiär för den typen av affärer i Uppsala. I och med att kunderna själva skannar in och betalar varorna kan ägarna spara in en hel del personalkostnader.
Konceptet har blivit vanligare och idag har Uppsala en handfull obemannade butiker, bland annat i Gottsunda, Ulleråker och city. I november i år gav sig ICA in i leken då Folkes Livs vid Rackarberget började med nattöppet utan personal. Och nu i december slog Coop upp portarna för en obemannad dygnet-runt-öppet butik i Gåvsta, 1,5 mil nordost om Uppsala.
En viktig orsak till expansionen är BankID. För att inte kunder ska frestas att snatta måste butiken ha identiteten på de som besöker lokalen. Det sker genom att kunden är tvungen att legitimera sig med BankID för att få upp dörrarna till affären.
I och med att allt fler har BankID i mobilen har kundunderlaget för obemannade butiker vuxit. Men det finns även andra förklaringar till det växande antalet butiker.
– Det har kommit flera företag som hjälper franchisetagare att starta obemannade butiker. De här företagen driver inte själva butikerna utan erbjuder ett färdigt koncept med bland annat rådgivning, övervakning och kassasystem. Det säger Bengt Hedlund vid branschorganisationen Conveniece Stores.
Enligt honom startades 2019 den första butiken av det här slaget i landet. Idag finns ett 60–tal obemannade livsmedelsbutiker i riket, borträknat de som drivs av matjättar som ICA och Coop.
Bengt Hedlund påpekar att affärer utan personal fyller olika funktioner beroende på om de finns i städer eller på landsbygden.
I glesbygd har många livsmedelsbutiker slagit igen på grund av bristande lönsamhet. Men där kanske en bod med basvaror och minimala personalkostnader har en chans att gå runt.
– I städer är det annorlunda, där kan butiken locka kunder exempelvis genom att ha öppet även på nätterna, säger Bengt Hedlund.
Varorna i obemannade butiker har ibland högre priser än i de med kassapersonal.
– Det här är en helt annan bransch som inte går att jämföra med stora livsmedelskedjor. Kunderna betalar för tillgänglighet och öppettider. Det är ungefär som på Pressbyrån, det är knappast någon som ifrågasätter varför en dricka är dyrare där än på stormarknaden, kommenterar Bengt Hedlund.