Som UNT tidigare berättat beslagtog Kronofogden i november en lastbil som är registrerad på skrotföretagaren Lars Östman i Uppsala. Enligt Lars Östman hade han lånat ut fordonet till en 81-årig vän med stora skulder och 81-åringen satt bakom ratten när han stoppades i en trafikkontroll.
Den som kör ett fordon förutsätts enligt Kronofogden vara dess ägare. Eftersom 81-åringen är skuldsatt beslagtogs lastbilen för att täcka mannens skulder. Att fordonet är registrerat på Lars Östman spelar ingen roll, eftersom fordonsregistret formellt sett inte är ett register över ägare.
Lars Östman överklagade till tingsrätten som dock fastslår att Kronofogden gjort rätt. Att Lars Östman hade gett domstolen ett överlåtelseavtal för fordonet spelar ingen roll.
"Det finns ingen utredning som visar att Lars Östman ägt och betalat för bilen", skriver domstolen.
För att ta reda på om Lars Östman betalat lastbilen ringer UNT den person som står på fakturan och alltså ska ha sålt den till Östman.
– Det är klart att han har betalat den, blir svaret.
Avgörande enligt tingsrätten är att det inte finns något avtal som visar varför 81-åringen körde fordonet.
– Han är en vän till familjen. Varför skulle vi skriva ett avtal när han får låna min bil, frågar sig Lars Östman.
Fordonet kan nu komma att säljas och pengarna går i så fall till att betala av skulden som är registrerad på 81-åringen.
Lars Östman ser det som absurt att tro att han i praktiken ska ha fungerat som bilmålvakt åt 81-åringen. Om Lars Östman agerat som bilmålvakt ska han alltså ha låtit inregistrera en lastbil på sitt företag för att dölja att 81-åringen är den egentliga ägaren till fordonet. Dessutom ska han ha lämnat in ett oriktigt överlåtelseavtal till domstolen för att dölja det verkliga ägarförhållandet.
– Det här är vansinne, säger Lars Östman. Jag använder lastbilen i mitt företag.
Det finns en möjlighet för Lars Östman att gå vidare med ärendet. Tingsrätten skriver att han på egen hand kan starta en rättsprocess mot dels 81-åringen, dels mot de aktörer, bland annat ett företag, som kräver 81-åringen på pengar.
Den processen skulle återigen handla om vem som har rätt till lastbilen. Lars Östman har fått en månad på att dra igång ärendet, annars är han definitivt av med fordonet.
– Det här har tagit mig så hårt att jag orkar inte, kommenterar Lars Östman.