Nästa etapp i Rosendal kan bli klimatsmartast i Europa

De 600 lägenheter som börjar byggas i Rosendal nästa år ska få en tydlig klimatprägel. Byggmaterial från uttjänta hus i Ulleråker ska sättas in i de nya fastigheterna.

Trähem ska bygga hus med trästommar i Rosendal. Bilden är bara en idéskiss och husen kan se annorlunda ut när de är färdiga.

Trähem ska bygga hus med trästommar i Rosendal. Bilden är bara en idéskiss och husen kan se annorlunda ut när de är färdiga.

Foto: Trähem

Uppsala2024-08-06 05:00

Nyheten i korthet

  • 600 nya lägenheter i Rosendal, Uppsala, ska byggas med fokus på klimatet. Byggandet, som inleds nästa år, siktar på att minska klimatpåverkan med drygt 50 procent jämfört med traditionella metoder.
  • Byggbolaget Lillskär planerar att återanvända material från äldre hus och installera solceller på taken. Kommunens vision är att projektet ska bli klimatpositivt, det vill säga absorbera mer koldioxid än det avger.
  • Flera klimatsmarta åtgärder genomförs också i resten av Rosendal, inklusive trottoarer av träbalkar och färre gatuparkeringar.

Nästa år sätts spaden i jorden för 600 nya lägenheter i Rosendal. Det speciella med den så kallade etapp 4 är att klimatambitionerna är högre än någonsin i Uppsala. Vid byggandet av husen ska klimatpåverkan mer än halveras jämfört med traditionella metoder.

– Vad vi känner till är det de hårdaste kraven i Europa, säger kommunens projektledare Alva Herdevall.

undefined
Idéskiss för etapp 4 från byggbolaget Lillskär, en av de aktörer som valts ut av kommunen.

För att husen ska orsaka så små utsläpp som möjligt synas inte minst byggmaterialen i sömmarna. Bland förslagen finns att använda reglar av papp, att ersätta gipsväggar med lera och isolera med biologiskt material i stället för med glasull.

Ett av byggbolagen i etapp 4 är Uppsalaföretaget Lillskär som vill pressa ner utsläppen genom att återanvända delar från äldre hus.

undefined
Lillskär ska bygga klimatsmart i Rosendal och satsar bland annat på återbrukat material. På bilden Lillskärs marknadschef Carolina Hagren.

– Återbrukat material från byggnader som demonteras i Ulleråker kommer att få nytt liv i Rosendal. Vi planerar också att montera solceller på taken och tittar på möjligheten att samla regnvatten för att spola wc-stolarna med, uppger Carolina Hagren, marknadschef på Lillskär.

Att hålla nere användningen av betong är enligt Alva Herdevall avgörande om utsläppen av växthusgaser ska sänkas rejält.

undefined
"Att minska användningen av betong är mycket viktigt för att byggandet ska bli klimatsmart." Det säger Alva Herdevall, kommunens projektledare för etapp 4 i Rosendal.

– Betongplattan som husen vilar på bör vara liten och då gäller det att bygga på höjden i stället för på bredden, säger hon. 

Flera av byggbolagen kommer att använda stommar av trä och överge de sedvanliga betongkonstruktionerna.

Kommunens vision är att etapp 4 på sikt ska bli klimatpositiv, alltså suga upp mer koldioxid än den släpper ifrån sig. Det sägs bli möjligt genom bland annat användningen av trä, tak med växter och så kallade kolsänkor med biokol som under tillverkningen sugit upp koldioxid från luften.

undefined
Klimatet är en central fråga i utbyggnaden av Rosendal. På bilden en betongblandare med texten "Klimatförbättrad betong" vid p-huset Brandmästaren.

De fyra byggföretag som kommunen valt ut för etapp 4 har en tydlig klimatprofil. Till stor del rör de sig i okänd terräng där olika idéer nu stöts och blöts.

– Det pågår en experimentverkstad där byggföretagen tillsammans med kommunen jobbar fram förslag på hur klimatutsläppen ska hållas nere. Byggföretagen måste ligga under vissa utsläppsgränser och utformar sina projekt utifrån det, säger Alva Herdevall.

undefined
Delar av Rosendal är byggarbetsplats sedan flera år och utbyggnaden ska pågå ytterligare i åratal.

Tanken är att etapp 4 ska vara ett test för byggbranschen när det kommer till klimatpositivt byggande. Här kan byggaktörerna dela erfarenheter från sina senaste utvecklingsprojekt och prova nya lösningar tillsammans med kommunen.

Också i övriga Rosendal pågår en klimatsatsning. Kommunen ska till exempel testa trottoarer som tillverkas av träbalkar och nyligen lade man ut fossilfri asfalt på en gata i området, vilket var premiär i Uppsala.

undefined
Så här kan en trätrottoar se ut. Rachel Hickman provgår en gångväg av trä som finns vid Amanuensgatan i Rosendal.

Även hur Rosendalsborna transporterar sig ingår i helhetsgreppet. I stadsdelen har gående, cyklister och kollektivtrafik företräde framför bilar. Dessutom finns det betydligt färre gatuparkeringar jämfört med många andra områden i Uppsala.

undefined
Parkeringshuset Brandmästaren ligger vid etapp 4. Det kommer att ha plats för nära 600 bilar och även rymma bil- och cykelpooler.

– Rosendal blir en näst intill bilfri stadsdel, vi trycker ut bilismen i ytterkanterna, uppger Alva Herdevall.

För att motivera de som ska bo i Rosendal att avstå från bilägande ställer kommunen krav på byggbolagen i etapp 4. Bland annat måste de se till så att de boende får tillgång till bilpooler och cykelpooler och en del av de som flyttar in ska erbjudas gratis busskort.

undefined
Etapp 4 ligger centralt i Rosendals östra del, mellan Torgny Segerstedts allé och Kronparken. Kommunens projektledare Alva Herdevall visar var det ska byggas.

Etapp 4 går i bräschen när det gäller bostadsområden med extrema klimatkrav, men Alva Herdevall tror att den här typen av stadsplanering blir norm framöver.

– Att planera och bygga klimatsmart är enda alternativet för framtiden, säger hon.

Rosendal etapp 4

Etapp 4 ligger i mellersta delen av Rosendal.

För att bygga så klimatsmart som möjligt kan byggbolagen få en bonus av kommunen. Ju mindre klimatpåverkan från uppförandet av byggnaderna, ju större bonus. Bonusen beräknas utifrån antal kilo koldioxid per kvadratmeter i byggnaderna.  

Antalet p-platser ska begränsas. I kommunen är 8 p-platser per 1 000 kvadratmeter boendeyta standard. I etapp 4 i Rosendal ska det bli 3,5 p-platser per 1 000 kvadratmeter boendeyta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!