Nästa år sätts spaden i jorden för 600 nya lägenheter i Rosendal. Det speciella med den så kallade etapp 4 är att klimatambitionerna är högre än någonsin i Uppsala. Vid byggandet av husen ska klimatpåverkan mer än halveras jämfört med traditionella metoder.
– Vad vi känner till är det de hårdaste kraven i Europa, säger kommunens projektledare Alva Herdevall.
För att husen ska orsaka så små utsläpp som möjligt synas inte minst byggmaterialen i sömmarna. Bland förslagen finns att använda reglar av papp, att ersätta gipsväggar med lera och isolera med biologiskt material i stället för med glasull.
Ett av byggbolagen i etapp 4 är Uppsalaföretaget Lillskär som vill pressa ner utsläppen genom att återanvända delar från äldre hus.
– Återbrukat material från byggnader som demonteras i Ulleråker kommer att få nytt liv i Rosendal. Vi planerar också att montera solceller på taken och tittar på möjligheten att samla regnvatten för att spola wc-stolarna med, uppger Carolina Hagren, marknadschef på Lillskär.
Att hålla nere användningen av betong är enligt Alva Herdevall avgörande om utsläppen av växthusgaser ska sänkas rejält.
– Betongplattan som husen vilar på bör vara liten och då gäller det att bygga på höjden i stället för på bredden, säger hon.
Flera av byggbolagen kommer att använda stommar av trä och överge de sedvanliga betongkonstruktionerna.
Kommunens vision är att etapp 4 på sikt ska bli klimatpositiv, alltså suga upp mer koldioxid än den släpper ifrån sig. Det sägs bli möjligt genom bland annat användningen av trä, tak med växter och så kallade kolsänkor med biokol som under tillverkningen sugit upp koldioxid från luften.
De fyra byggföretag som kommunen valt ut för etapp 4 har en tydlig klimatprofil. Till stor del rör de sig i okänd terräng där olika idéer nu stöts och blöts.
– Det pågår en experimentverkstad där byggföretagen tillsammans med kommunen jobbar fram förslag på hur klimatutsläppen ska hållas nere. Byggföretagen måste ligga under vissa utsläppsgränser och utformar sina projekt utifrån det, säger Alva Herdevall.
Tanken är att etapp 4 ska vara ett test för byggbranschen när det kommer till klimatpositivt byggande. Här kan byggaktörerna dela erfarenheter från sina senaste utvecklingsprojekt och prova nya lösningar tillsammans med kommunen.
Också i övriga Rosendal pågår en klimatsatsning. Kommunen ska till exempel testa trottoarer som tillverkas av träbalkar och nyligen lade man ut fossilfri asfalt på en gata i området, vilket var premiär i Uppsala.
Även hur Rosendalsborna transporterar sig ingår i helhetsgreppet. I stadsdelen har gående, cyklister och kollektivtrafik företräde framför bilar. Dessutom finns det betydligt färre gatuparkeringar jämfört med många andra områden i Uppsala.
– Rosendal blir en näst intill bilfri stadsdel, vi trycker ut bilismen i ytterkanterna, uppger Alva Herdevall.
För att motivera de som ska bo i Rosendal att avstå från bilägande ställer kommunen krav på byggbolagen i etapp 4. Bland annat måste de se till så att de boende får tillgång till bilpooler och cykelpooler och en del av de som flyttar in ska erbjudas gratis busskort.
Etapp 4 går i bräschen när det gäller bostadsområden med extrema klimatkrav, men Alva Herdevall tror att den här typen av stadsplanering blir norm framöver.
– Att planera och bygga klimatsmart är enda alternativet för framtiden, säger hon.