Beslutet om att ett cykelgarage skulle byggas fattades redan 1999 i samband med att stationen skulle byggas ut, berättar kommunalråd Maria Gardfjell (MP).
– Stationen byggdes ut, men åren gick och ingenting hände med det planerade cykelgaraget. För fyra år sen sa vi att vi ska ta tag i det och nu händer det äntligen, berättar Gardfjell.
LÄS MER: Klart för cykelbro och cykelgarage
I cykelstaden och klimatstaden Uppsala kommer inte vilket cykelgarage som helst byggas. Byggnaden kommer vara miljöklassad och byggas i trä omsluten av en glasfasad.
– Byggnaden kommer också få ett så kallat sedumtak, vilket är ett grästak. Fördelar med sedumtak är att det kan reglera temperaturer och binda vatten, berättar projektledare Gustav Törnquist på Uppsala Parkerings AB.
Utöver sedumtaket kommer garaget även utrustas med solceller som ska förse garaget med el. Något som inte bara gynnar miljön och elräkningen, utan som också kan minska Uppsala kommuns utgifter för cykelgaraget.
– Eftersom byggnaden kommer få solceller kan vi även kunna söka pengar från regeringens satsning "Klimatklivet", säger Maria Gardfjell.
LÄS MER: Dags för nästa stora bygge i city
Det är ännu inte avgjort om det kommer bli en avgift för att få parkera sin cykel i parkeringshuset eller inte. Det samma gäller övervakningen av de parkerade cyklarna.
– Jag var i Utrecht i Nederländerna för att besöka cykelparkeringshus och det finns flera goda exempel att ta efter. Exempelvis hade de ett passerkort för att komma in i parkeringshuset med vilket man fick parkera gratis i ett dygn, men efter det började en liten summa dras från kortet, säger Maria Gardfjell.
Till hösten 2019 beräknas parkeringshuset vara klart.