Enligt Maria Gardfjell (MP), kommunalråd med ansvar för klimat- och miljöfrågor, hade investeringarna förmodligen gjorts i alla fall. Men inte just nu.
– Den stora vinsten är att vi nu kan tidigarelägga de här satsningarna, säger hon.
Cykelgaraget vid stationen är tänkt att placeras där det i dag är en stor cykelparkering mellan gångtunneln under järnvägen och regionbussarnas hållplatser utanför länsstyrelsens nya lokaler vid Bäverns gränd. Det ska bli ett cykelgarage i flera våningar, vilket gör att det även blir fler cykelparkeringar än i dag.
Grundtanken är att det ska vara gratis att parkera cykeln, men att det även kan finnas några betalplatser med bevakning för dyrare cyklar som till exempel elcyklar.
Hur undviker man då att det inte fylls upp med cyklar som folk bara lämnar där?
– Det behöver vara tydliga regler och det måste ordnas upp på något sätt. Men de detaljerna är inte klara än.
När man bygger parkeringshus för bilar ska intäkterna finansiera bygget. Gäller inte samma princip för cykelgarage?
– Det är meningen att det även ska bli någon slags intäkter från det här huset. Service och mötesplatser behövs också vid Resecentrum. Sen om det ska vara cykeluthyrning eller något annat vet vi inte i dag. Och det blir ju i alla fall mer intäkter än från dagens cykelparkeringar, säger Maria Gardfjell.
Den nya vindbron blir en gång- och cykelbro, som enligt Maria Gardfjell kommer att betyda mycket för upplevelsen av Årike Fyris, då man kan gå eller cykla på ena sidan av ån och sedan ta sig över och ta sig tillbaka på den andra sidan. Det kan också bli en pendlingsväg mot Ultuna för dem som bor på den östra sidan.
– I samband med naturreservatsbildningen får vi se över hur det kan bli bättre gång- och cykelstigar i området, säger Maria Gardfjell.
Motprestationen från kommunen är bostadsbyggandet i Ulleråker, fler cykelparkeringar i innerstaden samt en översyn av hastigheterna i tätbebyggda områden.