Så ska elförbrukningen minska i bussdepån

Uppvärmning av bussar samt laddning av de nya elbussarna är två stora förbrukare av el vid den nya stadsbussdepån. Ett nytt styrsystem kan dock minska förbrukningen kraftigt.

De nya elbussarna väntas öka effektbehovet vid bussdepån.

De nya elbussarna väntas öka effektbehovet vid bussdepån.

Foto: Johan Heimer

Uppsala2022-11-04 15:00

I april i år levererades de först elbussarna till Gamla Uppsala Buss, som kör stadsbussarna i Uppsala. Nu rullar 12 elbussar på gatorna i Uppsala och nästa vår ska ytterligare 12 levereras. Men det är inte elbussarna som har stått för den största elförbrukningen vid stadsbussdepån i Fyrislund, utan uppvärmningen av bussarna som drivs av biogas och syntetisk diesel, hvo.

I en rapport som presenterades för politikerna i Region Uppsala konstateras att energin "rinner ut genom bussrutorna" när bussarna står på konstant värmning under helgerna.

– Styrningen av uppvärmningen av bussarna har inte fungerat. Men nu har man fått ordning på systemen. Då har det gått ner radikalt i elförbrukning. Det ser bra ut inför vintern, säger Jonas Eriksson på Region Uppsala.

Att bussarna värms med el är dock inte självklart. På regionbussdepån värms bussarna inför körning av ett vattenburet system som drivs med fjärrvärme. Enligt Jonas Eriksson valde man att gå över till eluppvärmning av stadsbussarna vid flytten av depån.

– Det är ett förståeligt val med de elpriserna som var då, säger han.

Utmaningen nu är att få effekten att räcka till. Under dagtid har man tillgång till totalt 2 MW vid bussdepån och 4 MW under nätterna. Den mest kritiska timmen är mellan klockan 6 och 7 på vardagsmorgnarna då nästan alla bussarna ska ut i trafik. Elbussarna laddas främst nattetid, och det är lättare att hantera. På depån finns snabbladdare som ger maximalt 150 kW per buss, hälften om fyra bussar laddas vid samma laddare.

Det har hittills varit en del inkörningsproblem med elbussarna. Det gör att de inte kunnat utnyttjas maximalt, vilket gör att man inte kunnat se det totala elbehovet för elbussarna. Teoretiskt ska de ladda fullt på 4,5 timmar om de kan utnyttja full laddeffekt, vilket innebär att de laddar klart tidigt under natten. Med lastbalansering och sänkt laddeffekt kan det maximala effektbehovet också minska utan att laddningen konkurrerar med uppvärmningen av bussarna.

Elbussar blir i jämförelse med biogasbussar billigare i drift ju mer de körs. Gamla Uppsala Buss skulle därför vilja utöka depåns eleffekt dagtid för att kunna maximera användningen av elbussarna. År 2027 räknar Region Uppsala med att ha 60 elbussar i drift, vilket ger ett effektbehov på 7,5 MW nattetid och 4,5 MW dagtid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!