Applåder för premiärturen med elbussen

Till applåder rullade den första elbussen ut från stadsbussdepån på onsdagen. Under onsdagseftermiddagen rullade den på linje 7.

Bussföraren Carina Masthrothanasi gör sig reda att ratta den första elbussen i trafik i Uppsala.

Bussföraren Carina Masthrothanasi gör sig reda att ratta den första elbussen i trafik i Uppsala.

Foto: Johan Heimer

Uppsala2022-04-07 07:55

Bussföraren Carina Mastrothanasi berättar att skillnaden inte är särskilt stor från att köra en vanlig buss. Reglagen ser likadana ut och sitter på samma ställen som på övriga stadsbussar.

– Men den känns pigg. Den blir nog rolig att köra, säger hon innan hon rullar i väg på premiärturen där bussen går som linje 7.

undefined
Jonas Skovgaard, vd, Gamla Uppsala Buss, är nöjd med de nya bussarna som är både tystare och renare än de gamla.

Gamla Uppsala Buss vd Jonas Skovgaard säger att bolaget räknar med att den högre inköpskostnaden, 60 procent mer än en biogasbuss, ska kunna hämtas hem under bussens livslängd så att den totalt blir billigare än motsvarande gasdriven buss.

– Då har vi räknat med att byta batteri efter sex år. Men det är inte säkert att det behövs. De elbilar som rullat länge visar att batterierna håller längre än vad man räknat med, säger han.

Fördelarna som lyfts fram är att bussen är både utsläppsfri och tystare än en vanlig buss. Det minskade bullret märks dock mest i lägre hastigheter. När man kommer upp i 40 kilometer i timmen dominerar vägbullret helt. Och där är det ingen skillnad mot övriga bussar.

Under provturen från bussdepån ut på Tycho Hedéns väg och tillbaka märker man också att skillnaden för passagerarna är liten. Även i en elbuss bullrar det.

Totalt har Gamla Uppsala Buss köpt in tolv bussar. Med full laddeffekt på 150 kW laddar den fullt på 4,5 timmar. Räckvidden är garanterad till minst 23 mil under normala vinterförhållanden. Det innebär att elbussarna klarar de flesta, men inte alla turer i UL:s stadslinjenät i Uppsala.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!