I förra veckan rapporterade UNT om Paulina Karlsson som ramlade med cykeln på en av Uppsalas röda cykelbanor och skadade sig så illa att hon blev sjukskriven. Efter olyckan vill hon varna andra för att färgen kan vara hal.
– Syftet är att göra det mer säkert att cykla, men nu motverkar markeringen sitt syfte. Man halkar på dem, sa hon då.
Torbjörn Albért sitter i Cykelfrämjandet Uppsalas styrelse. Han tycker dock att fler cykelöverfarter och cykelbanor bör rödfärgas.
– Det som är bra med markerade cykelöverfarter är att de gör att aktiva trafikanter prioriteras mer, säger han.
Han berättar att kommunen tidigare provat olika metoder för att rödmarkera. Exempelvis lades en beläggning som var hal under vissa väderförhållanden som därför behövdes frätas bort. Den nuvarande färgen anser han vara ett steg i rätt riktning.
– Färgen ser slittålig ut och enligt kommunen ska den ha bra friktionsvärde. Jag hoppas den fungerar som den ska.
Dock menar Torbjörn Albért att färgen som Uppsala kommun använt är en billigare lösning. Enligt honom skulle bästa alternativet vara att använda asfalt gjort på bitumen och rött stenmaterial, då asfalt ger bättre friktion.
I framtiden vill han att i princip all cykelinfrastruktur ska markeras. Han vill se mer färg mellan Nedre Slottsgatan och Slottsgränd och mellan Strandbodgatan och Hamnspången.