Paulina Karlsson gÄr pÄ kryckor efter att ha ramlat pÄ cykeln. Olyckan intrÀffade nÀr hon körde över en av de rödmarkerade cykelöverfarterna i stan. Nu vill hon varna andra, och uppmana kommunen att ta bort fÀrgen.
â Syftet Ă€r att göra det mer sĂ€kert att cykla, men nu motverkar markeringen sitt syfte. Man halkar pĂ„ dem, sĂ€ger hon.
NÀr olyckan intrÀffade var marken blöt, vilket hon tror bidrog till att ytan var Ànnu glattare.
â NĂ€r jag skulle svĂ€nga pĂ„ VattholmavĂ€gen vid moskĂ©n tappade dĂ€cken fĂ€ste. Hjulen gled och jag hamnade under cykeln med ena benet. Hela knĂ€t vreds ur led.
Paulina Karlsson Àr sjuksköterska, men pÄ grund av olyckan Àr hon sjukskriven i flera veckor.
â Jag vill att kommunen tar bort markeringarna. Alternativt att man hittar en annan lösning, sĂ€ger hon.
Daniel Fritz, trafikplanerare pÄ Uppsala kommun, berÀttar att kommunen pÄ olika sÀtt rödmarkerat cykelfickor och cykelöverfarter sedan 2016. Det mÄlas mellan fem till tio per Är.
â Syftet Ă€r att uppmĂ€rksamma trafikanter pĂ„ att cyklister kör dĂ€r och har företrĂ€de, sĂ€ger han.
Han har hört att det kommit in synpunkter pÄ att fÀrgen Àr hal.
â VĂ„ra krav Ă€r att den ska vara synlig, inte slitas för fort och friktionen ska vara minst lika bra som pĂ„ vanlig asfalt.
UtifrÄn tester har efterstrÀvat friktionsvÀrde uppnÄtts. Om det inkommer mÄnga klagomÄl kan fÀrgen dock undersökas igen. Som det ser ut idag kommer kommunen fortsÀtta rödmarkera.