Stora störningar har präglat tågtrafiken med Mälartåg i flera år. Trots en rad åtgärder tillsammans med det nuvarande trafikföretaget MTR så är trafiken inte tillräckligt pålitlig – och det gör att avtalet mellan Mälardalstrafik och MTR avslutas i förtid. Det meddelades på torsdagen.
Istället kommer en annan aktör köra Mälartåg från och med den 16 juni. Aktören är Transdev, som tidigare kört Upptåget som numera är en del av Mälartåg.
Avtalet är ett så kallat nödavtal med stöd i EU:s kollektivtrafikförordning, och avtalstiden är två år. Förberedelserna inför överlämningen av verksamheten till Transdev ska börja direkt, och Mälartåg skriver på sin hemsida att fokus ligger på att få till en smidig övergång – men att de är ödmjuka inför att det är en komplex verksamhet som ska flyttas på kort tid.
Alla MTR-medarbetare som huvudsakligen arbetar med Mälartåg kommer erbjudas en anställning hos Transdev. I ett informationsmejl som gått ut till alla anställda skriver MTR att "det är ett tufft beslut att fatta men utifrån avtalets förutsättningar är det inte möjligt för oss att fortsätta som operatör."
Caroline Åstrand, vd för MTR Nordic, säger att beslutet föregåtts av diskussioner med Mälartåg som pågått länge. Man har försökt hitta lösningar men det här var ett nödvändigt steg, menar hon.
– Det är det ju alltid tråkigt, det innebär att det på något sätt är en plan som inte går i lås. Samtidigt innebär det att tågtrafiken kommer kunna bedrivas på ett bra sätt och att våra medarbetare kan fortsätta, det är det viktigaste.
Hur har det här tagits emot av medarbetarna?
– Det är en stor nyhet som vi har gått ut med idag, jag tror vi får ge det lite mer tid. Fullt fokus just nu ligger på att säkerställa trygghet för medarbetarna, och säkerställande av trafiken.
UNT rapporterade senast i höstas om hur problemen för Mälartåg fortgick utan att få någon lösning. Vid den tidpunkten fanns det dock inga planer på att byta ut MTR.
Nyligen visade även en granskning som UNT gjorde att mer än vart femte Mälartåg varit försenat under vintern.
Helena Ekroth, vd för Mälardalstrafik, ser beslutet som något bra för Mälartågs resenärer.
– Efter en översyn valde vi att sätta resenärerna i främsta rummet. Vi hade en konstruktiv dialog och landade i att avsluta samarbetet i förtid.