Torgny Segerstedts allé i Rosendal i Uppsala trafikeras av tre busslinjer. Gatan har totalt elva farthinder, vilket bussförare menar är alldeles för många. UNT har tidigare skrivit om att busschaufförerna anmält situationen till Arbetsmiljöverket, och att kommunen gått med på att ta bort sex farthinder.
Arbetet med att ta bort guppen kommer att pågå i totalt sju veckor.
– Arbetet på Gerd Eneqvists gata och Rosendalsvägen kommer att pågå under vecka 32-36, sedan har vi ytterligare cirka två veckors avslutningsarbeten av gångbanorna till de nya höjderna i gatusektionen, säger Stefan Bergerstam, projektledare anläggning, Uppsala kommun.
Samtliga busslinjer som vanligtvis trafikerar sträckan kommer att köra via Dag Hammarskölds väg under arbetets gång.
– Bussarna kommer att trafikera Rosendal igen den 12 september i samråd med regionen, säger Stefan Bergerstam.
Gång- och cykelvägar kommer att bli minimalt påverkade, menar Stefan Bergerstam. Abbas Bagheri, arbetsledare för Bro och Väg, säger att arbetet kan störa de boende lite.
– Samtidigt är Rosendal också en stadsdel där det byggs mycket, hela tiden. Jag tror att många av de som bor här har räknat med att det är lite stökigt i början, säger han.
Den totala kostnaden för att anlägga de sex vägbulorna och sedan ta bort dem, och justera de återstående fem vägbulorna blir cirka 3,6 miljoner kronor.