Torgny Segerstedts allé i Rosendal i Uppsala trafikeras av tre busslinjer. Gatan har totalt elva farthinder, vilket bussförare menar Àr alldeles för mÄnga. UNT har tidigare skrivit om att busschaufförerna anmÀlt situationen till Arbetsmiljöverket, och att kommunen gÄtt med pÄ att ta bort sex farthinder.
Arbetet med att ta bort guppen kommer att pÄgÄ i totalt sju veckor.
â Arbetet pĂ„ Gerd Eneqvists gata och RosendalsvĂ€gen kommer att pĂ„gĂ„ under vecka 32-36, sedan har vi ytterligare cirka tvĂ„ veckors avslutningsarbeten av gĂ„ngbanorna till de nya höjderna i gatusektionen, sĂ€ger Stefan Bergerstam, projektledare anlĂ€ggning, Uppsala kommun.
Samtliga busslinjer som vanligtvis trafikerar strÀckan kommer att köra via Dag Hammarskölds vÀg under arbetets gÄng.
â Bussarna kommer att trafikera Rosendal igen den 12 september i samrĂ„d med regionen, sĂ€ger Stefan Bergerstam.
GÄng- och cykelvÀgar kommer att bli minimalt pÄverkade, menar Stefan Bergerstam. Abbas Bagheri, arbetsledare för Bro och VÀg, sÀger att arbetet kan störa de boende lite.
â Samtidigt Ă€r Rosendal ocksĂ„ en stadsdel dĂ€r det byggs mycket, hela tiden. Jag tror att mĂ„nga av de som bor hĂ€r har rĂ€knat med att det Ă€r lite stökigt i början, sĂ€ger han.
Den totala kostnaden för att anlÀgga de sex vÀgbulorna och sedan ta bort dem, och justera de ÄterstÄende fem vÀgbulorna blir cirka 3,6 miljoner kronor.