Arbetet med att ta bort farthinder i Rosendal igång

Arbetet med att ta bort sex farthinder i Rosendal har påbörjats. Detta efter att bussförare larmat om en ohållbar situation.

Arbetet pågår i sju veckor. Bussarna kommer att börja gå igen genom Rosendal den 12 september.

Arbetet pågår i sju veckor. Bussarna kommer att börja gå igen genom Rosendal den 12 september.

Foto: Emma Ronneklew

Uppsala2022-08-16 14:00

Torgny Segerstedts allé i Rosendal i Uppsala trafikeras av tre busslinjer. Gatan har totalt elva farthinder, vilket bussförare menar är alldeles för många. UNT har tidigare skrivit om att busschaufförerna anmält situationen till Arbetsmiljöverket, och att kommunen gått med på att ta bort sex farthinder. 

undefined
Arbetet pågår i sju veckor. Bussarna kommer att börja gå igen genom Rosendal den 12 september.

Arbetet med att ta bort guppen kommer att pågå i totalt sju veckor.

– Arbetet på Gerd Eneqvists gata och Rosendalsvägen kommer att pågå under vecka 32-36, sedan har vi ytterligare cirka två veckors avslutningsarbeten av gångbanorna till de nya höjderna i gatusektionen, säger Stefan Bergerstam, projektledare anläggning, Uppsala kommun.

Samtliga busslinjer som vanligtvis trafikerar sträckan kommer att köra via Dag Hammarskölds väg under arbetets gång.

– Bussarna kommer att trafikera Rosendal igen den 12 september i samråd med regionen, säger Stefan Bergerstam.

undefined
Abbas Bagheri, arbetsledare för Bro och Väg.

Gång- och cykelvägar kommer att bli minimalt påverkade, menar Stefan Bergerstam. Abbas Bagheri, arbetsledare för Bro och Väg, säger att arbetet kan störa de boende lite.

– Samtidigt är Rosendal också en stadsdel där det byggs mycket, hela tiden. Jag tror att många av de som bor här har räknat med att det är lite stökigt i början, säger han.

Den totala kostnaden för att anlägga de sex vägbulorna och sedan ta bort dem, och justera de återstående fem vägbulorna blir cirka 3,6 miljoner kronor.

undefined
Sex av elva vägbulor i Rosendal tas bort, efter att busschaufförer larmat om en ohållbar arbetssituation.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!