Efter hårda kritiken – nu tas fartgupp i Rosendal bort

Sex av elva fartgupp på bussvägen genom Rosendal ska tas bort sedan bussförare larmat om en ohållbar arbetssituation. Total kostnad: 3,6 miljoner. "Vi behöver dra lärdom av det här i framtida stadsdelar", säger kommunens projektledare.

Tre busslinjer kör sedan några månader genom Rosendal. Uppsala kommun och Upplands lokaltrafik har nu enats om att ta bort sex av de elva fartguppen på Torgny Segerstedts allé, där bussarna går.

Tre busslinjer kör sedan några månader genom Rosendal. Uppsala kommun och Upplands lokaltrafik har nu enats om att ta bort sex av de elva fartguppen på Torgny Segerstedts allé, där bussarna går.

Foto: Elin Sandow

Uppsala2022-07-04 05:00

Tre busslinjer trafikerar Torgny Segerstedts allé i nybyggda Rosendal i Uppsala. Gatan har elva fartgupp – alldeles för många, menar bussförare som kör där.

Jafar Sarehkhani är skyddsombud på Gamla Uppsala buss och en av dessa bussförare. Han har räknat ut att stadsbussarna åker över fartguppen i Rosendal uppemot 7 000 gånger per dygn, och har anmält situationen till Arbetsmiljöverket. Jafar Sarehkhani radar upp ett antal negativa konsekvenser med vägbulor: 

– Fartgupp är mycket mer kännbara i en buss än i en personbil och tär på bussförares rygg och axlar. De är också dåliga för miljön när vi måste bromsa och gasa hela tiden, de orsakar vibrationsobehag och så sinkar de tidtabellen, säger han.

undefined
”Det är obehagligt för rygg och axlar med alla dessa farthinder. Och det är helt onödigt att ha tre tunga busslinjer genom Rosendal, det är inte anpassat för tunga fordon", säger busschauffören och skyddsombudet Jafar Sarehkhani.

Efter möten mellan Uppsala kommun, som utformat området, och bussförarnas arbetsgivare Upplands Lokaltrafik (UL) har man nu enats om att ta bort sex av de elva fartguppen samt att justera lutningen på de fem som blir kvar.

– Ja, när det nu inte blivit optimalt får vi göra så eftersom UL säger att de annars inte kan köra här, säger Tove Västibacken, enhetschef på Stadsbyggnadsförvaltningen på Uppsala kommun.

undefined
Tre busslinjer kör sedan några månader genom Rosendal. Uppsala kommun och Upplands lokaltrafik har nu enats om att ta bort sex av de elva fartguppen på Torgny Segerstedts allé, där bussarna går.

Uppsala kommun räknar med att arbetet kommer att gå på 2,4 miljoner kronor. Vägbulor kostar omkring 200 000 kronor styck att anlägga. Den totala kostnaden för att anlägga de sex vägbulorna och sedan ta bort dem samt justera de återstående fem vägbulorna blir alltså cirka 3,6 miljoner kronor.

Bussvägen genom Rosendal är mer farthinderstätt än andra områden i Uppsala. Och det var själva tanken, uppger Tove Västibacken.

– När vi skulle bygga en helt ny stadsdel ville vi utforma den utifrån dagens kunskap kring trafiksäkerhet och göra den så trafiksäker som möjligt från början, med fartdämpande åtgärder vid varje övergångsställe.

Tänkte ni på situationen för bussförarna?

– Ja, UL godkände farthindren innan vi började bygga.

Blir Rosendal mindre trafiksäkert nu?

– Det är svårt att svara på. Vi behåller de farthinder vi bedömer är viktigast, bland annat utifrån hur många som korsar vägen på olika ställen. Grundproblemet är att folk kör för fort och struntar i hastighetsbegränsningar och därför måste vi som väghållare göra åtgärder.

Påverkar det här hur ni planerar framtida stadsdelar?

– Ja vi kommer sjävklart behöva dra lärdom av det här. Trafiksäkerhet är otroligt viktigt, men vi behöver givetvis också en fungerande kollektivtrafik. Vi får fundera över lösningar i framtiden.

Förstår du bussförarna?

– Självklart är det jätteviktigt med god arbetsmiljö. Sedan kan jag tycka att även bussförarnas arbetsgivare behöver titta på vad de kan göra. Det kan handla om allt från tekniska lösningar för att dämpa stötar till att inte ha för slimmade tidtabeller.

undefined
Det behöver tas fram tydliga riktlinjer för farthinder på Uppsalas bussvägar, för att på så sätt förbättra bussförarnas situation. Det menar Jafar Sarehkhani, skyddsombud på Gamla Uppsala buss som kör Uppsalas stadsbussar.

Jafar Sarehkhani anser att Rosendal planerats fel redan från början, och föreslår farthinder som mer överensstämmer med Arbetsmiljöverkets rekommendationer. 

– Dynamiska farthinder som de på Dag Hammarskjölds väg, med fallucka för fortkörare, är mycket bättre. Eller flyttbara blomlådor. Man kan inte trafiksäkra på bekostnad av bussförares hälsa. 

undefined
Med start vecka 32 kommer sex av de elva vägbulorna tas bort. Under det fem veckor långa arbetet kommer bussarna inte att köra genom området.

Arbetet med att ta bort fartguppen inleds den 8 augusti och pågår fem veckor. Under den tiden går bussarna utanför Rosendal, på Dag Hammarskjölds väg och på Vårdsätravägen. Bilar kommer kunna köra på gatan, med begränsad framkomlighet.

Där bör gupp undvikas

Mätningar har visat att färd över gupp kan ge fysiska skador. Risken beror på stötarnas storlek och hur många stötar föraren utsätts för. 

Enligt rekommendation från Arbetsmiljöverket bör gupp "helst undvikas i starka kollektivtrafikstråk utanför stadskärnan och på sträckor mellan busshållplatser". Arbetsmiljöverket menar också att alternativ till gupp behöver utvecklas.

Arbetsmiljöverket har tidigare stoppat busstrafik på gator där man anser problemen är som störst.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!