Tre busslinjer trafikerar Torgny Segerstedts allé i nybyggda Rosendal i Uppsala. Gatan har elva fartgupp – alldeles för många, menar bussförare som kör där.
Jafar Sarehkhani är skyddsombud på Gamla Uppsala buss och en av dessa bussförare. Han har räknat ut att stadsbussarna åker över fartguppen i Rosendal uppemot 7 000 gånger per dygn, och har anmält situationen till Arbetsmiljöverket. Jafar Sarehkhani radar upp ett antal negativa konsekvenser med vägbulor:
– Fartgupp är mycket mer kännbara i en buss än i en personbil och tär på bussförares rygg och axlar. De är också dåliga för miljön när vi måste bromsa och gasa hela tiden, de orsakar vibrationsobehag och så sinkar de tidtabellen, säger han.
Efter möten mellan Uppsala kommun, som utformat området, och bussförarnas arbetsgivare Upplands Lokaltrafik (UL) har man nu enats om att ta bort sex av de elva fartguppen samt att justera lutningen på de fem som blir kvar.
– Ja, när det nu inte blivit optimalt får vi göra så eftersom UL säger att de annars inte kan köra här, säger Tove Västibacken, enhetschef på Stadsbyggnadsförvaltningen på Uppsala kommun.
Uppsala kommun räknar med att arbetet kommer att gå på 2,4 miljoner kronor. Vägbulor kostar omkring 200 000 kronor styck att anlägga. Den totala kostnaden för att anlägga de sex vägbulorna och sedan ta bort dem samt justera de återstående fem vägbulorna blir alltså cirka 3,6 miljoner kronor.
Bussvägen genom Rosendal är mer farthinderstätt än andra områden i Uppsala. Och det var själva tanken, uppger Tove Västibacken.
– När vi skulle bygga en helt ny stadsdel ville vi utforma den utifrån dagens kunskap kring trafiksäkerhet och göra den så trafiksäker som möjligt från början, med fartdämpande åtgärder vid varje övergångsställe.
Tänkte ni på situationen för bussförarna?
– Ja, UL godkände farthindren innan vi började bygga.
Blir Rosendal mindre trafiksäkert nu?
– Det är svårt att svara på. Vi behåller de farthinder vi bedömer är viktigast, bland annat utifrån hur många som korsar vägen på olika ställen. Grundproblemet är att folk kör för fort och struntar i hastighetsbegränsningar och därför måste vi som väghållare göra åtgärder.
Påverkar det här hur ni planerar framtida stadsdelar?
– Ja vi kommer sjävklart behöva dra lärdom av det här. Trafiksäkerhet är otroligt viktigt, men vi behöver givetvis också en fungerande kollektivtrafik. Vi får fundera över lösningar i framtiden.
Förstår du bussförarna?
– Självklart är det jätteviktigt med god arbetsmiljö. Sedan kan jag tycka att även bussförarnas arbetsgivare behöver titta på vad de kan göra. Det kan handla om allt från tekniska lösningar för att dämpa stötar till att inte ha för slimmade tidtabeller.
Jafar Sarehkhani anser att Rosendal planerats fel redan från början, och föreslår farthinder som mer överensstämmer med Arbetsmiljöverkets rekommendationer.
– Dynamiska farthinder som de på Dag Hammarskjölds väg, med fallucka för fortkörare, är mycket bättre. Eller flyttbara blomlådor. Man kan inte trafiksäkra på bekostnad av bussförares hälsa.
Arbetet med att ta bort fartguppen inleds den 8 augusti och pågår fem veckor. Under den tiden går bussarna utanför Rosendal, på Dag Hammarskjölds väg och på Vårdsätravägen. Bilar kommer kunna köra på gatan, med begränsad framkomlighet.