Chefsavhopp och personalflykt har gjort att SLU:s smådjursklinik inte kunnat erbjuda den dygnet-runt-jour som förknippas med universitetsdjursjukhuset och som djurägare räknar med. Djurägare har upplevt sig lämnade åt sitt öde. Ägare till så kallat "exotiska" djur (kaniner, gnagare, fåglar - alla andra smådjur än hund och katt) har blivit avvisade i receptionen där man uppgett att kompetensen saknats att hjälpa dessa djur. Det har UNT skrivit om tidigare.
När djurägares bild av SLU:s smådjursklinik når Jenny Hedenby, tillförordnad verksamhetschef på smådjurskliniken, säger hon att informationen som gått ut från receptionen är felaktig, men också att man ser över eventuella brister:
– Vi har aktualiserat den här frågan igen. När det gäller den akuta vården ska kaniner så klart få hjälp hos oss, men vi har i nuläget ingen veterinär specialiserad på kanin.
Är det veterinären i tjänst eller SLU som arbetsgivare som sätter ramarna för vilka djurslag som får hjälp på smådjurskliniken?
– Frågan är komplex. Varje veterinär avgör sina ramar för kompetens. Med det sagt har vi som klinik, jag och chefer, möjlighet att säga att "det här är den vård vi erbjuder och de djurslag vi förväntar oss kunna ta emot om man jobbar här". En "första-hjälpen-vård" för kaniner har vi grund för att kunna göra, men kan inte erbjuda specialistvård och utredningar för kaniner just nu. Som arbetsgivare har vi tagit beslutet att kaniner är välkomna.
Rutindokument finns sedan tidigare på kliniken och ytterligare utbildningssatsningar är planerade till hösten så att veterinärer och djursjukskötare ska känna sig bekväma med att ta emot kaniner, förklarar, Jenny Hedenby. Hon berättar också att man har gjort klart i alla led att det här beslutet är fattat och hon vill än en gång säga till alla djurägare som känt sig svikna:
– Kaniner och kaninägare är varmt välkomna till oss.
Cecilia Tegner är veterinär på SLU:s smådjursklinik. Hon ger sin bild av krisen vid kliniken, med bland annat veterinärbrist:
– Vi jobbar med begränsade resurser. Framför allt är det akuten och vårdavdelningen som påverkas. Operationsavdelningen begränsas av att vi inte kan ha inneliggande patienter på nätterna.
Samtidigt som hon tar hand om patienter och djurägare finns frågorna om framtiden i huvudet. Det hon saknar mest är information från SLU:s högre ledning:
– Vi har inte fått någon direkt respons från SLU:s ledning på våra varningsrop i den debattartikel som skrivits, utöver en replik i Svenska Dagbladet. De missnöje som personalen framfört under lång tid har till största delen fortfarande inte bemötts.
En ljuspunkt har dock varit att alla har fått sina önskade semestrar beviljade, berättar hon.
– Vi har haft möjlighet till återhämtning i den turbulenta tid som vi är i, säger hon.
Jenny Hedenby, hennes närmsta chef, fyller i:
– Vår målsättning, utifrån arbetsmiljöperspektiv, var att under sommaren prioritera återhämtning, vila och kompetenssatsningar. Det har vi gjort. Sommaren har varit ett andningshål.
Hur ser ni på hösten?
– Vi ska vara ärliga och säga att vi står inför ett läge som är allvarsamt med fler personer som kommer sluta. Men nya medarbetare är på väg in. Parallellt arbetar vi med att öppna upp för att ha nattöppet. Det kommer att bli en successiv upptrappning utifrån vad vi klarar av.