– Det är ett väldigt stressigt jobb och man får dåligt med pauser, men det funkar för mig. Vissa linjer man kör är mer stressiga än andra, exempelvis är linje tre alltid väldigt stressig, säger Souri Jamshidian.
UNT rapporterade under fredagen att det varit 326 inställda turer under fyra dagar på regionbussarna i juli. Anledningen bakom är förarbrist, någonting som också många bussförare märker av. En del berättar att de ofta blir uppringda och frågade om de kan hoppa in på extrapass.
– Det har alltid varit brist på förare och det har alltid varit svårt att få ledigt under sommaren, säger Kjell Österlund som har arbetet som bussförare i över 17 år.
Karin Nilsson Malmén, kommunikationsdirektör på Keolis, säger att lösningen är att rekrytera mer:
– Vi gör en rad insatser för att hitta fler förare. På lång sikt handlar det om att utbilda fler och att med god kommunikation synliggöra hur trevligt bussföraryrket är.
Bussföraren Temo Rannskot menar att det också är viktigt att få fler att stanna kvar:
– Yrket måste få en högre status. Det räcker inte med att bara anställa folk, man måste få folk att stanna kvar också. Det är också väldigt låg lön, hade man fått högre lön tror jag fler hade stannat.
Förare som UNT möter vittnar också om att arbetsvillkoren bara blir sämre och sämre. De tycker det är dåligt att jobbet ofta innefattar sena kvällar och tidigare morgnar.
– Som bussförare måste du köra när folk vill åka. Det är tidigare morgnar och sedan är det lite trafik mitt på dagen. Det är i sakens natur att schemat blir delat och det är något som vi förstått att förarna kritiserar, säger Karin Nilsson Malmén.
En fråga som UNT tidigare skrivit om är brist på kisspauser för bussförare. Ett ämne som fortfarande upprör.
– Vi följer den lagstiftning som finns angående tider för rast. Sedan kan det finnas individer som behöver rast oftare, jag vet inte, men vi följer definitivt de lagar och regler som finns.
Hon menar att dessa problem är generella för branschen och inte något som de kan lösa på egen hand.
– Om vi i hela branschen går ihop och ändrar förutsättningarna för förarna så hade det blivit enklare att rekrytera. Men det är inget vi kan göra själva, vi förhåller oss till de regler och överenskommelser som finns.