Bussföretaget Transdev, med depå i Märsta och som kör busstrafiken för SL:s räkning i norra Storstockholm, vill korta chaufförernas "kisspaus", alltså den paus en chaufför ska ha vid en hållplats för att få vila och som inte ska räknas som rast. Det har fått skyddsombudet att återigen, anmäla arbetsgivaren till Arbetsmiljöverket.
Får inte chaufförerna tillräcklig vila, skriver skyddsombudet, kan det ge hälsoproblem "i form av stress, muskelvärk och oro", och hänvisar till den regel som säger att chaufförer, för trafiksäkerhetens skull, ska ha paus efter högst 2,5 timmars körning.
Saken har också tagits upp till förhandling lokalt mellan fack och arbetsgivare som brott mot kollektivavtalet, men eftersom ingen enighet nåddes, har facket beslutat att lyfta saken till central nivå, parallellt med att saken prövas av Arbetsmiljöverket.
– Vi har ett stående problem med arbetsgivare inom busstrafiken som vill tajta till scheman och lägga mer och mer arbete utanför arbetstid, säger chaufförernas ombudsman inom fackförbundet Kommunal, Zoran Rizovski.
Han är kritisk till hur SL och andra beställare upphandlar utan hänsyn till hur upphandlingen kommer att påverka arbetsmiljön för anställda.
– Man kan tycka att en minut här eller där inte skulle göra någon större skillnad för arbetsmiljön för en chaufför, men med allt tillsammans blir det mycket. Och för arbetsgivaren blir det en avsevärd vinst, säger han.
Transdevs pressansvarig, Stefan Johansson, säger att de har tagit höjd i schemaförändringarna för pausen.
– De får två minuter i tidsfrist när de kommit fram. Sedan har de tio minuter paus.
Och tid för att komma tillbaka, få igång bussen och släppa på passagerare?
– Det ingår i nästa tur.
Facket menar att tiden inte räcker till och att valet står mellan att ta hela sin rast eller avgå senare.
Arbetsmiljöverket utreder just nu tre ärenden som gäller Transdevs depå i Märsta. I hela landet handlar det om 11 utredningar om olika slags ärenden.
– Det är inte jätteallvarligt och i sig inget märkvärdigt. Det är efter anmälningar av skyddsombud. Varje anmälan kan ses som en för mycket men vi har 6 000 anställda och det är inte mycket sett till branschen som helhet, säger han.
Fackförbundet Kommunal har ännu inte avgjort om de ska fortsätta driva det enskilda fallet genom centrala förhandlingar eller inte.