Bussförare kritisk mot nattstoppen

Beslutet om att på UL införa nattstopp på sena kvällar och nätter får nu stark kritik av en busschaufför, som hävdar att han har medhåll från många kollegor. "Räknas inte vår säkerhet?", frågar sig busschauffören.

Genrebild.

Genrebild.

Foto: Pär Fredin

Uppsala2016-12-20 21:15

I går kunde UNT berätta att kollektivtrafiksnämnden beslutat att på prov införa nattstopp i Uppsala från och med februari. Bertil Kinnunen (S), ordförande i kollektivtrafiksnämnden sa då att anledningen är att man vill öka tryggheten för resenärerna.

– Ingen ska behöva välja bort kollektivtrafiken för att man inte känner sig trygg nog att gå från bussen, säger Bertil Kinnunen.

Busschauffören Erik säger till UNT att man helt missat perspektivet med förarnas säkerhet, och att nattstopp säkerligen skulle skapa fler konfliktsituationer med passagerare. Enligt honom delar alla förare han pratat med samma åsikt.

– Ingen tycker att detta är positivt. De som ska jobba natt framöver är redan oroliga för att detta kommer att skapa större risk för konflikter med passagerare när de vill stanna på ett ställe som vi inte menar är trafiksäkert. Man är väldigt utsatt som busschaufför, även om politikerna säger att vi har beslutsrätten. Jag är rädd för att många som åker på natten, och kanske är på väg hem från krogen, inte kommer att vara särskilt medgörliga när de vet att de nu har rätten att bestämma var bussen ska släppa av dem.

LÄS MER: Busschaufförens öppna brev till UL
LÄS MER: Nattstopp på buss införs på prov

Erik är förvånad över att man inte haft någon kommunikation alls med busschaufförerna om förslaget.

– När de skulle besluta om det nya linjenätet för 2017 var de väldigt noga att få höra våra åsikter, men nu har man inte ens ställt en fråga om det. Jag fick veta det när jag läste om det i tidningen.

Kollektivtrafiksnämnden lyfter upp Kalmar som ett exempel där nattstopp varit ett lyckat initiativ, men Erik menar att det inte säger att det skulle passa i Uppsala för det.

– Kalmar har 36 000 invånare, Uppsala har 200 000. Jag kan inte se att detta skulle fungera i Uppsalas stadsmiljö. I Malmö röstades förslaget ner just på grund av dessa orsaker och därför infördes det aldrig där, säger Erik.

– Det som oroar mig är vad som ska krävas för att man ska bedöma nattstopp som olämpligt. Ska en förare behöva utsättas för våld för att politikerna ska förstå? Eller om flera säger upp sig, räcker det för att man ska inse att det är fel väg att gå?

Vad borde man göra istället för att öka tryggheten?

– Införa fler glaskurer och bättre belysning så man syns bättre i anslutning till och på vägarna hem från bussen. Det är en jättebra tanke att försöka öka tryggheten, men vår trygghet måste också räknas.

UNT fortsätter att följa upp nattstoppen i morgon onsdag och pratar med fler aktörer

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!