Hej! Jag har nyligen läst förslaget om att införa "nattstopp" i Uppsala län. Jag måste säga att tanken är väldigt god, och argumenten ni motiverar förslaget med är solida, men det finns stora brister i förslaget.
En av dem är det faktum att ni inte tagit upp någon av konsekvenserna som skulle skapas eller vilken plan ni har för att lösa dem. Som bussförare, eller yrkesförare i allmänhet så har vi ett enormt ansvar: för passagerarna, för bussen, för människor och trafik runt omkring. Brister vi i något av dessa ansvarsområden så är det vi som förare som är ansvariga och måste ta konsekvensen. Det kan handla om allt från böter till indraget körkort, fängelse, uppsägning etc. För att skydda oss så har vårt arbete omslutits av ett enormt nät av rutiner och säkerhetsregler. Vi lär oss från dag ett att säkerheten alltid måste komma först - före service.
Förslaget om nattstopp ruckar på denna viktiga princip. Detta kommer KRAFTIGT att öka situationer där vi som förare tvingas välja mellan att stanna på ett trafikfarligt sätt eller att riskera att hamna i en hot- eller våldsituation.
Jag vill ta upp ett exempel där vi redan har fått erfara denna konsekvens: när alla linjer skulle gå in till Resecentrum tidigt på morgonen. Eftersom Resecentrum är så underdimensionerat så fick ju såklart inte alla bussar plats samtidigt. Resultatet blev att vi som förare varje morgon tvingades välja mellan att totalt bryta mot säkerhetsrutiner och släppa av folk mitt i gatan, eller vänta tills det blev ledigt på hållplatsen och då ha en fullsatt buss med ursinniga passagerare som missat sin anknytning, och låter detta gå ut över oss förare. Jag vet inte om ni kan föreställa er vilken fruktansvärd psykisk stress detta medförde för oss som körde.
Min poäng är att människor i allmänhet har liten förståelse för det enorma säkerhetstänk som präglar vårt arbete, vilket till viss del är förståeligt då de inte delar yrket - och dessa personer som jag beskrivit här var nyktra morgonpendlare. De personer som kommer vilja utnyttja nattstopp kommer i många fall inte att vara det. Det kommer vara personer som inte kommer förstå eller bry sig om att förstå varför vi som förare måste prioritera säkerheten i första hand. Vad händer om vi bedömer att närmaste säkra avstigningsplats är just nästa hållplats? Vad händer om personen som ville kliva av är påverkad och kanske rycker tag i mig medan jag kör för att hen blir förbannad på mig? Vad jag bedömer som en säker plats kanske en annan förare bedömer som riskabel. Hur ska vi förklara det för en upprörd kund som ena gången kan kliva av där, men andra gången inte kan gör det?
Misstaget många gör är att man glömmer att det sitter en människa längst fram i bussen. En person, precis som du, som har all rätt att känna sig trygg på sin arbetsplats och inte komma till arbetet med en klump i magen för att "ikväll kanske är kvällen då fel person begär nattstopp". Jag vet att tanken ni har är god, men fördelarna väger inte upp nackdelarna, det måste ni se.
Vi har ett fordon på 18 meter, vi kan inte köra folk upp till dörren ändå - i bästa fall kan vi ge dem 100 meter kortare att gå. Det är inte värt det. Till sist så vill jag bara be er att visa hänsyn mot oss och våra familjer. Ha förståelse för att vi blir upprörda. För i slutändan så är det VI, och ingen annan, som varje kväll kommer få ta alla dessa risker.
Tack för er tid.
Med vänlig hälsning,
Erik, busschaufför