Under helgen skrev UNT om busschaufförer anställda på Gamla Uppsala Buss (GUB) som blivit bötfällda när de är på väg tillbaka till den plats de startade sina arbetspass på, som ofta är bussdepån i Fyrislund. Då rörde det sig om totalt tre chaufförer som fått en kontrollavgift av UL:s kontrollanter.
Nu, efter helgen, är det totalt fjorton förare som blivit bötfällda.
– Från vår sida så känns det väldigt orättvist, säger Jon Andersen, busschaufför.
Flera bussförare vände sig då till facket och krävde att en protestlista skulle upprättas. På bara några dagar har nu runt 370 förare skrivit under den. Totalt arbetar 480 busschaufförer på GUB, inklusive timanställda och pensionärer.
På protestlistan står det: "Med anledning av att flera bussförare från Gamla Uppsala Buss blivit bötfällda av kontrollanter på linje 11 när de åkt från depån före eller efter jobbet så finns denna protestlista. Det måste bli en ändring! När vi börjar och slutar på olika ställen måste vi kunna ta oss till och från depån utan att betala för vår resa. Vi betalar tillräckligt mycket av vår fritid för att ta oss till och från alla olika avlösningsplatser. Vi ska inte behöva betala med våra pengar också".
– Vi kommer att samla in så många namnunderskrifter som vi bara kan, sedan kommer vi att lämna över den till ledningen för GUB, säger Jafar Sarehkhani, facklig representant för Kommunal.
Facket vill att ledningen ska ta ett beslut kring detta snarast. Antingen önskar de att man lägger på 30 minuters passtid före och efter jobbet, så att det räknas som att de fortfarande är i tjänst när de ska tillbaka till där de började arbetspasset eftersom de då får åka buss utan att få böter.
– Eller så önskar vi att vi helt enkelt får åka gratis när vi ska ta oss tillbaka till depån, säger Jafar Sarehkhani.
Jonas Skovgaard, vd för GUB, menar att man håller på och utreder huruvida det är möjligt att ordna med rabatterade busskort. Andra anställda inom region Uppsala får nämligen den förmånen.
Varför får andra anställda inom regionen rabatterade busskort?
– Frågan är inte avgjord än om de får rabatterade kort. Vi skickade in en ansökan i januari, men det är en skatteteknisk fråga om huruvida man tillhör samma koncern eller inte.
Protestlistan har samlat på sig runt 370 namn på bara några dagar, vad tänker ni kring det?
– Det är bra att de gör det, men frågan är komplicerad. Det finns en historia av att man har fått åka gratis kollektivtrafik som chaufför, men världen har förändrats.
Många förare menar att ett rabatterat kort kan lösa vissa problem, men inte alla?
– Man kommer aldrig att få åka gratis buss till eller från jobbet, så detta är en lösning vi kan erbjuda.
Men protestlistan handlar om att ta sig till eller från depån, inte hem?
– Det är inte vad alla efterfrågat, det finns även de som vill åka gratis hem eller till sin bil. Det är inte säkert att bilen står där man började sitt pass.
Men 370 av 480 chaufförer har skrivit på listan som skriftligt understryker att det handlar om att ta sig till eller från depån?
– Frågan är inte ny, och den har inte alltid handlat om det. Innan har vissa anställda velat åka gratis till och från jobbet.
Flera chaufförer menar att risken för uppsägning eller sjukskrivning är hög?
– Det vore ju väldigt tråkigt, men än har det inte hänt.