Klockan är strax efter tre på eftermiddagen och det börjar bli dags för några busschaufförer från Gamla Uppsala Buss (GUB) att ta sin fikarast i en lokal i Gränby.
Plötsligt stormar en chaufför in, och säger uppjagat:
– I går kväll fick jag böter av kontrollanterna på bussen när jag skulle åka hem efter jobbet. Den var på 1 500 kronor, hela min dagslön är borta!
Det är Alberto Pallas som fått en kontrollavgift utdelad till sig av UL:s biljettkontrollanter. Han är inte ensam, bara under torsdagen var det två andra chaufförer som också blev bötfällda.
Problemet, enligt chaufförerna, har pågått i över ett års tid. De menar att det blivit mer påtagligt sedan man 2021 flyttade bussdepån från Kungsängen till Fyrislund.
– Det som är speciellt med vårt jobb är ju att vi sällan börjar och slutar ett arbetspass på samma ställe. Därför blir det ett problem när man har kört bilen till depån, sedan måste man kanske ta bussen ner på stan för att börja sitt pass. Eller ta bussen tillbaka till depån efter att man har slutat. Det är vid dessa tillfällen som några har åkt på kontrollavgift, säger Örjan Persson, bussförare.
Busschaufförerna får nämligen inte åka gratis buss före eller efter arbetstid, det är en policy som UL har haft i många års tid. Men Örjan menar att de i så fall får betala med sin fritid.
– Jag måste ju ta mig tillbaka till den platsen jag parkerade bilen på för att kunna åka hem. Ska jag gå så blir ju det en till två extra timmar per dag, säger han.
Thomas Pettersson, också busschaufför, stämmer in:
– Jag förstår inte varför vi inte kan få rabatterade busskort?
Chaufförerna har påpekat problemet tillsammans med facket ett flertal gånger. Men Jafar Sarehkhani, bussförare och facklig representant, menar att de inte får gehör.
– Vi har vänt oss till arbetsgivaren för att hitta en lösning. Vår förhoppning är att regionen ska sätta ner foten. Det vi hoppas på är antingen rabatterat kort, eller gratis kollektivtrafik när vi ska till eller från jobbet och är klädda i uniform.
Just nu råder även chaufförsbrist, och Jafar menar att anställda kommer att tröttna och säga upp sig om det inte blir ändring.
– Värdesätter man inte personalen så kommer de inte vilja jobba kvar.
Maria Hasselgren, presschef trafik och samhälle vid UL, menar att man inte gett några specifika order om att kontrollera chaufförerna mer frekvent.
– Nej, det vore ju diskriminering. Så skulle vi aldrig göra. Däremot är det så att man inte får åka buss gratis utanför arbetspasset, det får ingen göra.
Problemet här är ju att de själva måste ta sig tillbaka till punkt A?
– Ja, och det har jag förståelse för. Men vi är inte ansvariga över deras scheman.
Jonas Skovgaard är vd på GUB, och han menar att de håller på att arbeta fram olika lösningar.
– Jag känner till detta och har förstått att många tycker att det är ett problem.
Tidigare har man ordnat med fler parkeringsplatser inne i stan, och nu har man för några månader sedan lämnat in ett förslag om rabatterade busskort.
– Vi måste dock även jobba utifrån effektiva scheman, samt att vi måste hålla en kostnadsnivå eftersom det är skattepengar som finansierar kollektivtrafiken.
Har du förståelse för att folk känner sig trötta?
– Jag har full förståelse för det och vi försöker lösa det så gott vi kan.