Många nya elbilar i Uppsala – men laddstolparna är få

7 698 laddbilar ska dela på 140 platser i Uppsala kommun. Det är över 50 bilar per laddstolpe – ett bottenbetyg enligt EU:s rekommendationer. Trots det är behovet att bygga fler inte tillräckligt högt.

I april förra året togs första spadtaget för p-huset Brandmästaren. Från vänster: Malin Johansson, distriktschef Skanska, Peter Nordgren, styrelseordförande Uppsala parkering, och Magdalena Wiksten, teknikansvarig Uppsala parkering.

I april förra året togs första spadtaget för p-huset Brandmästaren. Från vänster: Malin Johansson, distriktschef Skanska, Peter Nordgren, styrelseordförande Uppsala parkering, och Magdalena Wiksten, teknikansvarig Uppsala parkering.

Foto: Uppsala Parkering

Uppsala2023-03-14 17:00

Förra veckan rapporterade UNT om den explosionsartade ökningen av elbilar i Uppsala. Nu ställs frågan var bilarna ska ladda någonstans.

– Vi kan möta delar av förfrågan om att bygga fler laddstolpar, men inte allt, säger Magdalena Wiksten, teknikansvarig på Uppsala parkerings byggavdelning.

Riksförbundet M Sverige har granskat länens laddinfrastruktur. Enligt rekommendationer från EU bör antalet laddbara bilar per allmän laddstolpe vara max tio stycken. Trots att Uppsala län har ökat antalet stolpar med 116 procent sedan i fjol så placeras det, tillsammans med Stockholm, i botten.

undefined
EU rekommenderar tio laddbara bilar per laddstolpe. I Uppsala län är den siffran 36 bilar per stolpe - en bottenplacering i landet.

Det kommunala parkeringsbolaget Uppsala parkering förvaltar alla p-platser på allmän mark. Totalt handlar det om 140 laddplatser utspridda över stan, bland annat i Storvreta, Centralgaraget och Dansmästaren i Rosendal. I Uppsala kommun är antalet laddbara bilar per stolpe över 50 stycken, jämfört med hela länets 36.

undefined
Uppsala Parkerings AB förvaltar parkeringsplatser och har totalt 140 laddpunkter på tolv olika platser runt om i Uppsala. Hösten 2020 stod p-huset Dansmästaren i Rosendal färdigt.

Men bolaget kan inte möta det ökade behovet av laddplatser på egen hand.

– Vi har en viktig del av utbyggningen, men inte ett enskilt ansvar. Det ligger också på privata aktörer och arbetsgivare att bygga eller erbjuda laddstationer, säger Magdalena Wiksten.

Hösten 2020 invigdes parkeringshuset Dansmästaren i Rosendal som erbjuder 60 laddplatser. Det finns även en möjlighet att utöka detta till 100 platser, något som dock inte är på tapeten än, enligt Magdalena Wiksten.

– Det finns absolut de som frågar och vill ha laddplatser lite överallt. Men eftersom kostnaden för investeringar och byggnationer är så hög så måste behovet vara tillräckligt stort. Det är ett pågående arbete med ett gemensamt ansvar.

undefined
Dansmästaren i Rosendal har 461 p-platser, varav 60 stycken är laddplatser. Men antalet täcker inte behovet av laddbara parkeringsplatser.

Enligt Energi- och klimatrådgivarna i Uppsala län så är priset för en laddbox i ett garage cirka 10 000–25 000 kronor. Laddstolpar, som ofta kräver grävning, kan gå upp till 50 000 kronor.

Det gemensamma ansvaret ligger på flera aktörer, bland annat kommunen och bostadsbolaget Uppsalahem. Målet, enligt kommunstyrelsen, är att snabba på omställningen till förnybara bränslen och drivmedel. Bland annat byggs ett nytt parkeringshus i Rosendal med 120 laddplatser, som kommer stå klart 2024.

undefined
I april förra året togs första spadtaget för p-huset Brandmästaren. Från vänster: Malin Johansson, distriktschef Skanska, Peter Nordgren, styrelseordförande Uppsala parkering, och Magdalena Wiksten, teknikansvarig Uppsala parkering.

Sedan 2021 ställs även krav i plan- och bygglagen om att parkeringar vid vissa byggnader ska ha utrustning för laddning av elfordon eller vara beredda på att sätta upp utrustning för laddning.

Det har efter hand tillkommit en rättelse i antalet laddbilar i kommunen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!