Förra veckan rapporterade UNT om den explosionsartade ökningen av elbilar i Uppsala. Nu ställs frågan var bilarna ska ladda någonstans.
– Vi kan möta delar av förfrågan om att bygga fler laddstolpar, men inte allt, säger Magdalena Wiksten, teknikansvarig på Uppsala parkerings byggavdelning.
Riksförbundet M Sverige har granskat länens laddinfrastruktur. Enligt rekommendationer från EU bör antalet laddbara bilar per allmän laddstolpe vara max tio stycken. Trots att Uppsala län har ökat antalet stolpar med 116 procent sedan i fjol så placeras det, tillsammans med Stockholm, i botten.
Det kommunala parkeringsbolaget Uppsala parkering förvaltar alla p-platser på allmän mark. Totalt handlar det om 140 laddplatser utspridda över stan, bland annat i Storvreta, Centralgaraget och Dansmästaren i Rosendal. I Uppsala kommun är antalet laddbara bilar per stolpe över 50 stycken, jämfört med hela länets 36.
Men bolaget kan inte möta det ökade behovet av laddplatser på egen hand.
– Vi har en viktig del av utbyggningen, men inte ett enskilt ansvar. Det ligger också på privata aktörer och arbetsgivare att bygga eller erbjuda laddstationer, säger Magdalena Wiksten.
Hösten 2020 invigdes parkeringshuset Dansmästaren i Rosendal som erbjuder 60 laddplatser. Det finns även en möjlighet att utöka detta till 100 platser, något som dock inte är på tapeten än, enligt Magdalena Wiksten.
– Det finns absolut de som frågar och vill ha laddplatser lite överallt. Men eftersom kostnaden för investeringar och byggnationer är så hög så måste behovet vara tillräckligt stort. Det är ett pågående arbete med ett gemensamt ansvar.
Enligt Energi- och klimatrådgivarna i Uppsala län så är priset för en laddbox i ett garage cirka 10 000–25 000 kronor. Laddstolpar, som ofta kräver grävning, kan gå upp till 50 000 kronor.
Det gemensamma ansvaret ligger på flera aktörer, bland annat kommunen och bostadsbolaget Uppsalahem. Målet, enligt kommunstyrelsen, är att snabba på omställningen till förnybara bränslen och drivmedel. Bland annat byggs ett nytt parkeringshus i Rosendal med 120 laddplatser, som kommer stå klart 2024.
Sedan 2021 ställs även krav i plan- och bygglagen om att parkeringar vid vissa byggnader ska ha utrustning för laddning av elfordon eller vara beredda på att sätta upp utrustning för laddning.
Det har efter hand tillkommit en rättelse i antalet laddbilar i kommunen.