MĂ„nga nya elbilar i Uppsala – men laddstolparna Ă€r fĂ„

7 698 laddbilar ska dela pĂ„ 140 platser i Uppsala kommun. Det Ă€r över 50 bilar per laddstolpe – ett bottenbetyg enligt EU:s rekommendationer. Trots det Ă€r behovet att bygga fler inte tillrĂ€ckligt högt.

I april förra Äret togs första spadtaget för p-huset BrandmÀstaren. FrÄn vÀnster: Malin Johansson, distriktschef Skanska, Peter Nordgren, styrelseordförande Uppsala parkering, och Magdalena Wiksten, teknikansvarig Uppsala parkering.

I april förra Äret togs första spadtaget för p-huset BrandmÀstaren. FrÄn vÀnster: Malin Johansson, distriktschef Skanska, Peter Nordgren, styrelseordförande Uppsala parkering, och Magdalena Wiksten, teknikansvarig Uppsala parkering.

Foto: Uppsala Parkering

Uppsala2023-03-14 17:00

Förra veckan rapporterade UNT om den explosionsartade ökningen av elbilar i Uppsala. Nu stÀlls frÄgan var bilarna ska ladda nÄgonstans.

– Vi kan möta delar av förfrĂ„gan om att bygga fler laddstolpar, men inte allt, sĂ€ger Magdalena Wiksten, teknikansvarig pĂ„ Uppsala parkerings byggavdelning.

Riksförbundet M Sverige har granskat lÀnens laddinfrastruktur. Enligt rekommendationer frÄn EU bör antalet laddbara bilar per allmÀn laddstolpe vara max tio stycken. Trots att Uppsala lÀn har ökat antalet stolpar med 116 procent sedan i fjol sÄ placeras det, tillsammans med Stockholm, i botten.

undefined
EU rekommenderar tio laddbara bilar per laddstolpe. I Uppsala lÀn Àr den siffran 36 bilar per stolpe - en bottenplacering i landet.

Det kommunala parkeringsbolaget Uppsala parkering förvaltar alla p-platser pÄ allmÀn mark. Totalt handlar det om 140 laddplatser utspridda över stan, bland annat i Storvreta, Centralgaraget och DansmÀstaren i Rosendal. I Uppsala kommun Àr antalet laddbara bilar per stolpe över 50 stycken, jÀmfört med hela lÀnets 36.

undefined
Uppsala Parkerings AB förvaltar parkeringsplatser och har totalt 140 laddpunkter pÄ tolv olika platser runt om i Uppsala. Hösten 2020 stod p-huset DansmÀstaren i Rosendal fÀrdigt.

Men bolaget kan inte möta det ökade behovet av laddplatser pÄ egen hand.

– Vi har en viktig del av utbyggningen, men inte ett enskilt ansvar. Det ligger ocksĂ„ pĂ„ privata aktörer och arbetsgivare att bygga eller erbjuda laddstationer, sĂ€ger Magdalena Wiksten.

Hösten 2020 invigdes parkeringshuset DansmÀstaren i Rosendal som erbjuder 60 laddplatser. Det finns Àven en möjlighet att utöka detta till 100 platser, nÄgot som dock inte Àr pÄ tapeten Àn, enligt Magdalena Wiksten.

– Det finns absolut de som frĂ„gar och vill ha laddplatser lite överallt. Men eftersom kostnaden för investeringar och byggnationer Ă€r sĂ„ hög sĂ„ mĂ„ste behovet vara tillrĂ€ckligt stort. Det Ă€r ett pĂ„gĂ„ende arbete med ett gemensamt ansvar.

undefined
DansmÀstaren i Rosendal har 461 p-platser, varav 60 stycken Àr laddplatser. Men antalet tÀcker inte behovet av laddbara parkeringsplatser.

Enligt Energi- och klimatrĂ„dgivarna i Uppsala lĂ€n sĂ„ Ă€r priset för en laddbox i ett garage cirka 10 000–25 000 kronor. Laddstolpar, som ofta krĂ€ver grĂ€vning, kan gĂ„ upp till 50 000 kronor.

Det gemensamma ansvaret ligger pÄ flera aktörer, bland annat kommunen och bostadsbolaget Uppsalahem. MÄlet, enligt kommunstyrelsen, Àr att snabba pÄ omstÀllningen till förnybara brÀnslen och drivmedel. Bland annat byggs ett nytt parkeringshus i Rosendal med 120 laddplatser, som kommer stÄ klart 2024.

undefined
I april förra Äret togs första spadtaget för p-huset BrandmÀstaren. FrÄn vÀnster: Malin Johansson, distriktschef Skanska, Peter Nordgren, styrelseordförande Uppsala parkering, och Magdalena Wiksten, teknikansvarig Uppsala parkering.

Sedan 2021 stÀlls Àven krav i plan- och bygglagen om att parkeringar vid vissa byggnader ska ha utrustning för laddning av elfordon eller vara beredda pÄ att sÀtta upp utrustning för laddning.

Det har efter hand tillkommit en rÀttelse i antalet laddbilar i kommunen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!