Explosionsartad ökning av laddbara bilar i Uppsala

Fler än en av tio Uppsalabor äger i dag en el- eller hybridbil. För bara två år sedan var antalet knappt hälften så stort. "Det handlar om skatteeffekter", säger en försäljningschef.

Antalet elbilar i Uppsala har ökat med nästan 80 procent från 2021 till 2022. I dag finns över 11 000 el-och hybridbilar i kommunen.

Antalet elbilar i Uppsala har ökat med nästan 80 procent från 2021 till 2022. I dag finns över 11 000 el-och hybridbilar i kommunen.

Foto: Erik Svedberg

Uppsala2023-03-08 18:00

– Vi ser en jätteökning av laddhybrider och elbilar. Laddbara bilar står för 80 procent av vår totala försäljning, om inte mer, säger Fredrik Reuterby, försäljningschef på Bilbolaget Kungsgatan.

I Uppsala kommun är den vanligaste bränsleformen fortfarande bensin, följt av diesel. Antalet bensinbilar i kommunen var under 2022 drygt 42 800 stycken, medan det fanns 3 744 elbilar. Räknar man ihop elbilarna med el- och laddhybrider är siffran dock betydligt högre: 11 657 stycken, nästan dubbelt så många som 2020.

undefined
Antalet elbilar i Uppsala har ökat med nästan 80 procent från 2021 till 2022. I dag finns över 11 000 el-och hybridbilar i kommunen.

På både riks-, läns- och kommunnivå är el- och hybridbilar de fordonstyper som ökar mest. Från 2021 till 2022 ökade antalet elbilar i Uppsala kommun med nästan 80 procent.

– 2022 var året då elbilarna verkligen fick sitt genombrott. Men omställningen tar tid, dels på grund av det stora antalet personbilar, dels på grund av att en personbil i snitt är 20 år gammal när den skrotas, uppger Anette Myhr, statistiker på myndigheten Trafikanalys.

undefined
Priset på bensin och diesel har inte påverkat de ökade köpen av elbilar, menar Bilbolagets försäljningschef Fredrik Reuterby.

Det senaste året har marknaden förändrats, en konsekvens av högre räntor, drivmedelspriser och lågkonjunkturen. Trots det upplever Fredrik Reuterby att intresset för att köpa fortfarande är stort, även om människor i större utsträckning räknar på sina kostnader.

Att elbilsköpen har ökat tror inte Reuterby beror på priset på övriga drivmedel, som tidvis har legat på över 28 kronor per liter för diesel, och över 24 kronor per liter för bensin.

– Ökningen av elbilsköp handlar snarare om skatteeffekter, som klimatbonusen.

undefined
En elbil kunde få max 70 000 kronor med klimatbonusen. För laddhybrider uppgick beloppet till max 20 000 kronor.

Klimatbonusen, som infördes 2018, innebar att bilar som släppte ut högst 60 gram koldioxid per kilometer fick en bonus utbetald. Bilar som släppte ut mer än 75 gram koldioxid per kilometer istället fick en förhöjd skatt. I november slopade regeringen bonusen.

Fredrik Reuterby beskriver hur fossilbilar såldes i mycket mindre utsträckning förra året, men att han nu märker att försäljningen börjar komma tillbaka.

– Marknaden har accepterat att det inte finns en bonus längre, och vi ser en liten ökning i köpen av fossilbilar.

undefined
Volvos XC60 är en av bilarna som toppar försäljningslistorna i januari 2023.

Trots att klimatbonusen avskaffats, och försäljningen av bensin- och dieselbilar har ökat lite, så är det elbilarna som toppar försäljningslistorna för januari 2023.

Enligt branschorganisationen Mobility Sweden består topplistan av fem bilar som är antingen milda hybrider, laddhybrider eller helt och hållet elbilar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!