Björn och Christoffer: Vi fick olagligt höga P-böter

Företaget Parkia har begärt flera hundra kronor mer än vad som är lagligt. Det anser Björn och Christoffer som fått sina bilar lappade. Kommunens parkeringsbolag håller med dem – men Parkias ägare menar att det är en tolkningsfråga.

Björn anser att Parkia tagit ut 300 kronor för mycket i P-böter.

Björn anser att Parkia tagit ut 300 kronor för mycket i P-böter.

Foto: Johanna Färlin

Uppsala2024-08-18 05:00

Björn kan köpa att han fick en P-bot.

Det var en sen majdag och han kom hem från sommarstugan till lägenheten i Gränby. I området sitter en skylt från Parkia som talar om att parkeringsförbud råder. Men Björn bor på sjätte våningen och hade mycket packning att lasta ur, så han ställde bilen utanför porten.

undefined
Här stod Björn för att lasta ur bilen när han kom hem från sommarstugan. Det ledde till 900 kronor i böter.
undefined
Så här ser det ut vid ena infarten till området där Björn bor i Gränby.

Han medger att det dröjde uppåt 20 minuter innan han gick ner för att flytta på bilen. Så att det satt en gul lapp på rutan med noteringen "förbud att parkera område" kom inte som någon överraskning.

– Det råder väl knappast några tvivel om att jag ska betala, säger Björn.

Men att det skulle kosta honom 900 – det kan han inte acceptera.

undefined
Björn ifrågasätter inte boten i sig – men beloppet är olagligt högt, anser han. "Det är inte klokt", säger Björn.
undefined
Fakturan som Björn fick från Parkia.

Enligt lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering får en bot aldrig överstiga det belopp som bestäms av kommunen. Och i Uppsala kommuns taxor för 2024 står att det kostar 600 kronor att parkera bilen inom ett område där parkering är förbjuden.

Petra Englund, arbetsledare på kommunala bolaget Uppsala parkering, har tittat på Björns bot.

– Det är en klart felaktigt utfärdad kontrollavgift, säger hon.

Högre belopp – i Uppsalas fall 900 och 1 200 kronor – utfärdas om en parkering är trafikfarlig, har stor trafikpåverkan eller blockerar en plats som är vikt åt av- och påstigning, skolbussar eller liknande, förklarar Petra Englund. 

– För ett parkeringsförbud är det 600 som gäller, säger hon.

undefined
Petra Englund, arbetsledare för parkeringsvakterna vid Uppsala Parkering.

Parkias ägare Ulf Bellås anser däremot att det är en tolkningsfråga. Enligt Uppsala kommuns taxor kan man ta ut 900 kronor för att exempelvis stanna eller parkera på vändplats, säger han.

– Så då tolkar vi det som att det är 900 som gäller.

Det finns ju också "parkerat inom område där parkering är förbjuden", 600 kronor?

– Nu har jag inte pappret framför mig så jag kan inte läsa, men ja, vi tolkar det så här i alla fall.

undefined
Parkia har funnits i Uppsala sedan 1987. Bilden är en genrebild.
undefined
Enligt Parkias ägare Ulf Bellås följer företaget Uppsala kommuns taxor – men i Björn och Christoffers fall menar han att de gör en annan tolkning av taxorna än vad kommunen gör. Bilden är en genrebild.

Parkia är ett privat parkeringsbolag och anlitas av olika fastighetsägare för att sköta parkeringskontrollerna på deras mark. Parkias intäkter kommer från avgifterna, men parkeringsvakterna får ingen provision, säger Ulf Bellås.

Tar ni ut höga avgifter för att tjäna mer pengar?

– Nej, vi kör på det som kommunen bestämt, varken mer eller mindre.

Är det vanligt att ni tar ut högre avgifter än vad kommunen gör?

– Nej, det känner jag inte till faktiskt, säger Ulf Bellås.

undefined
En av skyltarna som anger att det är förbjudet att parkera inom området. Ett brott mot detta bör ge 600 kronor i böter, enligt Petra Englund på Uppsala Parkering.

Björn är dock inte den enda som menar att Parkia tar i för mycket.

Christoffer hade bråttom till ett möte i Svartbäcken och såg inget annat alternativ än att ställa sig på Circle K:s kundparkering.

När han kom tillbaka handlade han på macken, men det var först efter att ha stått där i tre timmar.

– Jag har absolut gjort fel och hade räknat med risken att få betala 600 kronor i böter, säger Christoffer.

undefined
Kundparkeringen utanför Circle K kontrolleras av Uppsalabolaget Parkia AB.

Men även här har Parkia begärt 900 kronor. Deras kundtjänst förklarar i ett mejl att det är för att Christoffer "stannat för annat ändamål än på- eller avstigning på ändamålsplats".

Ändamålsplatser för exempelvis lastning, ambulans eller skolskjuts har dock skyltar med röd bård och gul botten – och någon sådan finns inte vid Circle K.

undefined
Så här (till vänster) kan vägmärket för en ändamålsplats se ut. Till höger syns skyltningen utanför Circle K:s parkering.
undefined
"Jag hade haft svårt att rapportera det här, för utan en tidsbegränsning är det svårt att säga var gränsen går för vem som är en kund. Men oavsett borde han inte fått 900 kronor i böter, eftersom det inte är någon ändamålsplats", säger Petra Englund.

– Han borde ha blivit rapporterad enligt infartsskyltningen där det står förhyrda platser. Och då ska beloppet även här vara 600 kronor, säger Petra Englund.

Ulf Bellås håller inte med.

– Jag tycker att det är en ändamålsplats, den är ju till för kunder på Circle K.

Är det fritt för tolkning, tänker du?

– Det är klart att det är fritt för tolkning ända tills det blir en dom i en domstol. Men är det fel så får vi naturligtvis ändra på det.

undefined
Petra Englund, Uppsala Parkering

Ja, i slutändan är det upp till en domstol att avgöra vad som är rätt eller fel.

Bestrider man en kontrollavgift och låter bli att betala, blir nästa steg att parkeringsbolaget stämmer en hos tingsrätten. Den som känner sig säker på att det blivit fel ska inte vara rädd för att låta det gå så långt. Detta säger Louise Bill, vd på branschorganisationen Svepark.

– Det händer att parkeringsbolag tar ut för höga avgifter, och det är förstås olyckligt. Men det är ju därför det är så bra att möjligheten finns att bestrida, säger hon.

undefined
Louise Bill är vd för branschorganisationen Svepark, som har ett stort antal parkeringsbolag i Sverige som medlemmar och håller utbildningar för nya parkeringsvakter.

Enligt Petra Englund riskerar Parkias agerande att försämra ett redan sargat förtroende för parkeringsbolagen.

– Vi vill inte framstå som oseriösa. Någonstans har vi lagar att förhålla oss till, oavsett om man är kommunal eller privat. Alla kan inte hitta på egna avgifter.

Missa inte: Tre tips för att slippa P-böter

Så parkerar du rätt

Du får olika P-böter beroende på om du felparkerar på gatumark (allmän mark) eller tomtmark (privat mark). Men hur ska man ha koll? Sveparks Louise Bill reder ut:

– Det enklaste sättet att se om man kör in på tomtmark är att det finns namn och telefonnummer till den som ansvarar för övervakningen under vägmärkena. Det gör det inte på gatumark, säger hon.

Hur vet jag vilken typ av P-bot jag fått?

– På tomtmark utfärdas en kontrollavgift och på gatumark en parkeringsanmärkning. Det ser du på rubriken på den gula lappen.

När måste jag betala?

– En kontrollavgift är att betrakta som en faktura. Om du betalar den anses du ha accepterat avgiften. Så betala inte om det verkar fel, utan bestrid den först. Om den går till inkasso ska du meddela inkassobolaget är fakturan är bestriden får du förklara varför betalningen dröjer och så ska de pausa den. 

– Om du fått en parkeringsanmärkning måste du betala (inom åtta dagar) även om du vill bestrida den.

Vilket ansvar har jag själv?

– Du måste alltid kontrollera skyltningen på platsen och om det finns en app är det ditt ansvar att se så att områdeskoden i appen stämmer överens med den på skylten. Det är också ditt ansvar att se till att du skriver in korrekt registreringsnummer, till exempel, säger Louise Bill.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!