Biltrafik över bron i Ultuna kan bli verklighet

300 miljoner kronor till infrastrukturen och reservation för biltrafik över den planerade bron i Ultuna. Det meddelades på en pressträff med Uppsalas mittenstyre och Moderaterna.

Erik Pelling säger att man lyssnat på Uppsalabor som är oroliga för att landsbygden glöms bort.

Erik Pelling säger att man lyssnat på Uppsalabor som är oroliga för att landsbygden glöms bort.

Foto: David Johansson

Uppsala2021-01-08 12:45

I maj 2018 gav regeringen grönt ljus för bygget av fyrspår mellan Uppsala och Stockholm. Statsminister Stefan Löfven kallade då satsningen för "den infrastrukturinvestering som möjliggör byggandet av flest bostäder".

I mitten av oktober i fjol inleddes ett samråd om planerna. Syftet med samrådet var att Trafikverket ska få ett bättre underlag till den fortsatta planeringen. Nu har mittstyret, tillsammans med Moderaterna, enats om ett antal målsättningar.

– Vi har lyssnat på Uppsalabor som är oroliga för att landsbygden glöms bort, på boende i södra Uppsala som varnar om trafikkaos och på det största oppositionspartiets invändningar, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

300 miljoner kronor ska satsas på väginfrastrukturinvesteringar för de södra stadsdelarna, där Dag Hammarskjölds väg och Kungsängsleden ska byggas ut. Förändringarna ska genomföras mellan år 2021 och 2026. Ett åtgärdspaket för att främja gång- och cykeltrafik ska även tas fram, men detaljerna för paketet är inte klara än. Satsningen har sin grund i synpunkter från boende i områdena.

– De har inte känt att de har fått ut något av nya bostäder och verksamhetslokaler, utan snarare sett att det blivit försämringar i vägnätet. Det tycker vi är en viktig del i det här: att öka funktionaliteten och framkomligheten i vägnätet för de som redan bor här, säger Fredrik Ahlstedt (M).

Dessutom ska kommunen se till att fossilfri biltrafik möjliggörs på den planerade bron i Ultuna över Fyrisån i framtiden. Det kan exempelvis bli aktuellt när Flottsundsbron närmar sig sitt kapacitetstak, men kommer kräva ett ställningstagande i den kommuntäckande översiktsplanen, planläggning och eventuella ytterligare tillståndsansökningar.

– Vi vet att tekniken utvecklas och att allt fler bilar blir fossilfria. Utvecklingen är något som kommer att ske på miljön och klimatets villkor, säger Mohammed Hassan (L).

Utöver det ska 5000 av de nya 21500 bostäderna som planeras i de sydöstra stadsdelarna byggas som egna hem, det vill säga som småhus eller markbostäder. Förut var planen att knappt 1000 av bostäderna skulle byggas som sådana.

Ambitionen för fyrspåret är att en färdig järnvägsplan kan vara färdig 2025. Först därefter kan själva bygget av fyrspåret starta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!