Dennis Hagman, fordonsansvarig vid Region Mitt där Uppsalapolisen ingår, sätter sig i en polisbil och knappar på en bildskärm vid instrumentpanelen. Skärmen är kopplad till en kamera som är riktad mot registreringsskylten på en framförvarande bil.
LÄS MER: Polisen tar bilen för p-syndarna
LÄS MER: Bilägaren hade 9,1 miljoner i p-böter
Registreringsnumret kontrolleras mot en databas och blixtsnabbt dyker det upp information om fordonet. En signal ljuder om den kontrollerade bilen exempelvis har stulna registreringsskyltar, om fordonsskatten är obetald eller om bilen är obesiktigad.
– Det här är ett värdefullt instrument när det gäller att hitta fordon med anmärkningar. Det är även väldigt användbart för att sålla ut fordon som kan vara värda att granska närmare. Har en bil till exempel körförbud finns det ofta andra problem förknippade med föraren som kan vara intressanta för polisen, säger Dennis Hagman.
Tack vare det elektroniska trålningsverktyget har Uppsalapolisen kunnat gripa en mängd personer som hanterat stöldgods, kört påverkade, varit efterlysta med mera.
Kameran kan användas för kontroll av fordon som både står stilla och som möter polisbilen i rullande trafik. Systemet har kapacitet att skanna av runt tio registreringsskyltar i sekunden, vilket givetvis är mer än någon polis hinner med.
Hur ofta är det då som datorn upptäcker bilar med fel och slår larm? Enligt Dennis Hagman varierar andelen träffar stort beroende på var i riket som kontrollerna görs.
– I vissa delar av landet kan det bli träff i åtta fall av tio. Men här i Uppsalatrakten skulle jag uppskatta att det handlar om ungefär var tionde bil.
– Det vanligaste felet är att bilens registreringsskyltar är stöldanmälda. Fast många gånger är förklaringen att ägaren har fått tillbaka sina stulna skyltar utan att det hunnit registreras.
Systemet som kallas ANPR, Automatic number plate recognition, finns sedan 2015 i ett hemligt antal bilar som används av polisen i Uppsala. Kostnaden är cirka 70 000 kronor per fordon och målet är att avläsningskamerorna efterhand ska installeras i samtliga polisbilar i Uppsala.
Man kunde tänka sig att de avfotograferade skyltarna skulle användas för att lösa brott. Polisen kunde på så sätt se om ett visst fordon befunnit sig vid en brottsplats vid ett visst tillfälle.
Men det är inte lagligt. För att skydda den personliga integriteten raderas alla bilder på registreringsskyltarna automatiskt varje gång polisen loggar ur systemet vid arbetspassets slut.