Båten Linnéas ägare trotsar kommunens beslut

Båten Linnéa ligger kvar i Fyrisån. Detta trots att hon enligt beslut från kommun skulle flyttas i mitten av mars. Ägaren har överklagat beslutet och inväntar tingsrättens dom.

Båten Linnéa af Upsala ligger kvar i Fyrisån, trots att kommun beslutat att den skulle flyttas senast den 14 mars.

Båten Linnéa af Upsala ligger kvar i Fyrisån, trots att kommun beslutat att den skulle flyttas senast den 14 mars.

Foto: Marcus Mylläri

Uppsala2024-08-09 05:00

Nyheten i korthet

  • Båten Linnéa af Upsala har inte flyttats från Fyrisån, trots Uppsala kommuns beslut om att den skulle flyttas senast den 14 mars 2024.
  • Båtens ägare, Mohammad Alammouri, har överklagat kommunens beslut och inväntar tingsrättens dom, samtidigt försöker han sälja båten.
  • Uppsala kommun planerar att omvandla hamnområdet för att göra plats för gästbåtar, turbåtar och visningsskepp.

”Härmed säger Uppsala kommun upp ditt båtplatsavtal. [...] Uppsägningen innebär att du är skyldig att tillse att båten flyttas senast den 14 mars 2024”, står det i Uppsala kommuns beslut från den 15 juni 2023.

Men Linnéa af Upsala ligger kvar.

Och båtens ägare Mohammad Alammouri har alltså överklagat beslutet. I väntan på tingsrättens dom försöker han sälja båten.

– Helst skulle jag bara vilja få båten såld tillsammans med platsen, för det är vad jag betalat för och jag orkar inte mer. Hela processen har varit väldigt jobbig och jag har mått väldigt dåligt, säger han.

Innan han köpte båten 2019 var den en flytande restaurang. Vilket även var vad han ämnade att använda den till.

– Jag kommer inte riktigt ihåg, men jag tror jag hann ha öppet i ungefär två månader under 2020, säger Mohammad Alammouri.

undefined
Linnéa används endast privat för tillfället, enligt ägaren Mohammad Alammouri.

Sedan kom Uppsala kommuns detaljplan i vägen, menar han. 

Att tillåta husbåtar och kommersiella fartyg vid kajen strider nämligen mot detaljplanen. Trots det har flera båtar legat i ån i decennier genom en dispens som ingen idag kan säga hur den kom till.

UNT har tidigare rapporterat om detta och om att Uppsala kommun planerar att omvandla hamnområdet, vilket innebär att båtarna och flytande året-runt-verksamheter kommer försvinna. Kommunen vill i stället göra plats för gästbåtar, turbåtar och visningsskepp längs kajen.

De andra båtarna får vara kvar avtalstiden ut och sedan ytterligare två år. Det gäller dock inte Linnéa af Upsala efter kommunens beslut om uppsägning av båtplatsavtalet. Exakt vad uppsägningen grundar sig på kan kommunen inte besvara på grund av att sakkunniga är på semester.

– Vi har ingenting att säga om saken, utan vi avvaktar med det och väntar på att ärendet ska upp i tingsrätten och så får vi se vad som händer då, säger Jenny Engdahl Westbratt, som är presschef på Uppsala kommun.

undefined
Flera båtar i Fyrisån kommer påverkas av Uppsala kommuns detaljplan. Exakt när planerna påbörjas är dock oklart.

Uppsala kommun har dock kontaktat kronofogden eftersom avgifter för båtplats och el, på totalt 2 862 kronor, inte betalats in för Linnéa.

– Det har blivit fel, jag har betalat dem. Det var typ 3 000 kronor det handlade om, säger Mohammad Alammouri. 

Vad tror du grunden är till att kommunen sagt upp ditt båtplatsavtal?

– Grunden är detaljplanen.

Vilken han är skeptisk till.

– Vad ska de ha där i stället? Ska de ha bilparkering där också eller? Det är ju en hamn liksom och i en hamn ska det vara båtar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!