När Uppsala kommun vill förändra hamnområdet hamnar båtlivet i fokus med ett undantag – husbåtarna och året-runt-verksamheter av typen flytande restaurang eller vandrarhem ska bort.
– De täcker upp för mycket av vattnet, som vi vill att besökarna ska få större tillgång till. Men de kommer inte bli bortkörda med en gång, utan ska fasas ut, säger Rafael Waters (S), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.
Det betyder att husbåtarna får ligga kvar avtalstiden ut och sedan plussas det på med två år, efter det är det dags för båtägarna att söka sig en annan plats.
– Tanken är att årummet ska bli en mer dynamisk plats, i dag är det ganska statiskt när samma båtar ligger kvar på samma ställe år efter år. I stället vill vi ha turbåtar som kommer och går, gästbåtar och visningsskepp längs kajen, säger Rafael Waters.
Att tillåta husbåtar och kommersiella fartyg vid kajen strider dessutom mot detaljplanen. Men husbåtarna har legat i ån i decennier tack vare en dispens som ingen i dag kan säga hur den kom till.
I planen ligger småbåtshamnen kvar strax innan den nya Tullgarnsbron, men en idé finns om att lägga till platser för poolbåtar, så att även de som saknar båt kan få komma ut på sjön. Det kan också göras plats för kanoter och kajaker längs ån.
Intill Hamnspången planeras för korttidsplatser så att de som kommer med båt ska kunna lägga till och besöka olika evenemang i Stadsträdgården.
Politikerna i gatu- och samhällsmiljönämnden är i stort sett eniga om hur hamnen ska se ut. För moderaten Fredrik Björkman är idén med hop-on-hop-off-båtar extra spännande.
– Man skulle kunna bygga en enklare brygga där de kunde lägga till och hämta upp badsugna som vill ut till Skarholmen.
Någon tidsplan eller prioritering av vilka delar av planen som ska igång först finns inte ännu. Det är inte heller helt säkert att allt i utvecklingsplanen kommer att bli verklighet.
– Det avgör investeringsplanen som tas varje år. I det här skedet målar vi med breda penseldrag och det finns flera politiska viljor i detta. Vi vill ha dörrarna öppna, säger Rafael Waters.
Men får han önska själv så skulle han gärna se att man snart kommer igång med att göra området närmast Islandsbron mer tillgängligt.
– En del i det är att flytta parkeringen som ligger på Hamnplan till Hovstallängen, sedan kan man se framför sig en plats för marknader, konserter och serveringar med vattenkontakt.
Henrik Ljungblom, till vardags rektor på Nannaskolan i Uppsala, äger en av husbåtarna som ligger vid kaj i Uppsala hamn. Han är återhållsamt upprörd över kommunens nya planer på att fasa ut de båtarna som ligger i hamnen året runt.
– Vi utgör ett väldigt uppskattat inslag i årummet, säger han och visar runt i den lilla båten som rymmer det man behöver, kök, sovrum/storstuga, dusch och toa.
Kommunens utvecklingsplan för området har han läst.
– Det är bra att man styr upp och utvecklar. Men i en levande hamnmiljö måste det finnas mångfald, och husbåtarna är få men de är uppskattade. Vi tar inte mycket plats, och vore inte vi här vintertid så skulle det ju bli tomt längs kajen, säger han.
Än så länge är han inte uppsagd från sin hamnplats, och han hoppas att kommunen tänker om.
– Jag hoppas att det inte blir av, det kommer bli konstigt att inte längre kunna åka hit, säger Henrik Ljungblom.