Uppsala kommuns planer på att bygga ut Ulleråker och dra spårväg från Gottsunda till Uppsala centrum kan försenas av en liten röd insekt. I området lever nämligen den fridlysta cinnoberbaggen.
I april skickades ansökan om dispens från artskyddet för den lilla baggen in, bland annat med motiveringen att spårvägen har ett stort och långsiktigt allmänintresse. Samma skäl åberopades och fick gehör hos länsstyrelsen i februari i år. Då sökte man dispens för att få fälla över 300 alléträd för att kunna förbereda för järnvägsspåren.
Men det lär dröja innan svaret om baggarna kommer. Länsstyrelsen har inte ens startat handläggningen.
– Det brukar ta minst sju månader, från det att ansökan kommer in, sen kan det ju bli överklaganden också, säger handläggaren Emelie Wolfhagen.
Att det kan ta tid är inte ljuv musik för kommunledningens öron, eftersom det finns en tajt tidsplan för spårvägsbygget. Senast 2029 ska spårvagnarna tas i bruk, enligt det stadsmiljöavtal som slutits med Trafikverket och som ger projektet 2 miljarder kronor. Om avtalet inte hålls finns en risk att statsbidraget minskar.
Har kommunen ansökt för sent i processen?
– Vi ville göra en gedigen ansökan med en lösning som kan räcka längre än spårvägsprojektet sträcker sig. Nu har vi rätt strategi för att bevara och förstärka populationen för cinnoberbaggen, säger Mario Rivera, projektledare för spårvägsbygget.
För att få dispens krävs att man uppfyller kriterierna i artskyddsförordningens paragraf 14.
Planen är att flytta de stockar cinnoberbaggen bor i till en annan, lugnare plats. För att klara det och övertyga länsstyrelsen om att det är rätt metod har kommunen beställt och fått en rapport om hur det ska gå till. Den ligger nu med som bilaga i dispensansökan till länsstyrelsen.
Både Mario Rivera och Jonathan Molund, som projektleder bostadsplanerna i Ulleråker, tror på modellen som tagits fram för att få dispensen.
– På det här sättet tar vi inte en del av cinnoberbaggens livsmiljö, istället ser vi till att den kan leva på andra platser. Det har inte prövats förut, men jag tror att det finns goda förutsättningar för att vi ska få dispens, säger Jonathan Molund.
Vad händer med spårvägsprojektet om det blir nej?
– Det får vi ta ställning till då. Vi är trygga med arbetet vi gjort och hoppas på kortare handläggningstid hos länsstyrelsen, säger Mario Rivera.