Söker dispens för insektsflytt – kan försena spårvägsbygget

Uppsala söker dispens för att bygga spårväg och hus på mark som är viktig för cinnoberbaggen. Frågan ligger nu hos länsstyrelsen som väntas komma med besked i slutet av året.

Den skyddade Cinnoberbaggen, Upplands landskapsinsekt, finns i områden som berörs av Uppsala kommuns spårvägsplaner. Nu söker kommunen dispens för att få flytta på insekten.

Den skyddade Cinnoberbaggen, Upplands landskapsinsekt, finns i områden som berörs av Uppsala kommuns spårvägsplaner. Nu söker kommunen dispens för att få flytta på insekten.

Foto: Anders Lindström

Uppsala2024-08-22 11:30

Nyheten i korthet

  • Uppsala kommun har ansökt om dispens för att bygga spårväg och hus på mark som bebos av den fridlysta cinnoberbaggen.
  • Detta kan försena kommunens planer på att bygga ut Ulleråker och dra spårväg från Gottsunda till Uppsala centrum.
  • Om dispens inte beviljas, kan det riskera projektets statsbidrag på 2 miljarder kronor. Besked väntas från länsstyrelsen i slutet av året.

Uppsala kommuns planer på att bygga ut Ulleråker och dra spårväg från Gottsunda till Uppsala centrum kan försenas av en liten röd insekt. I området lever nämligen den fridlysta cinnoberbaggen.

undefined
Kartan visar den tänkta dragningen för spårvägen i Uppsala.

I april skickades ansökan om dispens från artskyddet för den lilla baggen in, bland annat med motiveringen att spårvägen har ett stort och långsiktigt allmänintresse. Samma skäl åberopades och fick gehör hos länsstyrelsen i februari i år. Då sökte man dispens för att få fälla över 300 alléträd för att kunna förbereda för järnvägsspåren.

Men det lär dröja innan svaret om baggarna kommer. Länsstyrelsen har inte ens startat handläggningen.

– Det brukar ta minst sju månader, från det att ansökan kommer in, sen kan det ju bli överklaganden också, säger handläggaren Emelie Wolfhagen.

undefined
Emilia Wolfhagen, naturvårdshandläggare på länsstyrelsen i Uppsala, konstaterar att det kan ta sju månader att handlägga frågan från det att ansökan lämnats in.

Att det kan ta tid är inte ljuv musik för kommunledningens öron, eftersom det finns en tajt tidsplan för spårvägsbygget. Senast 2029 ska spårvagnarna tas i bruk, enligt det stadsmiljöavtal som slutits med Trafikverket och som ger projektet 2 miljarder kronor. Om avtalet inte hålls finns en risk att statsbidraget minskar.

Har kommunen ansökt för sent i processen? 

– Vi ville göra en gedigen ansökan med en lösning som kan räcka längre än spårvägsprojektet sträcker sig. Nu har vi rätt strategi för att bevara och förstärka populationen för cinnoberbaggen, säger Mario Rivera, projektledare för spårvägsbygget.

För att få dispens krävs att man uppfyller kriterierna i artskyddsförordningens paragraf 14. 

undefined
Faunadepåer, där man lägger upp stockar där insekter lever, kan vara ett sätt att på kort sikt rädda cinnoberbaggar.

Planen är att flytta de stockar cinnoberbaggen bor i till en annan, lugnare plats. För att klara det och övertyga länsstyrelsen om att det är rätt metod har kommunen beställt och fått en rapport om hur det ska gå till. Den ligger nu med som bilaga i dispensansökan till länsstyrelsen.

Både Mario Rivera och Jonathan Molund, som projektleder bostadsplanerna i Ulleråker, tror på modellen som tagits fram för att få dispensen.

– På det här sättet tar vi inte en del av cinnoberbaggens livsmiljö, istället ser vi till att den kan leva på andra platser. Det har inte prövats förut, men jag tror att det finns goda förutsättningar för att vi ska få dispens, säger Jonathan Molund.

Vad händer med spårvägsprojektet om det blir nej?

– Det får vi ta ställning till då. Vi är trygga med arbetet vi gjort och hoppas på kortare handläggningstid hos länsstyrelsen, säger Mario Rivera.

Spårvägen

Beslut fattades i januari 2021.

Beräknas kosta 6,1 mdr (i 2021 års penningvärde).

Staten bekostar 50 procent, 0,9 miljarder har redan betalats ut och enligt stadsmiljöavtalet ska staten bidra med ytterligare 2 miljarder om tidsplanen håller.

Så fördelas kostnaden:

En tredjedel går till så kallade konstbyggnader som broar, gång- och cykeltunnlar och stödmurar.

En tredjedel går till gator, flytt av ledningar, gång- och cykelbanor, grundläggningsarbete och trädplantering.

En tredjedel går till spårspecifika saker som spårvägsbanorna, el, signalsystem och hållplatser.

Källa: Uppsala kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!