För Annette Kairenius, som har bott i Järlåsa i drygt 20 år, var det 27 timmar långa strömavbrottet som drabbade 111 hushåll en ny erfarenhet.
– Så här långt strömavbrott har jag aldrig varit med om. Men det är lite till och från när man bor på landet, säger Annette Kairenius.
Hon väntar hem barn och barnbarn och har laddat frysen med mycket mat. Största rädslan under strömavbrottet var att den skulle bli förstörd.
– Frysen är fylld till bristningsgränsen. Det går inte in ett papper ens. Jag trodde inte att maten skulle klara sig så länge. Det var en lyckovinst. Jackpott!
Det enda hon tvingades kasta var glassen, berättar hon. Räddningen var att hennes sambo fick låna ett elaggregat.
– Vi fick tag på ett elaggregat sent på måndag eftermiddag. Först när aggregatet var påkopplat kunde jag öppna och känna efter om matvarorna klarat sig.
Enligt elleverantören Vattenfall berodde strömavbrottet på två saker: Ett träd som fallit på en ledning och ett trasigt kabelavslut, skriver man till UNT. Att felsökningen var utmanande och tog så lång tid beror på elnätets uppbyggnad.
– I den regionen är det ett äldre nät. När det blir strömavbrott i nya nät kan man leda om strömmen, men det går inte med äldre nät, säger Heidi Stenström på Vattenfalls pressavdelning.
Vattenfall fick kalla in extra tekniker under kvällen för att påskynda felsökningen. Totalt var det sju tekniker på plats och terrängen gjorde också sitt att det tog längre tid.
– Det är en lång sträcka med ledningar som ska sökas av i områden av skog och träd där teknikerna går till fots, säger Heidi Stenström.
Men Annette Kairenius och familj hittade andra lösningar och lyckades laga mat ändå.
– Vi var så glada att vi hade grillen ute och kunde köra den på gasolen, och med gasolbrännare kunde vi koka potatis och pasta.
Känner du ilska mot elleverantören?
– Nej, vad ska man göra, säger hon.
Enligt Vattenfall får alla som varit utan ström i fyra timmar 500 kronor i ersättning. Därefter ersätts drabbade efter tidsintervall där avbrottsersättningen för 12-24 timmar är 12,5 procent av den årliga elnätskostnaden, dock lägst 1 000 kronor. "Om avbrottsersättningen inte täcker kundens kostnader kan kunden ha rätt till skadestånd för den resterande delen", skriver Vattenfall.