Vid 17-tiden på söndagen gick strömmen hos 111 hushåll i Järlåsatrakten utanför Uppsala. Det skulle bli ett långdraget strömavbrott – först vid 20-tiden på måndagskvällen meddelade Vattenfall att deras tekniker hade lokaliserat felet. Då hade hälften av de drabbade fått strömmen tillbaka, och resten kunde räkna med att få tillbaks den inom en halvtimme.
– Det var en gren som hade fastnat uppe på en elledning, den gick inte att se från marken, säger Heidi Stenström på Vattenfalls pressavdelning.
Det är anledningen till att det tog så lång tid att hitta orsaken till avbrottet, i kombination med att det drabbade området har äldre nät, enligt Heidi Stenström.
Extra tekniker kallades in under måndagskvällen för att hjälpa till att hitta felet. I arbetet tog de bland annat bort träd på ledningarna och sökte vid en kabel som låg under mark.
Det är lång tid att vara utan ström i över ett dygn?
– Verkligen, det är inte optimalt. Men teknikerna gör vad de kan för att lösa problemet så fort som möjligt, säger Heidi Stenström.