Texten har uppdaterats.
De rödgrönas (S, V, MP) budget väntas gå igenom vid omröstningen i december, eftersom Utvecklingspartiet demokraterna (UP) ingått ett avtal med styret där de lovar att stötta deras budget.
Men som brukligt lägger oppositionspartierna ändå fram sina skuggbudgetar, för att visa hur de skulle ha använt skattepengarna om de vunnit valet. Nu har Alliansen (M, KD, L, C) presenterat sin gemensamma budget för 2023.
I den finns pengar över, åtminstone den närmsta tiden. Detta eftersom allianspartierna enats om att skrota planerna på att bygga spårväg i Uppsala. Av den anledningen kan de budgetera 20 miljoner kronor för kostnader kopplade till fyrspårsavtalet, jämfört med de rödgrönas 67, 4 miljoner.
Alliansen har dock inte budgeterat för något alternativ, trots att en utbyggd kollektivtrafik ingår i avtalet med staten som ska ge Uppsala de efterlängtade fyra spåren till Stockholm. Först 2024 finns 2,5 miljoner vikta åt en utredning av ett alternativ till spårvagnarna.
Men alliansen menar ändå att de kommer att säkra fyrspårsavtalet med staten, och hänvisar till statsminister Ulf Kristerssons (M) Uppsalabesök i somras då han lovade att tågspåren ska börja byggas ut den här mandatperioden.
– Vi kommer att hålla Ulf Kristersson vid det löftet, säger nya kommunalrådet Sofia Andersson (M).
Alliansen frigör sig tillfälligt från kostnader för kollektivtrafik, alltså. Men det är ändå kärva tider som väntar.
– Vi behöver prioritera skattebetalarnas pengar och fokusera på välfärdens kärna: skola och omsorg, säger Almerfors.
Därför höjer de bland annat det generella grundbeloppet samt satsar 10 miljoner på barn i utanförskap. Inom äldreomsorgen vill alliansen utöka LOV, lagen om valfrihet, som bland annat öppnar för fler privata alternativ till kommunens äldreboenden och hemtjänst.
Besparingar sker samtidigt bland exempelvis kommunens administrationskostnader – med 70 miljoner fram till 2025. Och så siktar man på "en mer effektiv klimatpolitik" för att nå målet att Uppsala ska bli utsläppsneutralt 2030.
– De två stora utsläppsbovarna är transport och energiförsörjning. Energibehovet i kommunen väntas vara fördubblat 2025, och därför är det viktigt att inte ställa fossilfria alternativ mot varandra, säger Ehsan Nasari (C).
Alliansen föreslår en bibehållen skattesats 2023 men en sänkning med 30 öre 2024 och 2025.