Hawjin Shamer, kammaråklagare vid riksenheten mot korruption, har under de senast två åren arbetat med fyra förundersökningar om mutor vid besiktningsföretag. I de fyra ärendena misstänks sammanlagt 37 personer för att ha lämnat eller tagit mutor.
– Såvitt jag vet har det inom bilbranschen inte tidigare uppdagats muthärvor av detta slag med så många inblandade, säger Hawjin Shamer.
Det har visserligen förekommit domar om mutbrott och osant intygande vid besiktningsföretag, men då har åtalen riktats mot enskilda individer, inte mot grupper av personer. Hur vanligt det är med mutor inom bilbesiktningen är oklart.
Två av de ärenden som Hawjin Shamer utrett har kopplingar till varandra, vilket tyder på att fusket varit organiserat. I den ena utredningen ska en besiktningstekniker i Skåne ha fått en lista på bilar och blivit ombedd att utfärda godkända protokoll för dem. Teknikern är åtalad för att mot betalning ha utfärdat protokollen utan att bilarna varit på stationen.
Det anmärkningsvärda är att en av bilarna på beställningslistan i Skåne senare dök upp för besiktning i Örebrotrakten. En polisutredning inleddes mot den utpekade besiktningsstationen i Örebro-regionen och då avslöjades flera misstänkta mutbrott.
Hawjin Shamer påpekar att vissa bilar i mutärendena godkänts på felaktiga grunder, med allt vad det kan medföra av faror för trafikanterna.
– Lämnas en muta till en besiktningsman i samband med besiktning så ligger det ju i farans riktning att fordonen annars inte skulle ha godkänts eller att de överhuvudtaget inte varit föremål för besiktning. Det är oroväckande att det ute på vägarna kan finnas fordon som kanske knappt är i körbart skick, säger hon.
Hur stort problem det är för trafiksäkerheten vet ingen. I till exempel Uppsalaärendet misstänkte Besikta besiktningsfusk för ett 80-tal bilar men om de var trafikfarliga är oklart eftersom polisutredningen främst gällde mutbrott och inte trafiksäkerhetsfrågor.
Hawjin Shamer menar att det är för enkelt för besiktningstekniker att fuska och till exempel godkänna fordon utan att dessa varit på stationen.
– En del företag har infört rutinen att alla bilar som besiktigas ska fotograferas på stationer. Men det görs av teknikern. Min uppfattning är att det behövs en ytterligare kontrollfunktion som garanterar att fotograferingen verkligen blir utförd.