Åklagaren: "Vi har inte sett såna här härvor tidigare"

Omfattande mutbrott inom bilbesiktningen verkar vara ett nytt fenomen. En åklagare som arbetat med flera utredningar efterlyser bättre kontroller vid besiktningsföretagen.

Bilmålvakter är en kategori som kan vilja muta besiktningstekniker, säger aktörer som UNT talat med. Bilmålvakter kör inte bilarna utan står bara som ägare på papperet på uppdrag av de riktiga ägarna som vill undkomma p-böter mm.

Bilmålvakter är en kategori som kan vilja muta besiktningstekniker, säger aktörer som UNT talat med. Bilmålvakter kör inte bilarna utan står bara som ägare på papperet på uppdrag av de riktiga ägarna som vill undkomma p-böter mm.

Foto: Peter Krikortz

Uppsala2023-05-08 16:30

Hawjin Shamer, kammaråklagare vid riksenheten mot korruption, har under de senast två åren arbetat med fyra förundersökningar om mutor vid besiktningsföretag. I de fyra ärendena misstänks sammanlagt 37 personer för att ha lämnat eller tagit mutor.

undefined
Kammaråklagare Hawjin Shamer vid Riksenheten mot korruption har utrett flera ärenden med misstankar om mutor vid fordonsbesiktningar.

– Såvitt jag vet har det inom bilbranschen inte tidigare uppdagats muthärvor av detta slag med så många inblandade, säger Hawjin Shamer.

Det har visserligen förekommit domar om mutbrott och osant intygande vid besiktningsföretag, men då har åtalen riktats mot enskilda individer, inte mot grupper av personer. Hur vanligt det är med mutor inom bilbesiktningen är oklart.

undefined
Numera fotograferar besiktningsföretagen fordonen inne på stationen som bevis för att de varit på plats. Det är en rutin men inget krav.

Två av de ärenden som Hawjin Shamer utrett har kopplingar till varandra, vilket tyder på att fusket varit organiserat. I den ena utredningen ska en besiktningstekniker i Skåne ha fått en lista på bilar och blivit ombedd att utfärda godkända protokoll för dem. Teknikern är åtalad för att mot betalning ha utfärdat protokollen utan att bilarna varit på stationen.

Det anmärkningsvärda är att en av bilarna på beställningslistan i Skåne senare dök upp för besiktning i Örebrotrakten. En polisutredning inleddes mot den utpekade besiktningsstationen i Örebro-regionen och då avslöjades flera misstänkta mutbrott.

undefined
Bilmålvakter är en kategori som kan vilja muta besiktningstekniker, säger aktörer som UNT talat med. Bilmålvakter kör inte bilarna utan står bara som ägare på papperet på uppdrag av de riktiga ägarna som vill undkomma p-böter mm.

Hawjin Shamer påpekar att vissa bilar i mutärendena godkänts på felaktiga grunder, med allt vad det kan medföra av faror för trafikanterna.

– Lämnas en muta till en besiktningsman i samband med besiktning så ligger det ju i farans riktning att fordonen annars inte skulle ha godkänts eller att de överhuvudtaget inte varit föremål för besiktning. Det är oroväckande att det ute på vägarna kan finnas fordon som kanske knappt är i körbart skick, säger hon.

undefined
Ingen vet hur vanligt det är att fordon godkänns på felaktiga grunder vid bilbesiktningen. Frågan är hur trafiksäkerheten påverkas. Arkivbild.

Hur stort problem det är för trafiksäkerheten vet ingen. I till exempel Uppsalaärendet misstänkte Besikta besiktningsfusk för ett 80-tal bilar men om de var trafikfarliga är oklart eftersom polisutredningen främst gällde mutbrott och inte trafiksäkerhetsfrågor.

Hawjin Shamer menar att det är för enkelt för besiktningstekniker att fuska och till exempel godkänna fordon utan att dessa varit på stationen.

– En del företag har infört rutinen att alla bilar som besiktigas ska fotograferas på stationer. Men det görs av teknikern. Min uppfattning är att det behövs en ytterligare kontrollfunktion som garanterar att fotograferingen verkligen blir utförd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!