Det var något konstigt med den där Volvon som kördes till Besiktas bilprovningsstation i Uppsala en aprildag 2021. För det första bodde bilägaren fem mil från Uppsala. Varför hade han kört sin Volvo så långt för besiktning när han kunde få sin bil kontrollerad på betydligt närmare håll?
Och för det andra: Varför hade han anlänt till Besikta redan klockan sex på morgonen, en och en halv timme innan stationen skulle öppna? Underligt var även att Volvoägaren blivit insläppt klockan sex av en man som jobbade med besiktning. Hade Volvoägaren chansat och hoppats att någon av en slump skulle vara där så tidigt?
Frågetecknen var många och i centrum stod en besiktningstekniker vi kan kalla Janne som jobbade på Besiktas station i Uppsala. Jannes chefer hade under en tid misstänkt att något inte stod rätt till och nu var det dags att ställa honom mot väggen.
Att Janne jobbat övertid på eget bevåg och släppt in Volvoägaren före ordinarie öppningstid var i sig mot reglerna. Men det fanns betydligt värre saker att konfrontera honom med.
Alla anställda hade informerats om att det var strikt förbjudet att kontrollera fordon åt vänner och bekanta. Men cheferna på Besikta hade fått veta att Volvoägaren var en kompis till Janne.
I den rapport som cheferna upprättade efter mötet står det att Janne först blev upprörd och spelade dum. Hur skulle han kunna veta varför Volvoägaren kommit så tidigt på morgonen? Han hade inget med honom att göra. Men efter en stund erkände han att det var en kompis och berättade även att Volvon förmodligen inte hade klarat en vanlig besiktning eftersom motorn byggts om.
Janne ställdes till svars för en rad ifrågasatta besiktningar. Det blev ett svettigt möte. Janne uppvisade "ett märkligt beteende då han växlade mellan skratt, ilska och tårar", skrev en av cheferna och beskrev mötet som ett av de konstigaste han varit med om.
Enligt chefernas rapport erkände Janne bland annat att han besiktigat sin svärfars bil och dessutom för bara 119 kronor. Det var ett kraftigt underpris jämfört med den ordinarie taxan på 425 kronor. Janne kallade det "släktrabatt" men berättade sedan att han var skyldig sin svärfar pengar och hade dragit av på priset för att minska skulden.
Under mötet ska Janne även ha medgett att han godkänt flera bilar, trots att de borde fått anmärkningar. Han bedyrade dock att det rörde sig om småsaker som inte äventyrade säkerheten, exempelvis ändringar i motorer eller färg på lampor.
Besikta, som inte misstänks för några felaktigheter, gjorde en internutredning som ger en mer allvarlig bild. Enligt den har Janne godkänt "kraftigt modifierade fordon som inte uppfyller gällande krav med påverkan på både trafiksäkerhet, skatteförhållande och miljö".
I utredningen står det att flera fordon registrerats som besiktigade, trots att de "med mycket stor sannolikhet" aldrig ens varit på plats vid stationen i Uppsala.
– Vi misstänker att det rör sig om drygt 80 fordon som besiktigats felaktigt, säger Magnus Moberg, teknisk direktör på Besikta.
Företagets onda aningar mot Janne började med rykten om att han ibland hade besiktigat fordon till rejäla underpriser. När saken undersöktes visade det sig alltså att rabatter getts till närstående. Dessutom hade flera av besiktningarna betalats med Jannes kontokort, vilket också framstod som märkligt.
Besikta, som är Sveriges största företag för fordonsbesiktning, gjorde en polisanmälan. Polisen tog vid och granskade en rad besiktningar som gjorts av Janne. Ett exempel gäller en bekant till Janne som bor i Österbybruk.
Hans bil besiktigades av Janne i Uppsala trots att det fanns stationer på närmare håll. Han swishade 1 000 kronor till Janne som godkände fordonet och betalade in 199 kronor till företaget. Mannen från Österbybruk misstänks ha mutat Janne.
Som UNT tidigare rapporterat ledde polisutredningen till att Janne i vintras åtalades för grovt mutbrott. Åtalet gäller även grovt tjänstefel eftersom han påstås ha godkänt fordon som ägdes av närstående, vilket innebär jäv. Dessutom har åklagaren valt ut fem bilägare som åtalats för att ha mutat Janne.
Samtliga fem män som anklagas för givande av muta förnekar brott. Det är fastställt att de swishat Janne mellan 500 och 1 300 kronor i anslutning till att han kontrollerat deras fordon. Men de medåtalade männen har uppgett att det inte alls rört sig om mutor. Istället har de sagt att det varit betalningar för till exempel prylar de köpt av Janne på privat basis.
Att Janne besiktigat fordon som ägdes av släktingar eller bekanta har enligt dem varit ren slump. De hävdar att andra personer kört deras bilar till stationen och att de inte känt till att Janne sedan utförde kontrollerna.
I samband med att de utpekade bilägarna swishat Janne har han betalat mindre belopp till besiktningsföretaget efter att ha kontrollerat bilägarnas fordon. Det har inom företaget registrerats som betalningar för de genomförda kontrollerna. Polisutredningen visar att Janne har betalat in pengar till företaget vid 33 tillfällen.
Enligt Jannes advokat Eva Glimstedt Torslow har inbetalningarna inte gjorts för att dölja att han stoppat pengar i egen ficka vid besiktningarna. Istället finns en naturlig förklaring, menar hon.
– Han har i några fall mottagit kontant betalning av trovärdiga, mest äldre människor vid besiktning och dragit sitt eget kort för betalning för att ge bra service åt kunderna. Detta hade min klient tidigare fått godkänt av sin arbetsgivare, som senare förnekade sitt godkännande och gjorde polisanmälan, uppger Eva Glimstedt Torslow.
När Janne konfronterades av sina chefer medgav han alltså flera oegentligheter. I efterhand har han dock tagit tillbaka uppgifterna och förnekar nu brott. Janne, som är bosatt i Uppsalatrakten, är tidigare dömd för småbrott.
De påstådda brotten vid Besikta ska ha inträffat 2019-2021 och rättegången mot de sex åtalade är inplanerad i höst.
En viktig fråga är om det far runt trafikfarliga bilar till följd av de påstådda oegentligheterna i Uppsala. Eftersom den åtalade teknikern fick sluta 2021 finns knappast den risken, menar Magnus Moberg.
– Personbilar ska besiktigas med 14 månaders intervall. De fordon som den här personen godkänt har sedan länge kallats in för nya kontroller. De har då blivit besiktigade på nytt eller fått körförbud på grund av utebliven besiktning, framhåller Magnus Moberg.