Uppsalaexpert: AI-roboten kan bli en tillgång i skolan

AI-roboten Chat GPT kan hjälpa elever att fuska. Men den kan också bli som en extralärare för elever – och en sekreterare för lärarna, menar Uppsalaforskaren Thomas Nygren: "Chat GPT ger nya möjligheter i skolan."

”AI ger oss info, säljer infon vidare och ser till att vi beter oss som vi gör. Vi måste förstå hur AI funkar och se till att inte bli skärmknarkande konsumenter”, säger Uppsalaprofessorn Thomas Nygren.

”AI ger oss info, säljer infon vidare och ser till att vi beter oss som vi gör. Vi måste förstå hur AI funkar och se till att inte bli skärmknarkande konsumenter”, säger Uppsalaprofessorn Thomas Nygren.

Foto: Elin Sandow

Uppsala2023-08-23 05:00

AI-roboten Chat GPT gör det busenkelt för elever att fuska, eftersom den på några sekunder skriver ihop en unik inlämningsuppgift i vilket ämne som helst. Som en konsekvens kommer Uppsalas lärare nu, som UNT berättat, att ha färre inlämningsuppgifter och ha fler prov i klassrummet.

undefined
Chat GPT besvarar blixtsnabbt frågor i alla ämnen, på valfritt språk. Det leder till nya möjligheter för elever att fuska på inlämningsuppgifter.

Men det vore väldigt olyckligt att bara se Chat GPT som en medbrottsling – rätt använd kan artificiell intelligens (AI) fungera lite som en mentor eller extralärare. Det anser Thomas Nygren, professor i didaktik ("läran om lärandet") vid Uppsala universitet som just nu skriver en bok i ämnet.

– Att inte fuska och att betygen ska vara rättvisa är en sak, och där behöver skolan och eleverna lära sig när tekniken ska stängas av. Men vi går ju inte främst i skolan för att skriva prov, utan för att lära oss saker. Och där ger Chat GPT goda möjligheter, säger han.

Hurdå?

– Förutsatt att skolan lärt ut vikten av källkritik kan Chat GPT vara ett bra sätt för elever att förstå fakta bättre och få den sammanfattad på ett enkelt sätt. De kan också använda den för att bolla idéer – man kan ställa frågor, få svar och frågor tillbaka – och få feedback på textutkast. I en stor klass är det ju svårt för läraren att hinna hjälpa alla elever med sådant.

undefined
Thomas Nygren skriver just nu en bok om hur AI kan användas i skolan.

Även skolpersonal kan ha stor nytta av Chat GPT. Thomas Nygren råder lärare att använda den "som en sekreterare eller assistent" som kan ta över en del tidskrävande administrativa sysslor.

– Om man till exempel vill ha ett diskussionsunderlag för eleverna kan man be Chat GPT att "sammanfatta den här artikeln med ett enkelt språk för elever i årskurs 6". Den är också bra på att exempelvis ta fram prov med flervalsfrågor, som är ganska krångligt att fixa själv.

Kunskap om AI är något som alla medborgare bör skaffa sig, säger Thomas Nygren. Inte minst är detta viktigt att lära ut i skolan eftersom dagens barn kommer att leva hela sina liv i en värld präglad av AI. Bland gemene man är kunskapen om AI än så länge rätt låg, menar han.

– Många tänker sig att AI har med robotar och framtiden att göra, typ en Terminator. Men AI är ju alla de här så kallade automatiska adaptiva systemen som finns överallt. I princip varenda teknisk sak som är kopplad till internet är AI-baserad.

undefined
För att hindra elever från att fuska med Chat GPT kommer Uppsalas skolor att ha färre inlämningsuppgifter och mer arbete i klassrummet.

Några exempel: På sociala medier får du upp inlägg utifrån vad du tidigare klickat på, Netflix rekommenderar serier utifrån vad du sett, nya robotdammsugare kan själva planera nästa rutt och moderna kylskåp kan föreslå måltider utifrån det som finns i kylen.

AI påverkar våra tankar och beteenden. En specialitet är att beräkna hur vi människor ska lägga maximalt med tid framför en skärm.

– AI gör det svårt för oss att se vissa saker, annat lätt. På så sätt håller den oss kvar och styr våra tankar. Vi måste förstå att AI är manipulativa, känslolösa maskiner. De har inget sunt förnuft och inget omdöme. Men AI är bra på annat.

undefined
Både på gymnasiet och i grundskolan i Uppsala inser man att Chat GPT kan användas för att lyfta lärandet.

I en AI-präglad värld blir vissa kunskaper och egenskaper viktigare, enligt Thomas Nygren. Det som behövs mer än kanske någonsin är långsamhet och eftertänksamhet, inte minst för att hantera falsk information. Men för att kunna reflektera behöver man först förstå världen och sig själv.

– Skolan kommer därför i framtiden att behöva fokusera på gamla hederliga ämneskunskaper, så att eleverna får en förståelse för omvärlden. Det i kombination med att reflektera, vara nyfiken och försöka hitta meningsskapande aktiviteter och egna mål blir centralt. Att vara så mycket människa som möjligt. Sånt som en AI inte kan.

undefined
”AI ger oss info, säljer infon vidare och ser till att vi beter oss som vi gör. Vi måste förstå hur AI funkar och se till att inte bli skärmknarkande konsumenter”, säger Uppsalaprofessorn Thomas Nygren.

Både på gymnasiet och i grundskolan i Uppsala ser man de potentiella vinsterna med Chat GPT. Olof Oskarsson, chef inom den kommunala grundskolan i Uppsala, tror precis som Thomas Nygren att AI-roboten kan användas lite som en privatlärare:

– Alla elever stöter på sånt som är svårt att förstå, och då kan man använda Chat GPT som en uppslagsbok anpassad efter en själv. Inte så att Chat GPT ska göra jobbet åt eleven, utan hjälpa eleven att nå kunskap snabbare. Då kan vi ju också utveckla och fördjupa undervisningen, säger han.

Nu i höst kommer alla Uppsalas kommunala grundskollärare att få en utbildning om Chat GPT. Farorna och möjligheterna med Chat GPT kommer också att vara huvudfokus det här läsåret i det särskilda lärarnätverk som finns i Uppsala och som är ett samarbete mellan skolorna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!