"Skriv en faktatext om solrosor som om den var skriven av en 13-Ă„ring."
Ge ordern till programmet Chat GPT och voilĂ : inom en halv minut har du det du begĂ€rt. Perfekt för en elev som inte orkar knĂ„pa ihop inlĂ€mningsuppgiften sjĂ€lv â förutom dĂ„ att eleven inte lĂ€r sig nĂ„got.
Sedan Chat GPT lanserades vid Ärsskiftet har den varit ett stort samtalsÀmne pÄ Uppsalas skolor. Det uppger Olof Oskarsson, omrÄdeschef för de kommunala skolorna.
â Den nya tekniken fĂ„r en direkt pĂ„verkan pĂ„ skolorna, oavsett elevernas Ă„lder. Vi kommer nu att ha en dialog med Uppsalas skolor för att diskutera hur vi förhindrar fusk, sĂ€ger han.
Vad kan skolorna göra?
â Till exempel se till att klassiska prov och andra textuppgifter görs i klassrummet. SĂ„ Ă€r det redan i allt högre grad, men Chat GPT lĂ€r skynda pĂ„ utvecklingen.
Skolverkets nya rekommendation till lÀrare Àr att undvika inlÀmningsuppgifter om man inte kan "sÀkerstÀlla tillförlitligheten i innehÄllet". Att lÄta elever jobba i grupprum eller göra skolarbete hemma kommer alltsÄ inte att funka, Ätminstone inte om det Àr betygsgrundande.
PÄ ValsÀtraskolan hade lÀrarna i vÄras ett seminarium för att lÀra sig mer om den nya tekniken.
â Det har alltid gĂ„tt att fuska, och som lĂ€rare har man ju kunnat se pĂ„ sprĂ„ket nĂ€r en elev fĂ„tt hjĂ€lp av exempelvis en förĂ€lder. Med Chat GPT blir fuskandet Ă€nnu enklare, konstaterar Tove Fraurud, högstadielĂ€rare i svenska och spanska.
Men hon menar att Àven fusk med Chat GPT gÄr att avslöja, sÀrskilt om man som lÀrare kÀnner sina elever. Hennes kollega, SO-lÀraren Tomas Laine, hÄller med. I vÄras var det uppenbart att nÄgra av hans elever tagit hjÀlp av AI-roboten i en inlÀmningsuppgift.
â Det mĂ€rktes tydligt bĂ„de i ordval och sĂ€tt att sammanfatta. NĂ€r jag frĂ„gade eleverna sa de direkt att de anvĂ€nt Chat GPT, som ett sĂ€tt att samla fakta, sĂ€ger han.
En annan utmaning med Chat GPT handlar om kÀllkritik. Plötsligt behöver ju eleverna inte sjÀlva söka information pÄ internet och vÀrdera kÀllorna.
â DĂ€rför mĂ„ste vi nu lĂ€ra eleverna att vara kritiska till Chat GPT: varifrĂ„n kommer den fakta som roboten samlat ihop och kan man lita pĂ„ den? sĂ€ger Tomas Laine.
Det paradoxala Àr att Chat GPT kan göra skolan mindre digital. Tove Fraurud spÄr att man i undervisningen kommer att anvÀnda sig mer av traditionella lÀroböcker och att eleverna oftare kommer att fÄ skriva prov och inlÀmningsuppgifter för hand.
â BĂ„de för att det inte gĂ„r att fuska lika lĂ€tt dĂ„ och för att forskning visar att det finns mĂ„nga fördelar för inlĂ€rningen med att skriva för hand, sĂ€ger hon.
Ăven Christine Kastner Johnson, chef för Uppsalas kommunala gymnasieskolor, anar en analog trend:
â Jag tror att en del lĂ€rare kommer att gĂ„ tillbaka mer till penna och papper.
Precis som grundskolorna rustar sig stans gymnasieskolor för den nya AI-tekniken.
â Det behövs ett aktivt arbete ute pĂ„ skolorna för att vi ska kunna vara sĂ€kra pĂ„ att ungdomarna gjort uppgifterna sjĂ€lva, sĂ€ger Christine Kastner Johnson.
SÄ det stora gymnasiearbetet i trean gÄr exempelvis inte att göra hemifrÄn?
â Precis. Men pĂ„ nĂ„gra skolor sker redan det mesta arbetet i klassrummet. För om vi ska vara Ă€rliga har vi ju inte heller tidigare kunnat vara sĂ€kra pĂ„ att eleven gjort allt sjĂ€lv. HĂ€r i Uppsala har vi mĂ„nga ambitiösa förĂ€ldrar som vill att barnen ska fĂ„ höga betyg och hjĂ€lper till lite för mycket.