"Skriv en faktatext om solrosor som om den var skriven av en 13-åring."
Ge ordern till programmet Chat GPT och voilà: inom en halv minut har du det du begärt. Perfekt för en elev som inte orkar knåpa ihop inlämningsuppgiften själv – förutom då att eleven inte lär sig något.
Sedan Chat GPT lanserades vid årsskiftet har den varit ett stort samtalsämne på Uppsalas skolor. Det uppger Olof Oskarsson, områdeschef för de kommunala skolorna.
– Den nya tekniken får en direkt påverkan på skolorna, oavsett elevernas ålder. Vi kommer nu att ha en dialog med Uppsalas skolor för att diskutera hur vi förhindrar fusk, säger han.
Vad kan skolorna göra?
– Till exempel se till att klassiska prov och andra textuppgifter görs i klassrummet. Så är det redan i allt högre grad, men Chat GPT lär skynda på utvecklingen.
Skolverkets nya rekommendation till lärare är att undvika inlämningsuppgifter om man inte kan "säkerställa tillförlitligheten i innehållet". Att låta elever jobba i grupprum eller göra skolarbete hemma kommer alltså inte att funka, åtminstone inte om det är betygsgrundande.
På Valsätraskolan hade lärarna i våras ett seminarium för att lära sig mer om den nya tekniken.
– Det har alltid gått att fuska, och som lärare har man ju kunnat se på språket när en elev fått hjälp av exempelvis en förälder. Med Chat GPT blir fuskandet ännu enklare, konstaterar Tove Fraurud, högstadielärare i svenska och spanska.
Men hon menar att även fusk med Chat GPT går att avslöja, särskilt om man som lärare känner sina elever. Hennes kollega, SO-läraren Tomas Laine, håller med. I våras var det uppenbart att några av hans elever tagit hjälp av AI-roboten i en inlämningsuppgift.
– Det märktes tydligt både i ordval och sätt att sammanfatta. När jag frågade eleverna sa de direkt att de använt Chat GPT, som ett sätt att samla fakta, säger han.
En annan utmaning med Chat GPT handlar om källkritik. Plötsligt behöver ju eleverna inte själva söka information på internet och värdera källorna.
– Därför måste vi nu lära eleverna att vara kritiska till Chat GPT: varifrån kommer den fakta som roboten samlat ihop och kan man lita på den? säger Tomas Laine.
Det paradoxala är att Chat GPT kan göra skolan mindre digital. Tove Fraurud spår att man i undervisningen kommer att använda sig mer av traditionella läroböcker och att eleverna oftare kommer att få skriva prov och inlämningsuppgifter för hand.
– Både för att det inte går att fuska lika lätt då och för att forskning visar att det finns många fördelar för inlärningen med att skriva för hand, säger hon.
Även Christine Kastner Johnson, chef för Uppsalas kommunala gymnasieskolor, anar en analog trend:
– Jag tror att en del lärare kommer att gå tillbaka mer till penna och papper.
Precis som grundskolorna rustar sig stans gymnasieskolor för den nya AI-tekniken.
– Det behövs ett aktivt arbete ute på skolorna för att vi ska kunna vara säkra på att ungdomarna gjort uppgifterna själva, säger Christine Kastner Johnson.
Så det stora gymnasiearbetet i trean går exempelvis inte att göra hemifrån?
– Precis. Men på några skolor sker redan det mesta arbetet i klassrummet. För om vi ska vara ärliga har vi ju inte heller tidigare kunnat vara säkra på att eleven gjort allt själv. Här i Uppsala har vi många ambitiösa föräldrar som vill att barnen ska få höga betyg och hjälper till lite för mycket.