AI-roboten kan göra Uppsalas skolor mindre digitala

Den nya AI-roboten Chat GPT tvingar Uppsalas skolor att tĂ€nka om. För att minska risken för fusk vĂ€ntar nu fĂ€rre hemuppgifter, mer jobb i klassrummet och mer handskrivning – bĂ„de pĂ„ gymnasiet och i grundskolan.

AI-roboten Chat GPT gör det enklare för eleverna att fuska. Den riskerar ocksÄ att göra eleverna sÀmre pÄ att sjÀlva söka pÄ internet och att vÀrdera kÀllor, sÀger Tomas Laine och Tove Fraurud, lÀrare pÄ ValsÀtraskolan.

AI-roboten Chat GPT gör det enklare för eleverna att fuska. Den riskerar ocksÄ att göra eleverna sÀmre pÄ att sjÀlva söka pÄ internet och att vÀrdera kÀllor, sÀger Tomas Laine och Tove Fraurud, lÀrare pÄ ValsÀtraskolan.

Foto: Elin Sandow

Uppsala2023-08-17 05:00

"Skriv en faktatext om solrosor som om den var skriven av en 13-Ă„ring."

Ge ordern till programmet Chat GPT och voilĂ : inom en halv minut har du det du begĂ€rt. Perfekt för en elev som inte orkar knĂ„pa ihop inlĂ€mningsuppgiften sjĂ€lv – förutom dĂ„ att eleven inte lĂ€r sig nĂ„got.

undefined
Att sitta och arbeta i grupprum lÀr bli mer ovanligt eftersom lÀraren mÄste ha koll pÄ att eleverna gör arbetet sjÀlva.

Sedan Chat GPT lanserades vid Ärsskiftet har den varit ett stort samtalsÀmne pÄ Uppsalas skolor. Det uppger Olof Oskarsson, omrÄdeschef för de kommunala skolorna.

– Den nya tekniken fĂ„r en direkt pĂ„verkan pĂ„ skolorna, oavsett elevernas Ă„lder. Vi kommer nu att ha en dialog med Uppsalas skolor för att diskutera hur vi förhindrar fusk, sĂ€ger han.

Vad kan skolorna göra?

– Till exempel se till att klassiska prov och andra textuppgifter görs i klassrummet. SĂ„ Ă€r det redan i allt högre grad, men Chat GPT lĂ€r skynda pĂ„ utvecklingen.

undefined
NÀr höstterminen nu drar igÄng kommer ValsÀtraskolan och övriga skolor att se över undervisning och prov för att minska risken för fusk med Chat GPT.

Skolverkets nya rekommendation till lÀrare Àr att undvika inlÀmningsuppgifter om man inte kan "sÀkerstÀlla tillförlitligheten i innehÄllet". Att lÄta elever jobba i grupprum eller göra skolarbete hemma kommer alltsÄ inte att funka, Ätminstone inte om det Àr betygsgrundande.

PÄ ValsÀtraskolan hade lÀrarna i vÄras ett seminarium för att lÀra sig mer om den nya tekniken.

– Det har alltid gĂ„tt att fuska, och som lĂ€rare har man ju kunnat se pĂ„ sprĂ„ket nĂ€r en elev fĂ„tt hjĂ€lp av exempelvis en förĂ€lder. Med Chat GPT blir fuskandet Ă€nnu enklare, konstaterar Tove Fraurud, högstadielĂ€rare i svenska och spanska.

undefined
AI-roboten Chat GPT gör det enklare för eleverna att fuska. Den riskerar ocksÄ att göra eleverna sÀmre pÄ att sjÀlva söka pÄ internet och att vÀrdera kÀllor, sÀger Tomas Laine och Tove Fraurud, lÀrare pÄ ValsÀtraskolan.

Men hon menar att Àven fusk med Chat GPT gÄr att avslöja, sÀrskilt om man som lÀrare kÀnner sina elever. Hennes kollega, SO-lÀraren Tomas Laine, hÄller med. I vÄras var det uppenbart att nÄgra av hans elever tagit hjÀlp av AI-roboten i en inlÀmningsuppgift.

– Det mĂ€rktes tydligt bĂ„de i ordval och sĂ€tt att sammanfatta. NĂ€r jag frĂ„gade eleverna sa de direkt att de anvĂ€nt Chat GPT, som ett sĂ€tt att samla fakta, sĂ€ger han.

undefined
Det Àr inte som att skolorna börjar pÄ noll i kampen mot fusk. Uppsala kommun har ett digitalt system som lÀrarna kan lÄsa nÀr man inte vill att eleverna ska komma ut pÄ internet.

En annan utmaning med Chat GPT handlar om kÀllkritik. Plötsligt behöver ju eleverna inte sjÀlva söka information pÄ internet och vÀrdera kÀllorna.

– DĂ€rför mĂ„ste vi nu lĂ€ra eleverna att vara kritiska till Chat GPT: varifrĂ„n kommer den fakta som roboten samlat ihop och kan man lita pĂ„ den? sĂ€ger Tomas Laine.

undefined
"Jag tror att eleverna kommer att fÄ skriva mer för hand. Kanske blir det ocksÄ fler muntliga prov. Om man har ett varierat arbetssÀtt fÄr man ett brett underlag över vad eleven faktiskt kan", sÀger lÀraren Tove Fraurud.

Det paradoxala Àr att Chat GPT kan göra skolan mindre digital. Tove Fraurud spÄr att man i undervisningen kommer att anvÀnda sig mer av traditionella lÀroböcker och att eleverna oftare kommer att fÄ skriva prov och inlÀmningsuppgifter för hand.

– BĂ„de för att det inte gĂ„r att fuska lika lĂ€tt dĂ„ och för att forskning visar att det finns mĂ„nga fördelar för inlĂ€rningen med att skriva för hand, sĂ€ger hon.

Även Christine Kastner Johnson, chef för Uppsalas kommunala gymnasieskolor, anar en analog trend:

– Jag tror att en del lĂ€rare kommer att gĂ„ tillbaka mer till penna och papper.

undefined
"Jag tror att en del lÀrare kommer att gÄ tillbaka mer till papper och penna", sÀger Christine Kastner Johnson, chef för den kommunala gymnasieskolan.

Precis som grundskolorna rustar sig stans gymnasieskolor för den nya AI-tekniken.

– Det behövs ett aktivt arbete ute pĂ„ skolorna för att vi ska kunna vara sĂ€kra pĂ„ att ungdomarna gjort uppgifterna sjĂ€lva, sĂ€ger Christine Kastner Johnson.  

SÄ det stora gymnasiearbetet i trean gÄr exempelvis inte att göra hemifrÄn?

– Precis. Men pĂ„ nĂ„gra skolor sker redan det mesta arbetet i klassrummet. För om vi ska vara Ă€rliga har vi ju inte heller tidigare kunnat vara sĂ€kra pĂ„ att eleven gjort allt sjĂ€lv. HĂ€r i Uppsala har vi mĂ„nga ambitiösa förĂ€ldrar som vill att barnen ska fĂ„ höga betyg och hjĂ€lper till lite för mycket.

Chat GPT

Chat GPT Ă€r en textrobot som har lĂ€rt sig konversera genom att analysera enorma mĂ€ngder texter frĂ„n internet. 

Chat GPT kan producera svar pÄ i princip vilken frÄga som helst, pÄ valfritt sprÄk, och Àr fri att anvÀnda för alla som skapar ett konto (som Àr gratis).

Chat GPT skapades av företaget Open AI, som sÀger sig vilja utveckla artificiell intelligens som kommer hela mÀnskligheten till gagn. Microsoft har investerat mÄnga miljarder i Open AI och har integrerat Chat GPT i söktjÀnsten Bing.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!