AI-roboten kan göra Uppsalas skolor mindre digitala

Den nya AI-roboten Chat GPT tvingar Uppsalas skolor att tänka om. För att minska risken för fusk väntar nu färre hemuppgifter, mer jobb i klassrummet och mer handskrivning – både på gymnasiet och i grundskolan.

AI-roboten Chat GPT gör det enklare för eleverna att fuska. Den riskerar också att göra eleverna sämre på att själva söka på internet och att värdera källor, säger Tomas Laine och Tove Fraurud, lärare på Valsätraskolan.

AI-roboten Chat GPT gör det enklare för eleverna att fuska. Den riskerar också att göra eleverna sämre på att själva söka på internet och att värdera källor, säger Tomas Laine och Tove Fraurud, lärare på Valsätraskolan.

Foto: Elin Sandow

Uppsala2023-08-17 05:00

"Skriv en faktatext om solrosor som om den var skriven av en 13-åring."

Ge ordern till programmet Chat GPT och voilà: inom en halv minut har du det du begärt. Perfekt för en elev som inte orkar knåpa ihop inlämningsuppgiften själv – förutom då att eleven inte lär sig något.

undefined
Att sitta och arbeta i grupprum lär bli mer ovanligt eftersom läraren måste ha koll på att eleverna gör arbetet själva.

Sedan Chat GPT lanserades vid årsskiftet har den varit ett stort samtalsämne på Uppsalas skolor. Det uppger Olof Oskarsson, områdeschef för de kommunala skolorna.

– Den nya tekniken får en direkt påverkan på skolorna, oavsett elevernas ålder. Vi kommer nu att ha en dialog med Uppsalas skolor för att diskutera hur vi förhindrar fusk, säger han.

Vad kan skolorna göra?

– Till exempel se till att klassiska prov och andra textuppgifter görs i klassrummet. Så är det redan i allt högre grad, men Chat GPT lär skynda på utvecklingen.

undefined
När höstterminen nu drar igång kommer Valsätraskolan och övriga skolor att se över undervisning och prov för att minska risken för fusk med Chat GPT.

Skolverkets nya rekommendation till lärare är att undvika inlämningsuppgifter om man inte kan "säkerställa tillförlitligheten i innehållet". Att låta elever jobba i grupprum eller göra skolarbete hemma kommer alltså inte att funka, åtminstone inte om det är betygsgrundande.

På Valsätraskolan hade lärarna i våras ett seminarium för att lära sig mer om den nya tekniken.

– Det har alltid gått att fuska, och som lärare har man ju kunnat se på språket när en elev fått hjälp av exempelvis en förälder. Med Chat GPT blir fuskandet ännu enklare, konstaterar Tove Fraurud, högstadielärare i svenska och spanska.

undefined
AI-roboten Chat GPT gör det enklare för eleverna att fuska. Den riskerar också att göra eleverna sämre på att själva söka på internet och att värdera källor, säger Tomas Laine och Tove Fraurud, lärare på Valsätraskolan.

Men hon menar att även fusk med Chat GPT går att avslöja, särskilt om man som lärare känner sina elever. Hennes kollega, SO-läraren Tomas Laine, håller med. I våras var det uppenbart att några av hans elever tagit hjälp av AI-roboten i en inlämningsuppgift.

– Det märktes tydligt både i ordval och sätt att sammanfatta. När jag frågade eleverna sa de direkt att de använt Chat GPT, som ett sätt att samla fakta, säger han.

undefined
Det är inte som att skolorna börjar på noll i kampen mot fusk. Uppsala kommun har ett digitalt system som lärarna kan låsa när man inte vill att eleverna ska komma ut på internet.

En annan utmaning med Chat GPT handlar om källkritik. Plötsligt behöver ju eleverna inte själva söka information på internet och värdera källorna.

– Därför måste vi nu lära eleverna att vara kritiska till Chat GPT: varifrån kommer den fakta som roboten samlat ihop och kan man lita på den? säger Tomas Laine.

undefined
"Jag tror att eleverna kommer att få skriva mer för hand. Kanske blir det också fler muntliga prov. Om man har ett varierat arbetssätt får man ett brett underlag över vad eleven faktiskt kan", säger läraren Tove Fraurud.

Det paradoxala är att Chat GPT kan göra skolan mindre digital. Tove Fraurud spår att man i undervisningen kommer att använda sig mer av traditionella läroböcker och att eleverna oftare kommer att få skriva prov och inlämningsuppgifter för hand.

– Både för att det inte går att fuska lika lätt då och för att forskning visar att det finns många fördelar för inlärningen med att skriva för hand, säger hon.

Även Christine Kastner Johnson, chef för Uppsalas kommunala gymnasieskolor, anar en analog trend:

– Jag tror att en del lärare kommer att gå tillbaka mer till penna och papper.

undefined
"Jag tror att en del lärare kommer att gå tillbaka mer till papper och penna", säger Christine Kastner Johnson, chef för den kommunala gymnasieskolan.

Precis som grundskolorna rustar sig stans gymnasieskolor för den nya AI-tekniken.

– Det behövs ett aktivt arbete ute på skolorna för att vi ska kunna vara säkra på att ungdomarna gjort uppgifterna själva, säger Christine Kastner Johnson.  

Så det stora gymnasiearbetet i trean går exempelvis inte att göra hemifrån?

– Precis. Men på några skolor sker redan det mesta arbetet i klassrummet. För om vi ska vara ärliga har vi ju inte heller tidigare kunnat vara säkra på att eleven gjort allt själv. Här i Uppsala har vi många ambitiösa föräldrar som vill att barnen ska få höga betyg och hjälper till lite för mycket.

Chat GPT

Chat GPT är en textrobot som har lärt sig konversera genom att analysera enorma mängder texter från internet. 

Chat GPT kan producera svar på i princip vilken fråga som helst, på valfritt språk, och är fri att använda för alla som skapar ett konto (som är gratis).

Chat GPT skapades av företaget Open AI, som säger sig vilja utveckla artificiell intelligens som kommer hela mänskligheten till gagn. Microsoft har investerat många miljarder i Open AI och har integrerat Chat GPT i söktjänsten Bing.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!