I växande högar på Citymails nya kontor på Danmarksgatan har Uppsalabornas fakturor, tidningar, skolbetyg, förmånserbjudanden inför jul och en massa annat legat. I veckor.

Många av oss har inte haft en aning om vad vi borde fått. Som kollegan som fick panik när han kom hem från jobbet i tisdags. I den stora bunten innanför brevinkastet låg ett kuvert från inkasso. "Räkningen ska vara betald inom åtta dagar, annars lämnas ärendet över till Kronofogden" meddelades i brevet – som var daterat den 13 december. Inkassoföretaget hade redan stängt för dagen, så min kollega ägnade kvällen åt ångestfyllda tankar om att aldrig få ett banklån. Dagen därpå ordnade allt upp sig efter diverse telefonsamtal. Och självklart var förseningen hans eget fel, konstaterade han lite skamset. Räkningen borde ju ha betalats innan Citymails haveri drog igång.

Men inte är det lätt att hålla koll på alla räkningar i detta informationsproppade konsumtionssamhälle. Månadsräkningarna, som hyran, är rimliga att minnas. Men bilskatten? Att där i december-rejsets julstök komma ihåg att man minsann inte fått en avi från Transportstyrelsen – nja? En annan kollega fick i veckan både faktura och påminnelseavgift på en parkering i Göteborg. "Jag trodde dessutom att jag betalat med sms" konstaterade han.

Sedan UNT:s första artikel i söndags om postförseningarna har reaktionerna på mejl och telefon fullkomligen rasat in. Hundratals upprörda Uppsalabor har hört av sig, varav många fått påminnelseavgifter för räkningar som aldrig levererats. Aldrig under mina 16 år här på UNT har jag varit med om en sådan läsarstorm.

Så vad konsumentköplagen än säger – nämligen att vi ska ha koll på fakturor oavsett om de skickats ut eller inte – behöver de flesta av oss hjälp med påminnelser. De senaste veckorna visar hur viktigt det är att posten fungerar. Även i vår digitala tid.

Läs mer: "Post uteblev hela december"

Läs mer: "Postförseningar slår hårt mot många Uppsalabor"

Läs mer: "Citymails haveri ska nu granskas"