Resenärerna har tröttnat på tågstrulet: "Idiotiskt"

Resandet med Mälartåget från Uppsala till Gävle har minskat med tio procent. Nu kräver både resenärer och politiker krafttag. "MTR:s leverans är usel, nu måste vi agera", säger Jenny Lundström (MP).

Johanna Lill-Inger Karlsson har drabbats av tågförseningar på en timme tre gånger, och fick ersättningen på omkring 75 kronor för varje tillfälle. "75 kronor, det är ett skämt", säger hon.

Johanna Lill-Inger Karlsson har drabbats av tågförseningar på en timme tre gånger, och fick ersättningen på omkring 75 kronor för varje tillfälle. "75 kronor, det är ett skämt", säger hon.

Foto: Jeanina Santiago

Uppsala län2023-07-10 05:00

Nya siffror från Mälardalstrafik visar att sträckan Uppsala-Gävle som Mälartåg trafikerar tappar resenärer. Mellan oktober 2022 och maj 2023 har resenärerna på sträckan minskat med 10 procent, ett tapp på ungefär 27 000 påstigande.

– Jag pendlar själv och förstår att folk inte törs lita på sträckans tågtrafik längre. Många har bosatt sig här för att kunna tågpendla och inte vara beroende av bilen. Men nu är det färre avgångar och massor av inställda tåg, säger Jenny Lundström (MP), boende i Örbyhus och oppositionsråd i region Uppsala.

undefined
"Det har visat sig att MTR:s leverans är usel och nu måste vi agera. Det finns kraftfulla motåtgärder att ta till och MTR kan inte bara komma undan med att hänvisa till att allt snart blir allt bättre," säger oppositionsrådet Jenny Lundström (MP).

Tågen ska gå ungefär en gång i timmen, men på senare tid har flera avgångar ställts in. Då kan resenärerna behöva vänta flera timmar tills nästa tåg går.

Mats Elenäs är en av initiativtagarna till namninsamlingen "Stoppa tågkaoset!". Startskottet för initiativet kom den 2 juni, på studentdagen i Uppsala. Då var Mats Elenäs dotter inne i Uppsala för att gå på bio. Då ställdes, enligt honom, tre raka avgångar in sent på kvällen utan vidare förklaring. Dottern och kompisen gick hem tidigare från bion för att komma hem. Mats Elenäs kontaktade MTR med sitt missnöje, och var senare med och startade namninsamlingen.

– Jag tyckte att det var idiotiskt. Sämsta kvällen att ställa in tre avgångar. Så det gick inga tåg mellan 21 och midnatt och sedan skulle det gå ett tåg som var försenat 01.52. Jag ringde och ifrågasatte hur de kan göra så här och frågade hur min dotter skulle ta sig hem, säger Mats Elenäs.

undefined
Ulrika van Helvoort och Mats Elenäs är två av dem som har skapat en namninsamling för att få till förändring i tågtrafiken.

Kraven de ställer är enkla.

– Vi vill ha halvtimmestrafik och att tågen går. Sedan kan vi lägga ner FB-grupper och tjafs. Det är inte nödvändigt att MTR ska bort eller att några avtal ska upphävas, säger Ulrika van Helvoort, också en av initiativtagarna.

Det tar från deras vardagliga liv, där en glesare tågtidtabell leder till fler timmar på tågstationen, och färre timmar hemma. Det får även konsekvenser i folks arbetsliv.

– Jag jobbar på skola i Uppsala. Där är det tre kollegor som pendlar. Det har varit problem och rektorn har till och med hört av sig till MTR och skrivit i egenskap av arbetsgivare, säger Mats Elenäs.

– Vad kostar inställda operationer, inställda lektioner för skolor...? Hur mycket kostar det för privata företagare? Hur mycket pengar går åt för dem när deras anställda inte kommer i tid? säger Ulrika van Helvoort.

undefined
"Det värsta var när jag var på väg till en jobbintervju i Uppsala i april, tåget blev inställt, och nästa avgång skulle inte vara förrän en timme senare", säger Gävlebon Johanna Lill-Inger Karlsson, som pluggar i Uppsala.

Att MTR främst förklarar tågproblematiken med nationell lokförarbrist tycker aktionsgruppen är otillräckligt.

– När Upptåget stod för driften så fungerade det ju. Det var problem ibland men det var ändå halvtimmestrafik och det fungerade bra för det mesta. Då fanns det lokförare. Sedan har folk sagt upp sig när MTR tog över driften. Så det är en halvsanning egentligen att det inte finns lokförare, säger Mats Elenäs.

Kan ni inte anpassa er till färre avgångar då?

– Tanken med att de ändrade turtätheten var att tågen skulle bli mer tillförlitliga, att tågen skulle gå. Hade de gjort det så hade vi väl kunnat anpassa oss, men det har fortsatt med samma strul ändå, säger Mats Elenäs.

Arbetet med att utbilda lokförare är en del av MTR:s långsiktiga arbete för att åtgärda problemet. De arbetar också kortsiktigt, även om de menar att det är svårt.

– Vi är medvetna om att det har varit många inställda avgångar och det är klart att det är djupt beklagligt när resenärer drabbas på ett negativt sätt, säger MTR:s presschef Erik Söderberg.

undefined
Johanna Lill-Inger Karlsson har drabbats av tågförseningar på en timme tre gånger, och fick ersättningen på omkring 75 kronor för varje tillfälle. "75 kronor, det är ett skämt", säger hon.

Under tiden ska folk jobba i sommar och hela hösten. Vad har ni att säga till dem?

– Vi försöker lösa det här på olika sätt även på kort sikt. Vi försöker kalla in extrapersonal där det är möjligt och vi gör allt vi kan för att minska problemet. Det är en utmaning och ett nationellt problem, men vi gör alltid allt vi kan.

Regionen beställer era tjänster. Hur ser kontakten er emellan ut?

– Vi har regelbunden kontakt med Mälardalstrafik och regionpolitiker, en bra och tät dialog. Vi är såklart alla medvetna om situationen och är alla måna om att det ska fungera så bra som möjligt, säger Erik Söderberg.

Bolaget Mälardalstrafik ägs gemensamt av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Mälardalen. Mälartåg är deras varumärke. Cecilia Linder (M) är ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala. Hon har förståelse för namninsamlingen.

– Jag tycker det är helt fruktansvärt. Jag vet hur viktig vår kollektivtrafik är och Region Uppsala har egentligen en väldigt utvecklad kollektivtrafik. Jag är lika upprörd som dessa människor, säger hon.

– Men det är bra att människor engagerar sig. Jag har två roller i det här, dels är jag regionråd och dels sitter jag i styrelsen i Mälardalstrafik och vi har dagliga kontakter om det här. Eftersom det handlar om personalbrist så är det inte så mycket vi politiker kan göra. Men som beställare för Region Uppsala är vi jättemissnöjda, och som styrelsemedlem är jag också missnöjd.

undefined
Mälartåg, som MTR ansvarar för att köra, trafikerar fem linjer i Mälardalsregionen. En av dessa är Uppsala-Tierp-Gävle, där upprörda pendlare nu gått samman med en namninsamling för förändring i tågtrafiken.

Att häva avtalet med MTR är dock inte aktuellt, då det knappast löser problemet enligt Cecilia Linder.

Hon menar, likt MTR, att det är personalbristen som är grundbulten i problemet och liknar problemet vid det sjukvården upplevt under en längre tid.

– I grunden är det så här vi gör, all trafik är upphandlad. Region Uppsala har inga anställda i trafiken. All trafik sköts av andra och det har fungerat mer eller mindre bra. Det är ett samhällsproblem och det är likadant som i sjukvården där det är brist på sjuk- och undersköterskor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!