Representanter från Mälartåg, MTR och UL är just nu ute på en turné runt Mälardalen för att möta resenärer som påverkats av hösten och vinterns tågstrul. När UNT möter upp representanterna diskuterade man bland annat de bortagna avgångarna mellan Uppsala och Gävle som började gälla den 12 december. Det påverkar bland annat pendlare i Tierp. När UNT var på plats på stationen skulle tåget från Uppsala strax anlända – men det var försenat.
I kylan stod kollegorna Emma Hardevid och Sandra Navarro och längtar hem till Skutskär. De har påverkats negativt av den nya tabellen.
– Tåget som gick 5:19 passade mig jättebra. Nu funkar det inte alls. Antingen kommer jag för tidigt eller för sent till jobbet. Tack och lov har vi en arbetsgivare som låter oss komma in lite senare, säger Emma Hardevid.
Även lokalpolitikern Börje Wennberg (S) passade på att framföra sin kritik, men upplevde inte att han fick svar på den.
– Bara undanflykter. Vi vet att det är lokförarbrist, men varför uppstår den i juni när det blev ny entreprenör? Antagligen för att väldigt många valde att gå till andra arbetsgivare, det är alltså bolaget man är missnöjd med, säger han.
– Även jag är mycket missnöjd.
MTR:s platschef Simon Johansson bemötte kritiken.
– Vi jobbar varje dag med att behålla personalen vi har och att rekrytera ny. Men tyvärr är det ju så att tapp av personal även leder till mer tapp, säger han.
– Man sliter på den redan befintliga personalen när man har brist på lokförare.
Som svar på Börje Wennbergs kritik menar Simon Johansson att det bland annat var redan befintlig personalbrist som utlöste problemen som härjat sedan MTR/Mälardalstrafik tog över ansvaret för tågsträckan.
– Det här är det tredje bytet av operatör som jag har varit med om på den här sträckan – det är rörigt varje gång, säger Simon Johansson.
Han har från och till jobbat med sträckan mellan Uppsala och Gävle sedan 2001, och upplever att det stormar ungefär likvärdigt mycket kring det senaste skiftet som de innan.
Ett glatt leende dök även upp på perrongen – Jessica Lyckman ville ge beröm till kollektivtrafik-representanterna. Hon har flyttat till Skutskär från Stockholm och är glad att tågen rullar bättre i norduppland än i sin gamla hemstad.
– Jag tycker att tågen går oavsett om det snöar eller stormar, så är det inte i Stockholm. Där blir det stopp så fort det kommer en snöflinga, säger Jessica Lyckman.