Mälartåg på plats i Tierp för att möta kritiken

Det blev borttagna avgångar och upprörda resenärer när en ny tidtabell började gälla för Mälartåget mellan Tierp och Gävle.

Pia Lagerlöf är marknadsstrateg på Mälardalstrafik och är en av dem bakom initiativet att möta resenärerna. "Absolut kan vi förstå kritiken. I det stora hela så funkar det inte och det är dåligt", säger hon.

Pia Lagerlöf är marknadsstrateg på Mälardalstrafik och är en av dem bakom initiativet att möta resenärerna. "Absolut kan vi förstå kritiken. I det stora hela så funkar det inte och det är dåligt", säger hon.

Foto: Oscar Söderman

Tierp2022-12-19 05:00
undefined
Tierp var det sista stoppet i en turné. Tidigare har Mälardalstrafik varit och mött resenärer i Västerås, Vagnhärad, Nyköping och Sala.

Representanter från Mälartåg, MTR och UL är just nu ute på en turné runt Mälardalen för att möta resenärer som påverkats av hösten och vinterns tågstrul. När UNT möter upp representanterna diskuterade man bland annat de bortagna avgångarna mellan Uppsala och Gävle som började gälla den 12 december. Det påverkar bland annat pendlare i Tierp. När UNT var på plats på stationen skulle tåget från Uppsala strax anlända – men det var försenat.

undefined
Pia Lagerlöf, marknadsstrateg på Mälardalstrafik, menar att borttagandet av avgångarna bara är tillfälligt. "Målet är att sätta in dem igen så fort det går, men det är inte en vecka eller två vi pratar om", säger hon.

I kylan stod kollegorna Emma Hardevid och Sandra Navarro och längtar hem till Skutskär. De har påverkats negativt av den nya tabellen.

– Tåget som gick 5:19 passade mig jättebra. Nu funkar det inte alls. Antingen kommer jag för tidigt eller för sent till jobbet. Tack och lov har vi en arbetsgivare som låter oss komma in lite senare, säger Emma Hardevid.

undefined
Kollegorna Emma Hardevid och Sandra Navarro från Skutskär pendlar in till Tierp för att jobba. "Jag måste vänta mycket", säger Sandra.

Även lokalpolitikern Börje Wennberg (S) passade på att framföra sin kritik, men upplevde inte att han fick svar på den.

– Bara undanflykter. Vi vet att det är lokförarbrist, men varför uppstår den i juni när det blev ny entreprenör? Antagligen för att väldigt många valde att gå till andra arbetsgivare, det är alltså bolaget man är missnöjd med, säger han.

– Även jag är mycket missnöjd.

undefined
Börje Wennberg har tidigare varit socialdemokratiskt kommunalråd i Tierp.

MTR:s platschef Simon Johansson bemötte kritiken.

– Vi jobbar varje dag med att behålla personalen vi har och att rekrytera ny. Men tyvärr är det ju så att tapp av personal även leder till mer tapp, säger han.

– Man sliter på den redan befintliga personalen när man har brist på lokförare.

Som svar på Börje Wennbergs kritik menar Simon Johansson att det bland annat var redan befintlig personalbrist som utlöste problemen som härjat sedan MTR/Mälardalstrafik tog över ansvaret för tågsträckan.

– Det här är det tredje bytet av operatör som jag har varit med om på den här sträckan – det är rörigt varje gång, säger Simon Johansson.

Han har från och till jobbat med sträckan mellan Uppsala och Gävle sedan 2001, och upplever att det stormar ungefär likvärdigt mycket kring det senaste skiftet som de innan.

undefined
Mälardalstrafik är trafikhuvudman och MTR är dem som anställer lokförarna som kör tågen. Simon Johansson, platschef på MTR, "I kombination med lokförarbristen har vi även haft mycket sjukdomar bland personalen de senaste två veckorna", säger han.

Ett glatt leende dök även upp på perrongen – Jessica Lyckman ville ge beröm till kollektivtrafik-representanterna. Hon har flyttat till Skutskär från Stockholm och är glad att tågen rullar bättre i norduppland än i sin gamla hemstad.

– Jag tycker att tågen går oavsett om det snöar eller stormar, så är det inte i Stockholm. Där blir det stopp så fort det kommer en snöflinga, säger Jessica Lyckman.

undefined
Av flera kritiska resenärer var Jessica Lyckman en sällsynt positiv sådan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!